SME

Šesták: Cena Mosta Apollo nebola dumpingová

Novú dominantu Bratislavy Most Apollo spojazdnili 5. septembra. O jeho vzniku sme sa rozprávali s IVANOM ŠESTÁKOM (na snímke), predsedom predstavenstva Doprastavu. Združenie pod vedením Doprastavu zvíťazilo v roku 2001 vo verejnej súťaži na dodávateľa ...

FOTO

Novú dominantu Bratislavy Most Apollo spojazdnili 5. septembra. O jeho vzniku sme sa rozprávali s IVANOM ŠESTÁKOM (na snímke), predsedom predstavenstva Doprastavu. Združenie pod vedením Doprastavu zvíťazilo v roku 2001 vo verejnej súťaži na dodávateľa prác na moste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S čím ste do tendra išli?

"Všetci účastníci súťaže mali rovnaké podmienky. Zadávateľ určil presné kritériá - každý musel oceniť konštrukciu presných tvarov, možnosti mal iba v technológii montáže. V tom bol podstatný rozdiel našej, oproti iným ponukám. Navrhli sme zmontovať most na ľavom brehu Dunaja a otočiť ho, kým konkurenti chceli montovať oblúk na zavesených pilieroch. Rozdiel bol aj v ocenení jednotlivých položiek."

SkryťVypnúť reklamu

Ako prebiehala súťaž?

"Vyhodnocovala sa podľa štyroch kritérií, z ktorých dve boli objektívne - lehota výstavby a cena, a dve subjektívne - spôsob montáže a spôsob dekontaminácie vykopanej zeminy. To znamená, že sme museli odstrániť a očistiť zeminu v priestore mostných pilierov od zvyškov ropných látok po zbombardovanej rafinérii Apollo."

Čo napokon zavážilo vo váš prospech?

"Vyhrali sme vďaka najnižšej cene. Naša základná cena bola o 550 miliónov nižšia ako konkurenčná. Otáčanie mosta nám okrem iného umožnilo znížiť náklady. Zároveň získalo veľkú odozvu v technickej verejnosti - vyšli o nás články v Neue Zürcher Zeitung vo Švajčiarsku, Japonsku či Kanade. 'Odborníci' vo výberovej komisii však práve technológii otáčania dali minimálne bodové ohodnotenie."

SkryťVypnúť reklamu

Ako reagujete na obvinenia, že vaša cena bola dumpingová?

"Ak niekto tvrdí, že cena je dumpingová, mal by to podložiť faktmi. O tom, že naša ponuka dumpingová nebola, svedčí skutočnosť, že je v súlade so štátnou expertízou, ktorá prebehla v roku 2000. Objednala si ju spoločnosť Metro a urobili ju na ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja. Bola podkladom na uznesenie vlády číslo 241 z 15. marca 2001, na základe ktorého sa most postavil. Ak mal konkurent vyššiu cenu, bola v rozpore so zákonom o štátnej expertíze. Investor nesmie prijať vyššiu cenu, ako určila expertíza. To, že sa komisia snažila presadiť ponuku v rozpore so zákonom, je najlepším dôkazom o netransparentnom konaní komisie."

Je však známe, že vaša pôvodná cena sa napokon musela zvýšiť.

SkryťVypnúť reklamu

"Tento most mal stáť 3,6 miliardy korún vrátane výkupov pozemkov a projektovej prípravy, prípravných prác a inžinierskych činností. Táto cena však platila iba v prípade, že most sa postaví od júna 2001 do júna 2003. Toto vyplývalo z expertízy a na tom sa aj uzniesla vláda. Most bol postavený od februára 2003 do júla tohto roka."

Robili ste už takúto prácu a v čom bola unikátna?

"S manipuláciou ťažkých oceľových dielov na Dunaji máme skúsenosti z bývalého mosta SNP. Asi 80-metrové časti oceľového mosta boli vtedy skompletované nad Starým mostom a potom boli pomocou súlodí naplavované na miesto montáže. Po uložení na dočasný pomocný pilier boli tieto diely prirovnané k už existujúcej časti mosta a lanami zavesené na závesy, prechádzajúce cez široký pylón. Otáčanie pri rozmere 231 metrov a váhe 5500 ton je však svetovým unikátom a zároveň prispelo k finančnej úspore voči ostatným uchádzačom."

Aká bola práca na Moste Apollo v porovnaní s minulosťou?

"Toto bol štvrtý most cez Dunaj, ktorý sme stavali, a na každom je podpísaná doba a tiež vyspelosť a dostupnosť technológie. Staršie mosty sa stavali v období plánovaného hospodárstva, keď raz nebol štrk, raz cement, potom zase oceľ. Materiály, ktoré sa museli dovážať za devízy, sa museli nahrádzať menej kvalitnými materiálmi. Dnes je dostupné čokoľvek, čo je na trhu vo svete. Použili sme aj technológie, napríklad lanové závesy, seizmické tlmiče, monitorovanie stavu vozovky a poveternostných podmienok a iné, ktoré hovoria o tom, že sme v 21. storočí."

Prečo ide most do oblúka?

"Most je obmedzený existujúcimi komunikáciami - musí zabezpečiť spojenie Košickej ulice na ľavom brehu s Dolnozemskou na pravom brehu. Musia sa súčasne zachovať minimálne polomery na oblúkoch, ktoré predpisujú normy. Idúc z centra, most sa najprv točí miernym oblúkom doľava a potom sa oblúkom doprava napája na Dolnozemskú."

Bral sa do úvahy aj tok rieky?

"Snaha je vždy ísť čo najkolmejšie. Rozpätie pri mohutných riekach je veľké a spotreba materiálu rastie kvadraticky."

Hovorí sa už o šiestom moste. Máte už o ňom nejakú predstavu?

"Keby sme čakali na šiesty most a mysleli si, že budeme žiť z jeho realizácie, asi by sme ako firma zanikli. K mostu musia byť z obidvoch strán natiahnuté komunikácie. Skôr ako po roku 2010 to ako reálne nevidím. Pri otvorení Mosta Apollo som povedal, že nie je univerzálnou spásou pre dopravné problémy v Bratislave. Mesto potrebuje urýchlene doriešiť mimoúrovňové križovanie Bajkalskej s Trnavskou, Vajnorskou, Račianskou či Račianske mýto. Doprave výrazne pomôže napojenie diaľnice od Brna cez tunel Sitiny na petržalskú stranu. Je potrebné uzatvoriť reálnu alternatívu severnej tangenty, ktorá by výrazne odľahčila tranzitnú dopravu zo severu na východ. Mimoriadne dôležité je doriešiť nosný systém hromadnej dopravy. Systém koľajovej dopravy je vhodným riešením a treba ho čím skôr realizovať. My ako stavebné združenie môžeme za tieto stavby iba lobovať a potom sa snažiť byť úspešní vo verejných medzinárodných súťažiach."

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 734
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 246
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 245
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 016
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 009
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 515
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 479
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 189
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 789
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 35 697
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 393
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 734
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 21 320
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 553
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 935
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu