SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Z centra miznú tradičné kaviarne, viac sa je

V centra mesta je čoraz menej tradičných kaviarní. Podnikov s nižšími cenami pre menej náročných klientov, ktorí nevyžadujú luxusné zariadenie ubúda. Nahrádzajú ich bary a reštaurácie vyššej cenovej skupiny so širokou ponukou zahraničných špecialít.

Ako ubúdajú kaviarne, pribúdajú čajovne so svojskou atmosférou. Presúva sa do nich aj časť klientely kaviarní. Napríklad netypickú UV Café na Ventúrskej v minulom roku nahradila Čajovňa v podzemí. Jednou z najobľúbenejších je aj Pohoda na Laurinskej.

"Nechcem povedať, že s tradičným kaviarenským životom je u nás koniec, ale dnes sa do toho ľudia púšťajú ťažšie ako kedysi," myslí si Marián Voltemar z Občianskeho združenia staromestských kaviarnikov, majiteľ kaviarne Korzo, Múzejka a hudobného klubu a kaviarne Štúdio.

"Aj klientela vyzerá, že je zameraná inam, trend ide skôr do gastronómie, ktorá obsahuje nejakú zábavu a myšlienku. Také kaviarne, kde si v pokoji prečítate noviny, sú naozaj na ústupe," tvrdí kaviarnik. "Voľakedy boli po meste malé predajne potravín a lahôdky, ale dnes sa preferujú skôr veľké obchody v nákupných centrách."

Majitelia podobných zariadení sa podľa neho prispôsobujú klientele. "Jedna vec je tradícia a druhá vec je ekonomicky to utiahnuť," povedal.

Príkladom môže byť bývalá Berlínka v budove Slovenskej národnej galérie, z ktorej sa nedávno stal bar s kubánsky ladeným interiérom. "Po návšteve v galérii sme vždy boli zvyknutí zájsť si s priateľom do Berlínky na kávu alebo džús, ale minulý týždeň sme boli prekvapení," povedala Barbora Jelínková, ktorá navštívila v nedeľu popoludní bar.

"Ako sme vchádzali, dvere sa samy otvorili a v nich stál upravený muž v saku a kravate. Čakali sme, kým vyjde, pretože sme si mysleli, že je to návštevník. On nás však pozval ďalej a usadil nás. Nebolo to nepríjemné, ale čakali sme úplne inú atmosféru," tvrdí.

Podľa Voltemara podporiť klasické kaviarne v meste by sa malo cielenými aktivitami samosprávy. Podpora umelej koncentrácie podnikov na určitých miestach v centre je podľa neho nesprávna.

Zo strany hostí je záujem o živú hudbu, v čase koncertov býva vyššia návštevnosť. "Viem, že je aj dosť hudobníkov, ktorí by mali záujem hrať v kaviarni, no bohužiaľ, nie všade sa to dá. Ako však počúvam reči rôznych štamgastov, oproti minulému roku sa teraz hrá menej a v menšom počte podnikov," tvrdí Voltemar.

O podporu atmosféry klasických bratislavských kaviarní sa snažila v minulosti aj Komunitná nadácia Bratislava, nezisková organizácia, ktorá sa snaží o oživenie a posilnenie zdravého lokálpatriotizmu v meste. "V roku 2002 sme zorganizovali projekt S chuťou po Bratislave, do ktorého sa zapojilo šesť staromestských kaviarní. Ich majitelia prispievali časťou zo zisku do fondu, z ktorého sa potom financovali rôzne podujatia v meste, napríklad Poézia v uliciach," povedala Daniela Danihelová z nadácie. Napríklad kaviareň a cukráreň Mayer z každej predanej kávy odovzdala do Fondu Júliusa Mayera, tradičného bratislavského cukrára, jednu korunu, Grémium päť percent výnosu z predaja krémešov venovalo na podporu mladých gastronómov. "Získané prostriedky sa použijú napríklad na návštevu mladých učňov v tradičných viedenských kaviarňach a reštauráciách na podporu myšlienky, že cukrárenské, kaviarenské a reštauračné zamestnania mali kedysi aj u nás tradíciu a dedili sa," tvrdí Danihelová. Momentálne v nadácii uvažujú, ako by mohli celý projekt oživiť a dostať viac do povedomia Bratislavčanov i návštevníkov Starého Mesta.

Samospráva podľa vyjadrenia Petra Kimijana, vedúceho referátu komunikácie s verejnosťou z miestneho úradu, podporuje kaviarenstvo regulačnými a kontrolnými mechanizmami, obsiahnutými vo všeobecných záväzných nariadeniach. "K zlepšeniu kaviarenstva by mohlo dôjsť, ak by kaviarnici dodržiavali nariadenia a rešpektovali napríklad právo obyvateľov na pokoj po 22.00," povedal.

DOROTA KRÁKOVÁ

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

V centre miznú nielen tradičné kaviarničky, ale aj lacné študentské podniky. Krym sa zmenil na Trafenú hus a v jeho blízkosti na Štúrovej ulici zavreli aj známy Tulipán.

Legendárnu Cukráreň a kaviareň Mayer, ktorú navštevoval aj Schöner náci, otvorili v Prešporku už v roku 1878. Znovuotvorená bola Kaffee Mayer v roku 1997. Dnes láka hostí hlavne svojím výkladom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 706
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 432
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 776
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 274
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 862
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 782
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 329
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 286
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 162
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu