Záverečný koncert festivalu Melos-Étos zaznie pod taktovkou dirigenta Zsolta Nagya. |
tri koncerty, mimoriadne príťažlivé nielen svojím programom, ale tiež osobnou účasťou autora. "Reichovskou horúčkou" prvých festivalových dní sa však vonkoncom nevyčerpala ponuka atraktívnych hudobných podujatí v rámci festivalu Melos-Étos.
Dnešný koncert má na programe vystúpenie litovského súboru Gaida, pätnásťčlenného ansámblu špecialistov na súčasnú hudbu s výbornou medzinárodnou povesťou. Gaida predvedie pestrú "vzorku" veľmi zaujímavej súčasnej hudobnej tvorby z Litvy a ďalších severských krajín, ale zahrá tiež dielo kultového slovenského skladateľa Martina Burlasa. Burlas, autor pohybujúci sa na pomedzí avantgardy a alternatívneho rocku, jeden z najosobitejších zjavov slovenskej hudobnej scény, istotne priláka svojich priaznivcov aj na dnešný koncert v Slovenskom rozhlase.
Zajtra, v sobotu, sa v rámci festivalu Melos-Étos uskutoční uvedenie opery The Players od Juraja Beneša v Opere Slovenského národného divadla. The Players je dielo, ktoré rozvírilo opernú hladinu na Slovensku, ale aj v Nemecku, dielo, ktoré sa radikálne dištancuje od obvyklej muzeálnosti a dekoratívnosti operného žánru. Benešova opera nadväzuje na príbeh Shakespearovho Hamleta, ale napriek voľnému, akoby snovému radeniu scén ostáva vďaka jasne vykresleným postavám zrozumiteľnou a veľmi naliehavou výpoveďou, ktorá sa musí intenzívne dotknúť každého diváka.
V nedeľu sa uskutočnia tri komorné koncerty, z ktorých každý má svoju tvár, svoj špecifický dramaturgický akcent. Dopoludňajší koncert z tvorby slovenských skladateľov je príťažlivý hneď prvou skladbou programu dielom Jozefa Kolkoviča, Slováka žijúceho v USA, ktorého skladba uvedená na minulom festivale Melos-Étos zaujala mnohých priaznivcov živej, originálnej súčasnej hudby. Tohtoročná kolkovičovská premiéra nesie tajuplný názov Tiché slzy otcov a je napísaná pre päť sólových kontrabasov. O 17.00 vystúpi nemecké trio Dounia s programom, ktorého témou je vzťah hudby a ticha, preskúmanie pomedzia na rozhraní týchto dvoch ríš. Tichu, téme takej aktuálnej v dnešnej hlučnej dobe, sú venované skladby Viery Janárčekovej a Sofie Gubajduliny, ktoré uvedie trio Dounia, ale tiež kompozícia klasika hudby 20. storočia, ohnivého talianskeho avantgardistu Luigiho Nona, ktorá zaznie na večernom koncerte v podaní renomovaného nemeckého súboru Minguet Quartett.
Francúzsky Aleph Ensemble, ktorý sa predstaví na koncerte v pondelok večer, je asi najvýznamnejším zahraničným súborom na tohtoročnom festivale Melos-Étos. Okrem trblietavých, neustále sa meniacich "zvukových objektov" z pera klasikov 20. storočia Bouleza a Xenakisa uvedie diela mladých francúzskych autorov a premiéru Kyrie eleison - skladby Rusa Jevgenija Iršaia, jedného z najtemperamentnejších hudobných tvorcov pôsobiacich na Slovensku.
V utorok 15. novembra sa vôbec prvýkrát predstaví komorný orchester Melos Ethos Ensemble, zložený z najlepších slovenských hudobníkov mladej generácie. Všetci z nich majú už skúsenosti s modernou hudbou, a teraz ich zúročia pod vedením vychádzajúcej hviezdy, dirigenta a skladateľa Mariána Lejavu. Na tomto koncerte sa k Lejavovi pripojí tiež dirigentská osobnosť medzinárodného formátu Zsolt Nagy. Z programu vzbudzuje zvedavosť a očakávania najmä ohlásená premiéra skladby objednanej od Lucie Papanetzovej, slovenskej skladateľky najmladšej generácie, ktorá v poslednom období získala významné ocenenia a úspechy v zahraničí.
V stredu 16. novembra bude Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu patriť cimbalistke EnikŚ Ginzeryovej a klavírnemu duu Ivan Šiller - Andrea Mudroňová. Zaznejú premiéry mladých slovenských skladateľov Steineckera, Lejavu a Senešiho, ale tiež výber z cyklu maďarského skladateľa Györgya Kurtága Játékok, ktorý predstavuje hravú a humornú tvár súčasnej vážnej hudby a zaslúžene sa v posledných rokoch stal skutočným hitom európskych koncertných pódií.
Vrcholom festivalu určite bude záverečný koncert vo štvrtok 17. novembra, na ktorom vystúpi Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou Zsolta Nagya. Programovým lákadlom tohto večera je svetová premiéra diela pozoruhodného ukrajinského skladateľa Alexandra Ščetinského, ale aj "obnovená premiéra" Víťazstva od slovenského emigranta Pavla Šimaia, diela, ktoré pri prvom uvedení roku 1964 podráždilo vtedajších strážcov ideológie. A skutočnou lahôdkou bude záverečná skladba Let-nebo-hra pre japonské bicie nástroje a orchester od Isao Matsushitu. Stredobodom pozornosti sa pritom istotne stanú tradičné japonské bubny wadaiko, ktoré v Japonsku pri výnimočných slávnostiach reprezentujú prepojenie nebies s pozemským svetom.
Vstupenky na Melos-Étos si možno zakúpiť v Hudobnom centre na Michalskej ulici a v sieti Ticketportal. Bližšie informácie sú k dispozícii na internetovej adrese www.hc.sk.
SPRIEVODNÉ PODUJATIE
l pondelok 14. november
Francúzska elektroakustická hudba Prednáška Martiny Koreňovej - Francúzsky inštitút, Sedlárska 7, o 16.30
Španielsky spisovateľ Pablo Minguet sa vo svojich filozofických spisoch z polovice 18. storočia usiloval priblížiť múzické umenia širšej verejnosti. Renomovaný súbor Minguet Quartett, nazvaný práve podľa neho, nasleduje jeho príklad. Na festivale sa predstaví v nedeľu o 19.00. |