Daňové priznania k nehnuteľnostiam budú na budúci rok podávať len tí občania, ktorí budú mať zmenu v údajoch. Povedal to hovorca primátora Milan Vajda. Mesto, ktoré pripravuje centrálny výber dane, tak nebude musieť spracovať údaje od 210-tisíc, ale v najvyšších odhadoch od 30-tisíc daňovníkov. Okrem toho možno nebude treba priznania podávať do konca februára, ale do konca mája. Mohlo by sa tak stať podľa pripravovanej úpravy zákona.
Mestskí poslanci zaviazali riaditeľku magistrátu, aby pripravila prenos agendy z mestských častí na mesto. "Výhodou centralizovaného pracoviska na Bazovej ulici bude fakt, že občan, ktorý vlastní nehnuteľnosť v rôznych mestských častiach, nebude musieť chodiť na viacero miestnych pracovísk," povedal Vajda. Naďalej sa však podľa Vajdu uvažuje o pracoviskách vo viacerých lokalitách, na to je však potrebná súčinnosť so starostami mestských častí. Tí sú od začiatku proti centrálnemu výberu dane. Boja sa, že ostanú bez peňazí a stratia kontakt s občanmi.
"Mesto je povinné dodržiavať zákon o miestnych daniach, podľa ktorého správu dane z nehnuteľností vykonáva obec, a tou je mesto," povedal Vajda. Na prevzatie agendy k dani z nehnuteľností sa už na magistráte spracovali podklady. Je to prehľad o odhadovanom počte daňovníkov podľa katastra či predbežný odhad, koľko bude správa dane stáť. Materiál o odovzdaní správy dane mali podľa Vajdu predloženú na rokovanie členovia mestskej rady 8. septembra.
Mestskú radu tvoria okrem poslancov, primátora a jeho námestníkov aj všetci starostovia mestských častí. "Už v programe neschválili tento bod na vlastné rokovanie, takže nebol zaradený ani do zastupiteľstva," vysvetlil Vajda.
Starostovia obvinili mesto z centralizácie moci. "Príkladom je práve plánovaný výber dane," zhodli sa starostovia na piatkovom stretnutí. "Ak budú mestské časti ochotné spolupracovať, občan si zmenu ani nevšimne. Bude vytvorená iba centrálna evidencia daňovníkov, tak ako v ktoromkoľvek inom meste na Slovensku," povedal Vajda. Mestské časti sa podľa mesta o peniaze báť nemusia. Aj naďalej budú mať podiel na dani z príjmu fyzických osôb a dani z nehnuteľností, minimálne na úrovni predchádzajúcich rokov.
"Po fiškálnej decentralizácii pred rokom a zrušení účelových štátnych dotácií sa daň z nehnuteľností mala stať jedným z kľúčových príjmov pre rozpočty miest, ktorým si výpadok mali nahradiť. V takejto situácii mesto musí mať kontrolu nad správou dane, aby mohlo zabezpečovať základné funkcie pre občanov, najmä verejnú dopravu," dodal Vajda. (lin)
Príjmami rozpočtu mestskej časti sú
* podiel z dane z príjmu fyzických osôb
* miestne dane
* správne poplatky z prenesených úloh štátnej správy
* výnosy z majetku mesta zvereného do správy
* z vlastného majetku
* príjmy a odvody rozpočtových a príspevkových organizácií
* výnosy z pokút za priestupky
* dotácie a výpomoci