FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
í chcú podporiť aj šport, iní výstavbu metra, ďalší kultúrne dedičstvo.
Najviac sa v médiách i na billboardoch objavuje kandidát hnutia Vpred Ivan Švejna. Ten zvolil i reklamný ťah - mobilnú kanceláriu v karavane, ktorý nazval I-van. V ňom teraz navštevuje mestá a obce v kraji.
V meste sú aj plagáty súčasného župana Ľuba Romana - ten, rovnako ako petržalský starosta Vladimír Bajan, stavil na fakt, že majú priestor v médiách vyplývajúci zo súčasnej funkcie. Ostatní kandidáti sa do kampane zatiaľ veľmi nepustili.
Otázke budúcnosti vzťahu mesta a regiónu sa zatiaľ kandidáti vyhli. Pritom práve to bola jedna z hlavných tém uplynulého roka.
Vedenie mesta a kraja sa sporilo o právomoci a peniaze. Môže za to aj fiškálna decentralizácia, ktorá dala od 1. januára samosprávam možnosť viac rozhodovať o peniazoch. Štát odňal síce niektoré dotácie, napríklad na hromadnú dopravu, ale umožnil obciam zvyšovať dane.
Bratislavský kraj dnes tvoria okrem Bratislavy okresy Malacky, Pezinok a Senec. Problémom je daň z motorových vozidiel, ktorá bola ešte vlani výnosom mesta a teraz ju vyberá kraj. Je jedným z hlavných zdrojov príjmu kraja. Na výnose z dane sa z veľkej časti podieľa Bratislava, ale peniaze idú aj na financovanie troch ďalších okresov.
Minulý rok sa na dani vybralo v celom kraji 430 miliónov, z čoho bratislavskí motoristi prispeli asi 300 miliónmi. Údržbu ciest na území mesta má však na starosti mesto a mestské časti. "Zákony hlavné mesto odsúdili na vzájomnú dohodu s krajom," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
"Keby bola Bratislava samostatným územným celkom bez priľahlých oblastí, systém by bol spravodlivejší. Bratislavčania, ktorí odvádzajú väčšinu dane z motorových vozidiel, by tak prispievali na cesty vo svojom meste," povedal starosta Karlovej Vsi Bystrík Hollý v čase, keď jeho mestská časť žiadala kraj o peniaze na opravu ciest III. a IV. triedy. Túto pomoc však kraj dať odmietol.
Hollého tvrdenie bolo jedným z argumentov iniciatívy mesta stať sa samostatným krajom. "Hlavné mesto potrebuje stabilný zdroj príjmov," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Mesto i mestské časti chceli vyčleniť Bratislavu ako samostatný kraj a pripojiť okresy Pezinok, Malacky a Senec k Trnavskému kraju. Starostovia okrem toho navrhovali vynechať v Bratislave regionálne voľby a v roku 2006 voliť v komunálnych voľbách dvojjediné vedenie mesta a samosprávneho kraja. Proti zrušeniu svojho úradu sa postavil župan Ľubo Roman, proti odčleneniu boli primátori troch okresných miest.
Plány na samostatnosť však stroskotali v marci na nedostatku podpory v parlamente. Nasledovalo rokovanie župana a primátora. Výsledkom bolo, že župan prisľúbil dať peniaze na niektoré dopravné stavby na území mesta. Príkladom takýchto, už hotových stavieb je oprava Cesty na Kamzík či obnova kolibskej lanovky. Kraj takisto plánuje pomôcť pri rekonštrukcii Starého mosta.
LINDA VASIĽOVÁ
V budúcom volebnom období by mal úrad Bratislavského samosprávneho kraja sídliť v novom objekte na Drieňovej ulici.