hrozili občania dokonca ohradením svojich úsekov.
„Vlastníci častí ciest, ak ich majú zapísané na listoch vlastníctva, majú právo si svoj majetok aj oplotiť. Musia však drobnú stavbu ohlásiť miestnemu úradu,“ hovorí advokát Martin Gajarský, „mesto by sa malo s nimi vysporiadať aspoň formou vecného bremena.“
Najznámejší je prípad Matejkovej ulice, kde doteraz neprebehlo kolaudačné konanie. Problém mesta je, že nemá peniaze. Preto ponúka nájomnú vyhláškovú cenu päť korún za meter štvorcový za rok. Ľudia si rýchlo uvedomili lukratívnosť akéhokoľvek pozemku v hlavnom meste a päť korún jednoducho nechcú. Preto vec riešia súdnou cestou. Doteraz je podobných súdnych sporov asi dvadsať. V dvoch prípadoch už súd rozhodol. Cenu nájmu za meter štvorcový za rok určil v jednom prípade na 1500 korún (čo je vyhlášková cena pri prevode majetku obce), v druhom dokonca viac ako dvetisíc korún za meter štvorcový. Mesto sa odvolalo.
V roku 1991, keď zákonom o Bratislave vzniklo mesto, prebralo od štátu miestne komunikácie (delia sa na štyri triedy) ako stavby, ktoré neboli majetkovo vysporiadané. Mesto sa obrátilo so žiadosťou o pomoc na štát. Odpoveďou bolo, že štát nepomôže.
„Mesto situáciu nezavinilo a vlastnícke práva uznáva, len ich nemôže riešiť formou výkupov,“ povedal vedúci oddelenia správy nehnuteľností Juraj Kočan, „v budúcnosti nám vznikne problém, ktorý buď zaťaží rozpočet mesta, alebo cesty zaniknú. Keby mala platiť cena 1500 korún, celkové náklady na výkup by sa pohybovali okolo 800 miliónov korún. Zrejme to budeme riešiť postupne.“
Niekoľko vlastníkov sa o svoje práva ozývalo už roku 1995, z magistrátu im vysvetľovali, že akonáhle to rozpočet dovolí, budú uspokojení. Pokladnica mesta však nie je dosť plná a zaťažená dlhom. Ľudia preto stratili trpezlivosť a dali mesto na súd. K nim sa postupne pripájajú ďalší, ktorí až neskôr zistili, čo vlastne vlastnia.
INGRID DROZDÍKOVÁ
Celková dĺžka komunikačnej siete v Bratislave je 809 km, z toho diaľnice – 35 km * cesty I. triedy – 62 km * cesty II. a II. triedy – 51 km * miestne komunikácie: I. triedy – 34 km, II. triedy – 226 km, III. a IV. triedy – 401 km.