Po prechode na fiškálnu decentralizáciu kraj hospodári s vlastnou sumou peňazí, z ktorej musí prideľovať aj na sociálne služby.
Koncepciu rozvoja sociálnych služieb schválili poslanci v roku 2003. Rátala s tzv. komunitným plánovaním - na ktorom sa majú podieľať všetci, ktorí takýto typ pomoci poskytujú. Sociálne služby okrem zariadení, ktoré patria kraju, poskytuje aj mesto či neziskové organizácie a občianske združenia.
Zástupcovia SocioFóra však kraju vyčítali, že nemá analýzu, na základe, ktorej by vedel, ktoré služby sú potrebné a ktoré nie. Chýba tiež kontrola efektívnosti a výkonov jednotlivých zariadení.
SocioFórum a BSK sa minulý rok dohodli, že sa pokúsia určiť si vlastné pravidlá, štandardy a normy na poskytovanie jednotlivých typov sociálnych služieb. Tie potom mali byť prijaté ako všeobecno-záväzné nariadenie kraja a spolu podľa nich chceli vyhodnocovať kvalitu služieb jednotlivých zariadení.
"Bolo to len prázdne gesto," hovorí Helena Woleková zo SocioFóra. "Komunitný plán zatiaľ nemajú. Chápu jeho tvorbu ako proces, ktorý trvá niekoľko rokov. Pritom mal byť hotový za 3-4 mesiace, aby bol aktuálny," povedala Woleková.
Kauza Veľký Biel
Názory VÚC a tretieho sektora sa rozišli najmä v kauze Veľký Biel. Bratislavský samosprávny kraj musel riešiť situáciu 130 klientiek z domova v kaštieli vo Veľkom Bieli, ktorý bol reštituovaný. Kraj postavil v Plaveckom Podhradí nové sociálne zariadenie pre mentálne postihnutých s kapacitou 53 osôb. Klientky presťahovali túto jeseň. Rozdelené boli do troch zariadení.
Projekt výstavby nového sociálneho zariadenia pre mentálne postihnutých v Plaveckom Podhradí vzbudil nevôľu Združenia na pomoc mentálne postihnutým a tretieho sektora. Podľa nich je trendom vytvárať menšie zariadenia pre 15 - 20 klientov a v dostupnom prostredí.
Bratislavská integrovaná doprava
V rámci kraja vznikla obchodná spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, s. r. o. Vytvorenie tejto spoločnosti má byť ďalším krokom k integrovanej doprave v Bratislavskom kraji. Systém integrovanej dopravy funguje na základe vzájomnej harmonizácie a prepojenosti cestovných poriadkov liniek mestskej hromadnej dopravy so Slovenskou autobusovou dopravou a železnicou. Na území celého kraja bude platiť jednotný cestovný lístok. Budúci rok by mal byť tento spôsob dopravy uvedený do čiastočnej prevádzky pre cestujúcich s časovo predplatnými lístkami.
Prímestské spoje
Linky prímestskej dopravy v okolí Bratislavy, ktoré chcel kraj od 1. júna obmedziť či zrušiť, napokon ostali. Pôvodne kraj plánoval skrátiť šesť liniek po hranicu kraja a zrušiť linku Bratislava - Dobrohošť - Vojka nad Dunajom - Bodíky - Gabčíkovo. "Táto linka síce nie je stopercentne vyťažená, ale ráno a poobede ňou cestujú školáci a ľudia pracujúci v hlavnom meste, ktorí nemajú auto," povedala obyvateľka dotknutej oblasti.
Krátenie sa malo týkať liniek z Bratislavy do Borského Svätého Jura, Cífera, Zlatých Klasov, Bílkových Humeniec, Chtelnice a linky Senec - Trnava. Podľa župana Ľuba Romana chceli linky obmedziť preto, aby sa peniaze určené pre kraj neodčerpávali mimo neho. "Zástupcovia bratislavského a trnavského regiónu sa dohodli v prospech cestujúcich," vyjadrila sa hovorkyňa Bratislavského kraja Daniela Gajdošová. Linky, ktoré presahujú z kraja do kraja, bude po novom financovať kraj, na ktorom linka beží.
Lanovka na Hrad
Prvú výmenu názorov medzi kandidátmi na župana vyvolal pred niekoľkými týždňami projekt lanovky na Bratislavský hrad. Tento zámer predstavil súčasný župan a opätovný kandidát Ľubo Roman. Neskôr by ju chcel zveriť do správy mesta, konkrétne dopravného podniku.
Romanovi protikandidáti s tým nesúhlasia. "Dopravný podnik má sám problémy, takže zaťažovať ho starostlivosťou o takú atrakciu považujem za nezodpovedné," povedal súčasný petržalský starosta a kandidát na župana Vladimír Bajan.
"Megalomanský projekt lanovky by nemal byť prioritou politiky regiónu," myslí si ďalší nádejný župan Ivan Švejna. To, že iní kandidáti na župana idú do volieb s plánom postaviť lanovku, považuje Švejna za prejav nekompetentnosti.
"Ak by lanovka bola stratová, čomu neverím, nechceli by sme tým zbytočne zaťažiť mestskú hromadnú dopravu," zareagoval na výčitku primátor Andrej Ďurkovský.