FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
"V posledných rokoch nastal úbytok autobusov na dnešných ani nie 500 kusov. Naposledy sa v roku 1998 kúpilo 100 autobusov," povedal Fabor.
Mesto nemá rezervu na obnovu vozového parku. Preto sa suma vyčlení z 1,7-miliardovej položky určenej na prípravu nosného dopravného systému. "Financovanie dopravného podniku je nesystémové," povedal predseda komisie pre správu a podnikanie s majetkom mesta a poslanec za SDKÚ Róbert Kadnár.
Námestník primátora Branislav Hochel navrhol, aby sa prijalo menej konkrétne uznesenie, podľa ktorého by sa určila suma 200 miliónov korún, ale zdroj by sa našiel po analýze.
"Zavedením nového linkovania sme síce ušetrili deväť autobusov, ale následnými úpravami grafikonov na linkách 58, 68, 80 či 98 sme ich opäť museli nasadiť," povedal námestník primátora pre dopravu Karol Kolada.
Podľa neho bude treba nasadiť nové autobusy na linke 96, na ktorú je najviac sťažností od ľudí - týka sa jej asi tretina všetkých pripomienok, ktoré doteraz prišli. "Zaujímavé je, že za posledné mesiace sa asi o pätinu zvýšil predaj cestovných lístkov," povedal Kolada. Ak bude trend stúpať, bude podľa Koladu čoskoro kapacita autobusov ešte nedostačujúcejšia. Dvadsať nových nízkopodlažných autobusov na plyn by malo postačiť na najbližší rok na linke 96 a v Devínskej Novej Vsi, a ešte by ostalo niečo v rezerve.
Obnova vozového parku dopravného podniku tvorí len približne 20 až 25 percent potreby ročne. Mesto dáva na obnovu asi 350 miliónov ročne. Pravidelná obmena by si pritom podľa vedenia podniku vyžadovala asi miliardu ročne. Autobusy treba vymieňať raz za osem až deväť rokov, tie jestvujúce sú po životnosti a majú také poruchy, že ich oprava je už neefektívna. (lin)
Odznelo v rozprave
DUŠAN HRUŠKA (kandidoval za Stranu zelených): "Áno, počet cestujúcich v hromadnej doprave stúpa. Je to preto, lebo byť vnútri autobusu je jediný spôsob, ako necítiť zápach z jeho výfuku."
PRIMÁTOR ANDREJ ĎURKOVSKÝ: "Pán inžinier Tomášik, dnes ste neboli veľmi úspešný." (Žartom reagoval na fakt, že tri zo štyroch návrhov, ktoré podával vedúci oddelenia výstavby magistrátu Ernest Tomášik, ostali neschválené.)
PRIMÁTOR ĎURKOVSKÝ: "Súdni znalci sú nezávislí a majú svoje okrúhle pečiatky." (Komentoval kritiku klubu SDKÚ, podľa ktorého sú ceny pozemkov pod dopravnými stavbami ohodnotené vyššie, keď ich má mesto vykupovať, ako keď predáva.) (lin)