Skladateľ a dirigent MARIÁN LEJAVA (1976) je absolventom kompozície a dirigovania na VŠMU v Bratislave. Jeho diela boli ocenené na viacerých domácich (Skladateľská súťaž A. Moyzesa, Skladateľská súťaž ORFEUS 2001, Cena SOZA) a zahraničných súťažiach (Cena mesta Reichenau - Rakúsko, Medzinárodná skladateľská súťaž L. Kubíka - USA). Je stálym dirigentom súborov VENI ensemble a Melos Ethos Ensemble a od roku 2003 je asistentom dirigenta Zsolta Nagya na Ostravských dňoch novej hudby.
V akej pozícii sa dnes na Slovensku nachádzajú súbory súčasnej hudby?
"Pozícia ansámblov súčasnej hudby je závislá od projektov, na ktorých participujú. Prakticky žiaden súbor uvádzajúci výlučne súčasnú hudbu a hudbu 20. storočia nefunguje mimo festivalov novej hudby. To znamená, že ich činnosť je ohraničená termínmi festivalov."
Majú šancu etablovať sa na európskej scéne?
"Áno. Závisí to od úrovne interpretov a tá je u nás skutočne vysoká. Druhou stránkou je však neskutočné množstvo práce s etablovaním sa za hranicami a s vytvorením si vlastného priestoru, ktorý sa odvíja od prvých kontaktov až po úspešné vystúpenia a vytváranie si svojho "mena"."
Nakoľko je interpretácia modernej vážnej hudby špecifická a odlišná od umenia uplynulých období?
"Výhodou je priamy kontakt interpreta so skladateľom, možnosť konzultácie týkajúcej sa vzniku či štruktúry skladby. Osobná skúsenosť mi mnohokrát potvrdila nedôslednosť skladateľov pri vypracovaní partitúry, a tá plodí mnohé otázky. Práve na tie potrebuje interpret dostať odpoveď. Na otázky Beethovenovej či Čajkovského hudby si musíme odpovedať sami, aj keď ich jazyk a výrazové prostriedky sú z pohľadu súčasnej hudby v technickom slova zmysle oveľa "jednoduchšie"."
Je založenie súboru Melos Ethos Ensemble reakciou na úspechy generácie mladých slovenských skladateľov a potrebu uvádzania ich diel?
"Súbor je predovšetkým reakciou na súčasný stav vo sfére ansámblov novej hudby. Ambíciou je postaviť súbor, ktorý by fungoval aj v tzv. "hluchom" období, teda mimo festivalov, a sústavne by uvádzal novú hudbu."
Podieľa sa nejakou formou súbor na vzniku nových diel súčasnej hudby?
"Pre skladateľa je nesmierne dôležité mať svojho interpreta, ktorý je preňho inšpiráciou a podnetom k tvorbe. V súpise diel slovenských autorov je skladieb pre podobné súbory žalostne málo. Verím, že po úspešnom uvedení súboru Melos Ethos Ensemble do života začnú skladatelia preň komponovať."
Súbor predstaví zaujímavý a netradičný repertoár. Odkiaľ pochádza idea programového prepojenia mladých domácich skladateľov, "klasikov" 20. storočia a v našich končinách menej známych predstaviteľov východných kultúr?
"Program pozostáva zo skladieb, ktoré som uviedol so súborom SOOZVUK v rámci Ostravských dní novej hudby, z premiéry skladby Zahir od Lucie Papanetzovej a dvoch "klasikov" 20. storočia, Var`esea a Bouleza. Tieto diela sú dnes neoddeliteľnou súčasťou repertoáru významných svetových súborov a pre nový súbor je nesmierne dôležité uvádzať "klasické" skladby, na ktorých môže rásť."
Počas posledných ročníkov Ostravských dní novej hudby ste boli asistentom dirigenta Zsolta Nagya. Ako sa vám s týmto renomovaným umelcom spolupracovalo?
"Mnohému som sa od neho naučil. Jeho technika nadväzujúca na líniu Boulez - Eötvös je môjmu naturelu nesmierne blízka. Tento rok som sa zúčastnil na dirigentskom workshope pod vedením tandemu Eötvös - Nagy. Bol to pre mňa zážitok, ktorý mi dal veľmi mnoho."
Už počas svojich štúdií ste získali viacero ocenení na medzinárodných súťažiach v Rakúsku a USA. Sú skladateľské a interpretačné súťaže nevyhnutné pre vývoj mladého umelca?
"Predovšetkým sú signálom, že to, čo človek produkuje, dokáže osloviť aj poslucháčov v iných kultúrach. Je určite stimulujúce, získať za svoju prácu ocenenie. To, keď meno mladého umelca rezonuje v povedomí, môže prinášať nové pracovné príležitosti. Na druhej strane to však prináša obrovskú mieru zodpovednosti za umelcove nasledujúce aktivity. Každé ocenenie je teda ďalšou výzvou k pokračovaniu začatej cesty osobného vývoja."