Z Dúbravky sa dá do mesta dostať cez Polianky, ktoré sú permanentne zapchaté tranzitnou dopravou, alebo cez Karlovu Ves, ktorá je tiež v špičke ťažko prejazdná. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
álnou - nespokojní.
Napríklad z Dúbravky sa dá do mesta dostať cez Polianky, ktoré sú permanentne zapchaté tranzitnou dopravou, alebo cez Karlovu Ves, ktorá je tiež v špičke ťažko prejazdná. Situácia by sa mala uvoľniť po otvorení tunela Sitina koncom budúceho roka alebo v roku 2007.
Z Dlhých dielov dolu v smere do mesta vedie len jedna cesta a ráno tu vznikajú zápchy až po Nový most. Napriek tomu tu výstavba obytných bytov pokračuje. Dopravu na nábreží v posledných dňoch odľahčilo rozšírenie o jazdný pruh v smere od tunela do mesta, na budúci rok by mala nasledovať opačná strana. Pre porovnanie v Novom Meste sa stavajú prevažne administratívne budovy, aj keď práve z tejto časti je doprava takmer bezpoblémová - zabezpečuje ju štvorprúdová Vajnorská, Rožňavská a tiež Račianska ulica.
"V okrajových častiach Dúbravky sa stále počíta s rozvojom územia nad objektom mestských požiarnikov, ale i na Poliankach oproti zimnému štadiónu," povedal hovorca dúbravskej samosprávy Ľubomír Navrátil. Najčerstvejšia informácia je podľa neho o záujme zahraničnej banky investovať do výstavby obchodného centra na križovatke Karloveskej cesty s Harmincovou ulicou.
V Dúbravke sa okrem toho pripravuje výstavba najmenej 1300 bytov, čo si vyžiada nároky na revitalizáciu predškolských i školských zariadení, posilnenie dopravy a celkové zvýšenie nárokov na šport, rekreáciu a oddych. Lokality ako Tavaríkova osada, Brižit, Horné krčace či Veľká lúka sú podľa Navrátila pripravené na individuálnu výstavbu, len ešte musia byť schválené v územnom pláne.
Na nedostatok dopravnej infraštruktúry však netrpia len obytné oblasti, ale aj nové polyfunkčné a administratívne centrá. Tých výrazne pribúda v posledných rokoch, pričom tie najnovšie v okolí Plynárenskej ulice ešte nie sú celkom obsadené.
Príkladom nedoriešenej dopravy bola ulica Mlynské nivy. Tu obyvatelia protestovali proti projektu, ktorý zmenil terajší vzhľad ulice. Firma Apollo Business Center, ktorá je investorom výstavby, potrebovala nové parkovacie miesta pre svojich zamestnancov. "Nároky na parkovanie v lokalite sa zvýšili," písal investor v zámere, ktorý bol pred časom na posúdenie. "Aj predtým tu bola neúnosná situácia s parkovaním," povedal vtedy Pavel Vlček z investorskej firmy. Prestavba Mlynských nív spojená s vytvorením nových chodníkov je v súlade s aktualizáciou územného plánu z roku 1993, ktorá definuje územie ako plochy s dopravnou funkciou.
Investori by mali myslieť na parkoviská vopred. Mali by to byť parkoviská v rámci stavaného objektu - teda zväčša podzemné. Ochranári pritom namietajú, že sa parkoviská často vytvárajú na úkor zelene. "Pomohlo by viac územných plánov zón, ktoré vypracúvajú mestské časti," povedal na nedávnej diskusii občanov s úradníkmi Ivan Macko, ktorý je na magistráte zodpovedný za územné programy mesta. Niekedy sa podľa neho zeleň skrýva pod iným označením, napríklad občianska vybavenosť, a tak sa môže stať, že sa z trávnika stane parkovisko. (lin)