Mesto nezaplatí – cesty oplotia

Až 60 percent miestnych komunikácií (celkom ich je 661 km) na území Bratislavy nepatrí mestu, ale má množstvo vlastníkov. V poslednom čase sa vlastníci ozývajú častejšie a chcú, aby ich mesto vyplatilo, či už kúpou, alebo formou nájmu. V Rači a v Dúbravke

hrozili občania dokonca ohradením svojich úsekov.

„Vlastníci častí ciest, ak ich majú zapísané na listoch vlastníctva, majú právo si svoj majetok aj oplotiť. Musia však drobnú stavbu ohlásiť miestnemu úradu,“ hovorí advokát Martin Gajarský, „mesto by sa malo s nimi vysporiadať aspoň formou vecného bremena.“

Najznámejší je prípad Matejkovej ulice, kde doteraz neprebehlo kolaudačné konanie. Problém mesta je, že nemá peniaze. Preto ponúka nájomnú vyhláškovú cenu päť korún za meter štvorcový za rok. Ľudia si rýchlo uvedomili lukratívnosť akéhokoľvek pozemku v hlavnom meste a päť korún jednoducho nechcú. Preto vec riešia súdnou cestou. Doteraz je podobných súdnych sporov asi dvadsať. V dvoch prípadoch už súd rozhodol. Cenu nájmu za meter štvorcový za rok určil v jednom prípade na 1500 korún (čo je vyhlášková cena pri prevode majetku obce), v druhom dokonca viac ako dvetisíc korún za meter štvorcový. Mesto sa odvolalo.

V roku 1991, keď zákonom o Bratislave vzniklo mesto, prebralo od štátu miestne komunikácie (delia sa na štyri triedy) ako stavby, ktoré neboli majetkovo vysporiadané. Mesto sa obrátilo so žiadosťou o pomoc na štát. Odpoveďou bolo, že štát nepomôže.

„Mesto situáciu nezavinilo a vlastnícke práva uznáva, len ich nemôže riešiť formou výkupov,“ povedal vedúci oddelenia správy nehnuteľností Juraj Kočan, „v budúcnosti nám vznikne problém, ktorý buď zaťaží rozpočet mesta, alebo cesty zaniknú. Keby mala platiť cena 1500 korún, celkové náklady na výkup by sa pohybovali okolo 800 miliónov korún. Zrejme to budeme riešiť postupne.“

Niekoľko vlastníkov sa o svoje práva ozývalo už roku 1995, z magistrátu im vysvetľovali, že akonáhle to rozpočet dovolí, budú uspokojení. Pokladnica mesta však nie je dosť plná a zaťažená dlhom. Ľudia preto stratili trpezlivosť a dali mesto na súd. K nim sa postupne pripájajú ďalší, ktorí až neskôr zistili, čo vlastne vlastnia.

INGRID DROZDÍKOVÁ

Celková dĺžka komunikačnej siete v Bratislave je 809 km, z toho diaľnice – 35 km * cesty I. triedy – 62 km * cesty II. a II. triedy – 51 km * miestne komunikácie: I. triedy – 34 km, II. triedy – 226 km, III. a IV. triedy – 401 km.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 626
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 173
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 792
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 482
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 219
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 216
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 110
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 073
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 065