SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kraj s mestom sa sporili o peniaze a hranice

V stredu sa oficiálne začala kampaň pred voľbami do VÚC. Na post predsedu samosprávneho kraja kandiduje súčasný župan a deviati ďalší. Desať kandidátov predstavilo vcelku podobné programy - hlavnými bodmi sú doprava, sociálne služby a bezpečnosť. Niektor

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

í chcú podporiť aj šport, iní výstavbu metra, ďalší kultúrne dedičstvo.

Najviac sa v médiách i na billboardoch objavuje kandidát hnutia Vpred Ivan Švejna. Ten zvolil i reklamný ťah - mobilnú kanceláriu v karavane, ktorý nazval I-van. V ňom teraz navštevuje mestá a obce v kraji.

V meste sú aj plagáty súčasného župana Ľuba Romana - ten, rovnako ako petržalský starosta Vladimír Bajan, stavil na fakt, že majú priestor v médiách vyplývajúci zo súčasnej funkcie. Ostatní kandidáti sa do kampane zatiaľ veľmi nepustili.

Otázke budúcnosti vzťahu mesta a regiónu sa zatiaľ kandidáti vyhli. Pritom práve to bola jedna z hlavných tém uplynulého roka.

Vedenie mesta a kraja sa sporilo o právomoci a peniaze. Môže za to aj fiškálna decentralizácia, ktorá dala od 1. januára samosprávam možnosť viac rozhodovať o peniazoch. Štát odňal síce niektoré dotácie, napríklad na hromadnú dopravu, ale umožnil obciam zvyšovať dane.

Bratislavský kraj dnes tvoria okrem Bratislavy okresy Malacky, Pezinok a Senec. Problémom je daň z motorových vozidiel, ktorá bola ešte vlani výnosom mesta a teraz ju vyberá kraj. Je jedným z hlavných zdrojov príjmu kraja. Na výnose z dane sa z veľkej časti podieľa Bratislava, ale peniaze idú aj na financovanie troch ďalších okresov.

Minulý rok sa na dani vybralo v celom kraji 430 miliónov, z čoho bratislavskí motoristi prispeli asi 300 miliónmi. Údržbu ciest na území mesta má však na starosti mesto a mestské časti. "Zákony hlavné mesto odsúdili na vzájomnú dohodu s krajom," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.

"Keby bola Bratislava samostatným územným celkom bez priľahlých oblastí, systém by bol spravodlivejší. Bratislavčania, ktorí odvádzajú väčšinu dane z motorových vozidiel, by tak prispievali na cesty vo svojom meste," povedal starosta Karlovej Vsi Bystrík Hollý v čase, keď jeho mestská časť žiadala kraj o peniaze na opravu ciest III. a IV. triedy. Túto pomoc však kraj dať odmietol.

Hollého tvrdenie bolo jedným z argumentov iniciatívy mesta stať sa samostatným krajom. "Hlavné mesto potrebuje stabilný zdroj príjmov," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Mesto i mestské časti chceli vyčleniť Bratislavu ako samostatný kraj a pripojiť okresy Pezinok, Malacky a Senec k Trnavskému kraju. Starostovia okrem toho navrhovali vynechať v Bratislave regionálne voľby a v roku 2006 voliť v komunálnych voľbách dvojjediné vedenie mesta a samosprávneho kraja. Proti zrušeniu svojho úradu sa postavil župan Ľubo Roman, proti odčleneniu boli primátori troch okresných miest.

Plány na samostatnosť však stroskotali v marci na nedostatku podpory v parlamente. Nasledovalo rokovanie župana a primátora. Výsledkom bolo, že župan prisľúbil dať peniaze na niektoré dopravné stavby na území mesta. Príkladom takýchto, už hotových stavieb je oprava Cesty na Kamzík či obnova kolibskej lanovky. Kraj takisto plánuje pomôcť pri rekonštrukcii Starého mosta.

LINDA VASIĽOVÁ

V budúcom volebnom období by mal úrad Bratislavského samosprávneho kraja sídliť v novom objekte na Drieňovej ulici.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 372
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 665
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 730
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 319
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 174
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 277
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 282
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 327
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 321
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 497
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu