Kaplnka sv. Jána Almužníka vľavo od hlavného oltára Dómu sv. Martina bola dokončená v roku 1732 a patrí k najvýznamnejším stavbám barokovej architektúry na Slovensku. |
Kaplnka sv. Jána Almužníka bola dokončená v roku 1732. Patrí k najvýznamnejším stavbám barokovej architektúry na Slovensku. Je postavená v duchu viedenského barokového klasicizmu a aj za hranicami našej krajiny je považovaná za jednu z najkvalitnejších barokových realizácií.
Imrich Eszterházy zveril výzdobu kaplnky jedinečnému majstrovi sochárskeho umenia 18. storočia v nemeckom prostredí - Georgovi Raphaelovi Donnerovi (1693 - 1741) z Viedne.
Obnovovaná bola viackrát, čo dokazujú nápisy na kartuši alebo na klenbe kaplnky - v rokoch 1876, 1875, 1902 a v rámci komplexnej obnovy Dómu v 70. rokoch minulého storočia. Súčasnú obnovu a reštaurátorský výskum realizovali akademický sochár Ľubomír Sabo a akademický maliar Miroslav Šurin s použitím podkladov vypracovaných združením pre obnovu a reštaurovanie pamiatok Villard v roku 2003.
Vstupný portál kaplnky
Kaplnka, ktorá sa nachádza vľavo od hlavného oltára Dómu, hneď zaujme honosným vstupným portálom, koncipovaným ako slávnostná brána. Je lemovaný modrou drapériou s bohatými záhybmi, pozlátenými strapcami a zlátenými ornamentmi, ktorá napodobuje brokát. Drapériu roztvárajú anjeli putti.
Portál je tak majstrovsky vytvorený technikou štukolustro, že nevidno rozhranie medzi skutočným červeným mramorom (schody, postamenty a pravá voluta) a jeho napodobeninou (vyššie časti portálu). To sa týka aj anjelikov putti, ktorí sú vytvorení z napodobeniny bieleho mramoru.
Kaplnku oddeľuje od lode kostola bohato tvarovaná mreža z kovaného železa a bronzu.
Reštaurovanie
Vykonávalo sa konzerváciou a rekonštrukciou - doplnením a domodelovaním poškodených detailov, špárovaním spojov a odstránením nevhodných tmelov a nepôvodných vrstiev. Anjeli mali praskliny, prelomené krídla a chodidlá, chýbali im prsty na rukách a nohách. Mreža, ktorej krídla sa uvoľnili z rámu a trením poškodzovali podlahu, bola stabilizovaná, obnovená bola pôvodná povrchová úprava a patina, taktiež boli doplnené poškodené a chýbajúce detaily.
foto sme - miroslava cibulková
Stranu pripravila
MILADA ČECHOVÁ
Podnet na prístavbu kaplnky sv. Jána Almužníka k Dómu
sv. Martina dal Imrich Eszterházy, keď bol v rokoch 1725 - 1745 ostrihomským arcibiskupom a prímasom Uhorska.
Postavili ju v rokoch 1729 - 1732 na mieste bývalej gotickej sakristie ako mauzóleum alexandrijského patriarchu sv. Jána
Almužníka, ktorý bol
Eszterházyho životným vzorom. Pod kaplnkou bola vybudovaná krypta, do ktorej bol Eszterházy po smrti v roku 1745 pochovaný.
Baldachýnový oltár
Kompozičným ťažiskom kaplnky je baldachýnový oltár, na ktorom je umiestnený dvojitý sarkofág s ostatkami svätca. Vnútorná časť sarkofágu je strieborná, čiastočne presklená, vrchná je mriežkovaná, z kovaného železa.
Spod sarkofágu sa spúšťa drapéria, po stranách stoja elegantné figúry anjelov v ladných pózach. Tie dopĺňajú postavičky anjelikov nesúce atribúty svätca - biskupskú palicu a čiapku, anjelici pod baldachýnom nesú kráľovskú korunu.
Na oltár umiestnil Donner ešte sedem bronzových reliéfov, zobrazujúcich utrpenie Krista, avšak s porušenou postupnosťou.
Pri výzdobe kaplnky boli použité materiály ako mramor, sadra, štuka, pozlátený bronz, mosadz a železo.
Reštaurovanie
Rekonštrukciou boli v sadrovom materiáli doplnené rúška v rukách anjelov, jednému anjelovi bolo pripevnené odlomené krídlo a odlomený prst. Pätky a hlavice pilastrov taburnákula boli nanovo vymodelované zo štuky povrchovo upravenej imitáciou bronzu. Bol obnovený kríž s korpusom ukrižovaného Krista uchovávaný v kostole a nahradil sekundárny kríž, ktorý bol na oltári doteraz.
V rámci reštaurovania boli odstránené všetky nevhodné druhotné zásahy tak, aby sa výsledok maximálne priblížil autentickému výrazu diela.
Telo sv. Jána Almužníka bolo pôvodne pochované na Cypre v Amathone, do Bratislavy sa dostalo v roku 1526. Pozostatky svätca boli uložené najprv na Hrade, potom v roku 1530 v kláštore v Marianke, ale ešte v tom istom roku ich na príkaz Ferdinanda I. preniesli do pokladnice Dómu sv. Martina a v roku 1632 ich dal Peter Pázmány preložiť do presbytéria.
Ostatky bývali vystavené verejnej úcte raz do roka 12. novembra. V rokoch morovej epidémie 1678 - 1679 a 1712 - 1713 ich ako vzácnu protimorovú relikviu nosili na procesiách po meste.
Do samostatnej kaplnky, ktorú dal vybudovať Imrich Eszterházy, boli ostatky svätca prenesené 26. októbra 1732.
Baldachýnový oltár so sarkofágom sv. Jána Almužníka s priehľadom do kupoly kaplnky. |
Anjelovi vľavo od oltára chýbalo rúško a prsty na ľavej ruke, anjel vpravo mal odlomené krídlo. Na snímke je detail anjelov z fotografie vľavo. |
Reštaurátorské práce na sarkofágu svätca. |