SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Metro by sa mohlo začať stavať už na budúci rok

V marci by mala vláda rozhodnúť o investícii do bratislavského metra. Možnú investíciu 15 miliárd korún už prerokovali na porade ekonomických ministrov. Tí odporučili spoločnosti Metro Bratislava zefektívniť model financovania.


Bratislavské metro. V roku 1988 sa začalo so stavbou. Vykopali sa napríklad tunely pod Panónskou cestou (v pozadí). Potom stavbu zakonzervovali. Doteraz. FOTO SME – PAVOL MAJER



„Materiál je tesne pred dokončením, vláde by sme ho mali predložiť asi 13. marca. Model financovania by mal mať dve časti – v prvej by šlo o bankový úver v slovenských korunách. Na úver by sme mali dostať štátnu záruku. Minimálna záruka, ktorú potrebujeme, je 5,5 miliardy korún. Za tieto peniaze by sme vedeli dostať metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Druhým balíkom by mali byť peniaze z ruských deblokácií,“ hovorí generálny riaditeľ Metra Vladimír Kovalčík. Keďže získať peniaze z deblokácií potrvá dlhšie, začalo by sa stavať za peniaze z úveru a pokračovalo by sa za deblokované, ktoré by postupne nabiehali na účet.

Skryť Vypnúť reklamu

Keby vláda takýto sytém financovania schválila, prvá etapa metra by sa mohla stavať už na budúci rok. Kovalčík sa nebojí, že ak peniaze z deblokácií neprídu, stavbu by museli zase zastaviť. „Metro už nie je len problém Bratislavy, je to regionálny problém. Keby sa nezrealizovalo, scenár by bol katastrofický – pokles prílivu zahraničných investícií do mesta aj na celé Slovensko, znížil by sa počet pracovných miest a klesal by aj počet obyvateľov Bratislavy.“

Metro po železnici

Metro by podľa neho pomohlo celému regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo chodiť po želežničných koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc SR na vlastníka tratí a prepravcu sa uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. Pri modelovej situácii – ak bývate v Podunajských Biskupiciach a pracujete v novom priemyselnom parku pri Malackách, namiesto 70 minút ste v práci za 30.

Skryť Vypnúť reklamu

„Prečo by stavbu metra niekto zastavoval, keď za tridsať rokov môže mať dopravnú sieť, ktorá mu ušetrí peniaze?“ pýta sa Kovalčík. Dopravoprojekt vypočítal, koľko by bolo treba investovať do mestskej hromadnej dopravy, ak by sa metro v Bratislave nepostavilo.

V roku 2010 bude podľa štúdie v Bratislave žiť 529-tisíc obyvateľov, no denne tu bude prítomných 744-tisíc ľudí. Počas trojhodinovej rannej špičky ľudia v meste urobia skoro 322-tisíc ciest s MHD, z toho 282-tisíc obyvatelia mesta a 39 679 občania z okolia. Aby MHD tomuto počtu cestujúcich stačila, bude treba investovať 39 miliárd do obnovy a rozšírenia vozového parku, rozšíriť komunikácie a vybudovať jazdné pruhy pre autobusy a trate pre električky za 1,2 miliardy korún, postaviť nový most – Most Košická za 4 miliardy, prestavať niektoré križovatky a postaviť nové cesty asi za 6,5 miliardy. K tomu treba prirátať environmentálne náklady – zvýšenie hluku, emisií, nehodovosti, stresu z dopravy, čo predstavuje 850 miliónov korún. Ak chceme pripočítať aj stratu času pri doprave do roku 2030, keď má byť metro hotové, ide o sumu 64 milárd korún. Náklady na výstavbu metra sa pritom odhadujú na 60 až 80 miliárd korún.

Skryť Vypnúť reklamu

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 581
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 424
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 585
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 395
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 341
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 260
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 194
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 476
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 218
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 1 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu