Milota Havránková v rámci Mesiaca fotografie predstavuje v galérii NOVA snímky z cyklu Ona a ona. Že ide o detaily rúk, je na prvý pohľad nerozpoznateľné. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
Milota Havránková má za sebou mnoho skúseností v oblasti fotografie aj hraničných disciplín - od ilustračnej fotografie cez monumentálne snímky pre interiéry až po oblasť dizajnu a experimentálneho filmu. Ako spoluzakladateľka Galérie X
od roku 1990 dokonca realizovala svoju neutíchajúcu tvorivosť v oblasti módy, šperkárstva či priestorových objektov.
Záujem o rozširovanie výrazových možností fotografie, túžba po ovládnutí fotografického média vždy novým spôsobom vychádza u Miloty Havránkovej zo skúmania, analýzy a experimentu. Vedie semináre, ktoré sa zameriavajú na voľnú inscenáciu a dramaturgiu fotografického obrazu. Žiakov učí chápať dôležitosť myšlienkového obsahu tvorivého procesu, ktorý je veľmi individuálny a zároveň ich učí byť nezávislými od iných druhov umenia.
Nezávislosť a experiment sú snáď najcharakteristickejšími prvkami Havránkovej fotografickej tvorby. A to aj nezávislosť od svojich vlastných postupov, od vlastného videnia a tvorenia. Preto napriek rozmanitosti zostáva jej tvorba obdivuhodne celistvá. Táto celistvosť vyrastá zo spôsobu, akým rozvíja jednotlivé motívy a tematické línie. Aj preto je Milota Havránková na fotografickej scéne známa už od polovice 60. rokov a za ten čas vždy dokázala formálne podoby svojich diel mnohonásobne zmeniť na čosi prekvapujúce, invenčné.
Veľmi príťažlivou črtou Havránkovej tvorby je tiež ojedinelá vizuálna harmónia a senzitívnosť. Ako sama hovorí, odfotografovať pocit je veľmi ťažké. Na vybraných snímkach v NOVE dokazuje, že sa to dá napríklad aj makrozväčšeninou pohybov ruky. Divák si možno ani neuvedomí, že na záberoch je reálna ruka, ale napriek tomu či práve preto vyžarujú snímky intenzívnu pocitovosť, snovosť a fluidum príťažlivosti. Cyklus fotografií aj animácia On a ona vťahujú pozorovateľa do fiktívneho dialógu medzi mužom a ženou, vyvolávajúc množstvo intímnych asociácií.
MILADA ČECHOVÁ
Milota Havránková (1945) absolvovala Katedru fotografie na pražskej FAMU v roku 1969. Patrila vtedy do silného slovenského ročníka a jej tvorba bola súčasťou expresívneho surrealizmu.
Počas pôsobenia na SUPŠ (1971 - 78) v Bratislave svojím chápaním fotografie ovplyvnila celú generáciu slovenských fotografov - tzv. slovenskú novú vlnu. Pedagogickej činnosti sa venuje aj dnes v experimentálnom ateliéri na VŠVU (od 1991) a na Katedre fotografie FAMU v Prahe (od 1994).