Severný a južný bazén (Starý prístav), postavili pred vyše osemdesiatimi rokmi. Dnes hrozí, že mesto tam presadí výstavbu bytov a Starý prístav nebude môcť využívať lodná doprava. |
ale Starý prístav je dobre dostupný a stále využívaný.
V roku 1991 až 1992 plávalo cez slovenský úsek Dunaja okolo dvetisíc lodí ročne, lebo vinou vojny v Juhoslávii bol dolný tok Dunaja nesplavný. Po vojne plávalo cez náš úsek do 15-tisíc lodí, počas druhej vojny po roku 2000 klesol počet na 12-tisíc, teraz znova stúpa nad 15-tisíc lodí ročne.
"V Norimbergu bolo zasadanie špecialistov na vodnú dopravu, kde nemecký minister dopravy hovoril o plných cestách a železniciach, no pri pohľade na Dunaj sa mu zdá, že je nevyužitý. Sľúbil postavenie dvoch vodných diel na nemeckom úseku Dunaja, aby sa odstránili úžiny," hovorí Vladimír Holčík z Vodohospodárskej výstavby. Podľa neho je veľký tlak Európy na využívanie Dunaja, chcú tlačiť aj Maďarsko, aby niečo urobilo s úžinou pod Gabčíkovom. Potom bude 95 percent dní splavný úsek od Severného až po Čierne more. Dnes je len pod Gabčíkovom Dunaj splavný 40 percent dní v roku. "Európa tvrdo pracuje na Dunaji, je predpoklad, že aj prístav v Bratislave bude stále viac využívaný," hovorí.
Nie jen vylúčené, že časť lodí a tovarov sa potom presunie do maďarského Györu, kde teraz prístav modernizujú a rozširujú. (rf)