Metro by sa mohlo začať stavať už na budúci rok

V marci by mala vláda rozhodnúť o investícii do bratislavského metra. Možnú investíciu 15 miliárd korún už prerokovali na porade ekonomických ministrov. Tí odporučili spoločnosti Metro Bratislava zefektívniť model financovania.


Bratislavské metro. V roku 1988 sa začalo so stavbou. Vykopali sa napríklad tunely pod Panónskou cestou (v pozadí). Potom stavbu zakonzervovali. Doteraz. FOTO SME – PAVOL MAJER



„Materiál je tesne pred dokončením, vláde by sme ho mali predložiť asi 13. marca. Model financovania by mal mať dve časti – v prvej by šlo o bankový úver v slovenských korunách. Na úver by sme mali dostať štátnu záruku. Minimálna záruka, ktorú potrebujeme, je 5,5 miliardy korún. Za tieto peniaze by sme vedeli dostať metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Druhým balíkom by mali byť peniaze z ruských deblokácií,“ hovorí generálny riaditeľ Metra Vladimír Kovalčík. Keďže získať peniaze z deblokácií potrvá dlhšie, začalo by sa stavať za peniaze z úveru a pokračovalo by sa za deblokované, ktoré by postupne nabiehali na účet.

Keby vláda takýto sytém financovania schválila, prvá etapa metra by sa mohla stavať už na budúci rok. Kovalčík sa nebojí, že ak peniaze z deblokácií neprídu, stavbu by museli zase zastaviť. „Metro už nie je len problém Bratislavy, je to regionálny problém. Keby sa nezrealizovalo, scenár by bol katastrofický – pokles prílivu zahraničných investícií do mesta aj na celé Slovensko, znížil by sa počet pracovných miest a klesal by aj počet obyvateľov Bratislavy.“

Metro po železnici

Metro by podľa neho pomohlo celému regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo chodiť po želežničných koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc SR na vlastníka tratí a prepravcu sa uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. Pri modelovej situácii – ak bývate v Podunajských Biskupiciach a pracujete v novom priemyselnom parku pri Malackách, namiesto 70 minút ste v práci za 30.

„Prečo by stavbu metra niekto zastavoval, keď za tridsať rokov môže mať dopravnú sieť, ktorá mu ušetrí peniaze?“ pýta sa Kovalčík. Dopravoprojekt vypočítal, koľko by bolo treba investovať do mestskej hromadnej dopravy, ak by sa metro v Bratislave nepostavilo.

V roku 2010 bude podľa štúdie v Bratislave žiť 529-tisíc obyvateľov, no denne tu bude prítomných 744-tisíc ľudí. Počas trojhodinovej rannej špičky ľudia v meste urobia skoro 322-tisíc ciest s MHD, z toho 282-tisíc obyvatelia mesta a 39 679 občania z okolia. Aby MHD tomuto počtu cestujúcich stačila, bude treba investovať 39 miliárd do obnovy a rozšírenia vozového parku, rozšíriť komunikácie a vybudovať jazdné pruhy pre autobusy a trate pre električky za 1,2 miliardy korún, postaviť nový most – Most Košická za 4 miliardy, prestavať niektoré križovatky a postaviť nové cesty asi za 6,5 miliardy. K tomu treba prirátať environmentálne náklady – zvýšenie hluku, emisií, nehodovosti, stresu z dopravy, čo predstavuje 850 miliónov korún. Ak chceme pripočítať aj stratu času pri doprave do roku 2030, keď má byť metro hotové, ide o sumu 64 milárd korún. Náklady na výstavbu metra sa pritom odhadujú na 60 až 80 miliárd korún.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 513
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 606
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 18 376
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 956
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 914
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 13 352
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 846
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 5 660
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 123
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 4 934