1. Ako si predstavujete spoluprácu mesta a kraja najmä čo sa týka financovania, cestnej dane a kompetencií?
2. Ako chcete oživiť projekt integrovanej dopravy tak, aby bol naozaj funkčný?
3. Čo pociťujete ako kľúčovú tému týchto volieb?
4. Aký je váš rozpočet na kampaň a z akých zdrojov ju financujete?
Vladimír BAJAN
nezávislý s podporou KDH a koalície Smer-Slobodné fórum-HZD
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
1. Kompetencie sú dané zákonom, na druhej strane si uvedomujem nedoriešený vzťah medzi správou ciest v Bratislave a ich financovaním. Kto je zodpovedný za cesty, musí na ne dostávať aj peniaze. Hlavné mesto by malo mať záujem na rokovaní so župou o prioritách opráv a údržby ciest.
2. Diskusia o integrovanej doprave sa začína podobať diskusii o metre v Bratislave. Treba si sadnúť za jeden stôl s primátormi a starostami kraja, zhodnotiť výhody a nevýhody, skombinovať metro s existujúcou dopravou.
3. Naštartovanie reálnej a efektívnej spolupráce s primátormi a starostami kraja so všetkým, čo k tomu náleží.
4. Na svoju kampaň mám rozpočet vo výške 1,5 milióna, v prípade druhého kola ďalšieho pol milióna. Kampaň financujem z vlastných zdrojov, z úveru a sponzorských príspevkov.
Ján CUPER
HZDS-PSNS-ZSNS
1. Nie je správna predstava, že by sa mala izolovať Bratislava ako mesto od okresov Senec, Pezinok a Malacky. Samospráva môže byť funkčná iba vtedy, ak sa podporí aj finančnou samostatnosťou. To znamená, že vyšší územný celok by mal mať vyšší podiel aj z cestných daní.
2. Za nosnú myšlienku treba považovať dobudovanie cestnej dopravy. Základom by malo byť dobudovanie vonkajšieho kruhového diaľničného obchvatu celej Bratislavy, na ktorý treba napojiť sieť ciest. Ďalší problém je dobudovanie koľajovej dopravy, ktorá by bola integrovaná s koľajovou dopravou Bratislavy.
3. Za kľúčovú tému považujem zvyšovanie prosperity celého Bratislavského samosprávneho kraja.
4. Kampaň bude financovaná z prostriedkov, ktoré vyčlenila centrála ĽS-HZDS a určite neprekročí sumu 350-tisíc slovenských korún.
David DVOŘÁK
Občianski liberáli
1. Krajskému aj mestskému zastupiteľstvu by pomohlo rázne zníženie počtu ich členov. Načo je v mestskom zastupiteľstve 80 a v krajskom ďalších 50 poslancov, keď v osemmiliónovom Londýne ich volia 25? Navrhujeme, aby v meste bolo päť a v kraji osem poslancov. Kraj musí ostať zachovaný v súčasnej podobe. Návrh na odčlenenie Malaciek, Pezinka a Senca, ktorý zverejnil na jar bratislavský magistrát, je úplne chybný. Každé väčšie mesto potrebuje svoje zázemie. S tým súvisí aj cestná daň - cesty v kraji slúžia všetkým a všetci by na ne mali aj platiť.
2. Projekt má oživiť spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, ktorej nový riaditeľ bol uvedený do funkcie len v koncom októbra.
3. Miestnym voľbám chýba téma, čo je chyba politických strán - tie stavili na imidžové kampane, a nie kampane založené na témach alebo programe.
4. Náš rozpočet na kampaň je približne 70-tisíc korún. Peniaze sú od kandidátov.
Karol ONDRIÁŠ
Komunistická strana Slovenska
1. Chcem skončiť so súperením medzi mestom a Bratislavským samosprávnym krajom. Som za akúkoľvek spoluprácu, ktorá je v prospech občanov.
2. O ozajstnej integrovanej doprave budeme môcť hovoriť len vtedy, keď dokončíme výstavbu metra financovanú z komplexných zdrojov, ako je SR, VÚC, mesto Bratislava. Z hlavných miest strednej a západnej Európy nemá metro iba Tirana a Bratislava.
3. Kľúčovou témou volieb bude odstránenie násilia, ktoré dostaneme z ulíc Bratislavy iba zabezpečením väčšej sociálnej spravodlivosti a podporou umeleckých, športových škôl a záujmových krúžkov pre mladú generáciu. Ďalšou prioritou je zabezpečiť dôstojný život všetkých občanov VÚC.
4. Celkový rozpočet na kampaň je 20 000 korún. Ja prispievam sumou 10 000 a sumou 10 000 prispieva KSS. Svoju kampaň som totiž zameral najmä na osobné stretnutia s občanmi.
Ľubomír ROMAN
SDKÚ, ANO, SMK, DS a Strana zelených Slovenska
1. Spolupráca s mestom Bratislava sa začala už pri financovaní infraštruktúry, ako aj pri spoločných projektoch (Brečtanová ulica, Račianska ulica, Starý most). Najväčšiu možnosť vidím v spolupráci na projektoch Európskej únie. Bratislava už bude môcť v budúcom období prijímať peniaze z európskych fondov cez región, a tam sme na projekty pre Bratislavu pripravení až do výšky štyroch miliárd korún.
2. Integrovaná doprava začne fungovať od budúceho roku. Výberové konanie, ktoré uskutočnil magistrát Bratislavy a Bratislavský samosprávny kraj, už vybralo riaditeľa, ktorý projekt integrovanej dopravy rozbehne.
3. Bezpečnosť, dopravu, cesty, školstvo a medzinárodnú spoluprácu pri čerpaní z európskych fondov.
4. Je financovaná koalíciou, ktorá ma nominovala a z mojich súkromných zdrojov (cca 3 milióny korún.)
Ivan ŠVEJNA
Vpred
1. Riešenia vidím v spolupráci VÚC s miestnymi samosprávami i štátom pri financovaní rekonštrukcie, výstavby a plánovaní cestnej siete, v reštrukturalizácii majetku VÚC a v stanovení priorít - to znamená nepodporovať megalomanské projekty s nízkym prínosom.
2. Regionálna doprava potrebuje postupné zavádzanie konkurencie do tejto oblasti, odstraňovanie monopolu v podobe dopravného podniku a financovanie sociálnych potrieb konkrétnych ľudí, a nie financovanie bezodného rozpočtu dopravného podniku. Len zavedenie konkurencie do dopravy môže reálne zlepšiť služby a znížiť ceny lístkov.
3. Kľúčové je sústrediť sa na skutočné priority - doprava, stredné školy, životné prostredie, transparentný rozpočet - to sú priority, na ktoré treba upriamiť pozornosť.
4. Rozpočet na kampaň nepresiahne príjem župana počas jeho volebného obdobia.
Peter TATÁR
Občianska konzervatívna strana
1. Mesto a kraj môžu viaceré verejné výdavky zlaďovať. Skôr sa tak zlepší dopravné prepojenie a dostupnosť Bratislavy a jej okolia. Dôležitou spoločnou oblasťou sú sociálne služby.
2. Plány treba zbaviť záujmov projektantov iba projektovať a záujmov firiem dodávať len určité typy dopravných systémov. Potom sa ukáže, že v Bratislave bude nosným dopravným systémom metro. Bezkolízny nosný dopravný systém mesta sa dá dobre prepojiť so súčasnou mestskou hromadnou dopravou a s vlakovou dopravou. Financovať by sa mohol nielen zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov kraja a mesta, ale aj zo súkromných zdrojov.
3. Je to hospodárnosť a odstránenie korupcie. Verejná kontrola regionálnych politikov a úradníkov.
4. Rozpočet kampane bude 120-tisíc korún. Na kampaň sa poskladali naši členovia, ktorí kandidujú vo voľbách.
Andrej TRNOVEC
Slovenská ľudová strana
1. O inom ako o spolupráci pri zabezpečovaní lepšej kvality života sa nedá ani len uvažovať. Samosprávnemu kraju prináleží 23,5 % výnosu z daní fyzických osôb a mestám a obciam až 70,3 %. Daň z motorových vozidiel je plne v kompetencii samosprávneho kraja, ale jej adresnosť a štruktúru možno upraviť taktiež v spolupráci s mestami a obcami.
2. Oživenie integrovanej dopravy je podmienené sprevádzkovaním vonkajších dopravných okruhov a prepojením oboch brehov Dunaja nosným kapacitným koľajovým systémom.
3. Zabezpečenie nevyhnutnej spolupráce a koordinácie aktivít na komunálnej úrovni s obcami a mestami samosprávneho kraja, ako aj so štátnymi orgánmi.
4. Slovenská ľudová strana neumožňuje, aby rozpočet na kampaň jednotlivých kandidátov prekročil ich vlastné finančné možnosti.
S Rudolfom MARTANČÍKOM (strana Úsvit) a Viliamom MOKRÁŇOM (Kresťanská ľudová strana) sa nám skontaktovať nepodarilo.
Autor: JANA PARKROVÁLINDA VASIĽOVÁ