Klasik americkej minimal music Steve Reich, ktorý ako málokto zo žijúcich skladateľov ovplyvnil chod hudobných dejín, otvára koncert z vlastnej tvorby. FOTO - WONGE BERGMANN |
hudobnú produkciu. Umenie vždy reflektuje epochu, v ktorej vzniká. Je preto iróniou, keď súčasná hudba nenachádza priestor, aký jej bezpochyby patrí.
Aktuálne dianie na súčasnej hudobnej scéne mapuje medzinárodný festival Melos-Étos, ktorý sa tento rok uskutoční už po ôsmykrát v Bratislave. Na ploche štrnástich koncertov a jedného operného predstavenia v dňoch od 7. do 17. novembra ponúkne poslucháčovi panoramatický obraz svetového hudobného diania posledných desaťročí.
Vzácnym hosťom festivalu bude Steve Reich, jeden z najpozoruhodnejších skladateľov súčasnosti. Tento dnes už kultový americký skladateľ oslávi nasledujúci rok svoje sedemdesiate narodeniny. Napriek tomu nepôsobí dojmom konzervatívneho majstra a vo svojich nových dielach sa nevyhýba pálčivým otázkam z dejín americkej histórie. Dôkazom je jeho nedávno dokončená hudobno-divadelná trilógia Three Tales, v ktorej sa vracia k nie príliš úspešným experimentom so vzducholoďou Zeppelin, k atómovým testom na atoloch Bikini a k pokusom o klonovanie.
Reich sa ešte počas štúdia zaujímal o rôznu etnickú hudbu a študoval hru na bicích nástrojoch v Ghane. Reichova skladba Drumming, ktorou vyvrcholil jeho záujem o africké rytmy, zaznie v stredu 9. novembra v Estrádnej hale PKO v podaní špičkového maďarského súboru bicích nástrojov Amadinda. Zvukovosťou svojich skladieb pre bicie nástroje dokázal Reich takmer neuveriteľné: že akustické nástroje môžu produkovať zvukovo pestrejšiu hudbu než tá najdokonalejšia elektronika. A živelnosť a energiu, s akou Amadinda interpretuje Reichovu hudbu, vysoko ocenil sám skladateľ.
Pre legendárneho džezového gitaristu Pata Methenyho napísal Reich v polovici 80. rokov skladbu Electric Counterpoint. Tá na festivale zaznie v interpretácii renomovaného gitaristu Matúša Jakabčica. Okrem hudby sa Steve Reich venoval aj štúdiu hebrejčiny a Tóry. A práve z úryvkov z Knihy žalmov je "vyskladané" dielo Tehillim (utorok 8. 11. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu). Jedinečnú možnosť zažiť nielen jeho hudbu, ale tiež sa osobne stretnúť s jedným z najvýznamnejších žijúcich skladateľov, ponúkne okrem koncertov aj diskusia so Stevom Reichom, ktorá sa uskutoční v stredu 9. novembra o 13.30 v rámci medzinárodného sympózia v Konzultačno-informačnom centre energetiky na Konventnej ulici.
K dielu hosťa festivalu smeruje aj dramaturgia otváracieho koncertu v pondelok 7. novembra. Názov jeho orchestrálnych The Four Sections poukazuje nielen na štyri zložky symfonického orchestra, ale aj na štruktúru diela samotného. Popri Reichovej skladbe zaznie Partita, dnes už klasické dielo Vladimíra Godára, a premiéra 3. klavírneho koncertu Juraja Beneša. Nedávno zosnulý skladateľ Juraj Beneš prenikol do povedomia hudobnej verejnosti ako majster drámy. Dramatický je aj jeho Klavírny koncert, v závere ktorého autor poslucháčovi neponúka očakávanú katarziu. Spolu s orchestrom Slovenskej filharmónie sa predstaví dvojica mladých umelcov - laureátka viacerých zahraničných súťaží, klaviristka Veronika Lacková, a dirigent orchestra Národnej opery vo francúzskom Montpellieri Juraj Valčuha.
K vrcholom festivalu bude patriť tiež ďalšie vystúpenie súboru Amadinda vo štvrtok 10. novembra (Ligeti, Xenakis), príťažlivé netradičným priestorovým rozmiestnením hudobníkov a publika. Nasledujúci deň švajčiarske dámske zoskupenie Amaltea uvedie Hlas veľryby od Georgea Crumba a niekoľko ďalších skladieb so zoologickou tematikou. Renomovaný litovský ansámbel Gaida ponúkne v ten istý deň pohľady na tvorbu severanov vrátane hudobnej evokácie polárnej žiary v diele populárnej Fínky Kaije Saariaho (Lichtbogen). Sobota 12. novembra bude patriť Benešovej shakespearovskej opere The Players, ktorej naštudovanie v SND vzbudilo búrlivý ohlas hudobnej verejnosti. Trojica komorných koncertov naplánovaných na nedeľu ponúka okrem iných dielo pre päť kontrabasov od slovensko-amerického skladateľa Jozefa Kolkoviča aj dve lyrické diela, balansujúce na hranici zvuku a ticha: Silenzio Sofie Gubajduliny a Fragmenty Luigiho Nona.
Sprievodné podujatia
Konzultačno-informačné centrum energetiky, Konventná 9
8. - 10. november
Od Perotina po Reicha. Idey "minimálneho" v hudobných dejinách av súčasnosti (medzinárodné sympózium)
9. november
Diskusia so Stevom Reichom, o 13.30
Program
l pondelok 7. november
Otvárací koncert. Program: Vladimír Godár: Partita pre 54 sláčikových nástrojov, čembalo, tympany a trubicové zvony, Juraj Beneš: Koncert pre klavír a orchester č. 3 (premiéra), Steve Reich: The Four Sections. Účinkujú: Slovenská filharmónia, Veronika Lacková (klavír), Amadinda Percussion Group, Juraj Valčuha (dirigent) - Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, o 19.00
l utorok 8. november
Steve Reich: Clapping Music pre dvoch hudobníkov, Tehillim pre hlasy a súbor nástrojov, Music for 18 Musicians. Účinkujú: Amadinda Percussion Group, VENI ensemble, Komorní sólisti Bratislava, Duo Percufonia, Ildikó Fodor, Mária Horváth, Katalin Károlyi, Klára Lóczi (spev), György Oravecz (klavír), Zoltán Rácz (dirigent)
Spoluúčinkuje Steve Reich - Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, o 19.00
l streda 9. november
Steve Reich: Drumming (1. časť), Pendulum Music pre tri alebo štyri mikrofóny, zosilňovače a reproduktory, Electric Counterpoint pre elektrickú gitaru a mg-pás, Different Trains pre sláčikové kvarteto a mg-pás. Účinkujú: Amadinda Percussion Group, Matúš Jakabčic (elektrická gitara), Zwiebelovo kvarteto - Estrádna hala PKO, o 19.00
l štvrtok 10. november
Lukas Ligeti: Independence pre kvarteto hráčov na bicích nástrojoch, György Ligeti: Síppal, dobbal, nádihegedüvel pre stredný hlas a kvarteto hráčov na bicích nástrojoch, Iannis Xenakis: Rebonds pre hráča na bicích nástrojoch, Persephassa pre šesť hráčov na bicích nástrojoch. Účinkujú: Katalin Károlyi, Amadinda Percussion Group - Estrádna hala PKO, o 19.00
Amadinda, jeden z najuznávanejších stredoeurópskych súborov súčasnej hudby, sa predstavuje v efektnom programe, ktorý zaujme okrem iného nezvyčajným priestorovým rozmiestnením účinkujúcich a publika. FOTO - MELOS-ÉTOS |
Na festivalovom pódiu sa predstaví v stredu 9. novembra i gitarový virtuóz hrajúci na elektrickú gitaru Matúš Jakabčic. FOTO - SITA |
Francúzsky súbor Aleph uvedie skladby s demonštráciou možností klarinetu, respektíve violončela v dnes už takmer klasických dielach od Pierra Bouleza a Iannisa Xenakisa. FOTO - MELOS-ÉTOS |
Sobota 12. novembra bude patriť opere slovenského skladateľa Juraja Beneša The Players, ktorej naštudovanie v SND vzbudilo búrlivý ohlas hudobnej verejnosti. The Players je dielo inšpirované Shakespearovým Hamletom. FOTO - WWW.SND.SK |