SME

Šesták: Cena Mosta Apollo nebola dumpingová

Novú dominantu Bratislavy Most Apollo spojazdnili 5. septembra. O jeho vzniku sme sa rozprávali s IVANOM ŠESTÁKOM (na snímke), predsedom predstavenstva Doprastavu. Združenie pod vedením Doprastavu zvíťazilo v roku 2001 vo verejnej súťaži na dodávateľa ...

FOTO

Novú dominantu Bratislavy Most Apollo spojazdnili 5. septembra. O jeho vzniku sme sa rozprávali s IVANOM ŠESTÁKOM (na snímke), predsedom predstavenstva Doprastavu. Združenie pod vedením Doprastavu zvíťazilo v roku 2001 vo verejnej súťaži na dodávateľa prác na moste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S čím ste do tendra išli?

"Všetci účastníci súťaže mali rovnaké podmienky. Zadávateľ určil presné kritériá - každý musel oceniť konštrukciu presných tvarov, možnosti mal iba v technológii montáže. V tom bol podstatný rozdiel našej, oproti iným ponukám. Navrhli sme zmontovať most na ľavom brehu Dunaja a otočiť ho, kým konkurenti chceli montovať oblúk na zavesených pilieroch. Rozdiel bol aj v ocenení jednotlivých položiek."

SkryťVypnúť reklamu

Ako prebiehala súťaž?

"Vyhodnocovala sa podľa štyroch kritérií, z ktorých dve boli objektívne - lehota výstavby a cena, a dve subjektívne - spôsob montáže a spôsob dekontaminácie vykopanej zeminy. To znamená, že sme museli odstrániť a očistiť zeminu v priestore mostných pilierov od zvyškov ropných látok po zbombardovanej rafinérii Apollo."

Čo napokon zavážilo vo váš prospech?

"Vyhrali sme vďaka najnižšej cene. Naša základná cena bola o 550 miliónov nižšia ako konkurenčná. Otáčanie mosta nám okrem iného umožnilo znížiť náklady. Zároveň získalo veľkú odozvu v technickej verejnosti - vyšli o nás články v Neue Zürcher Zeitung vo Švajčiarsku, Japonsku či Kanade. 'Odborníci' vo výberovej komisii však práve technológii otáčania dali minimálne bodové ohodnotenie."

SkryťVypnúť reklamu

Ako reagujete na obvinenia, že vaša cena bola dumpingová?

"Ak niekto tvrdí, že cena je dumpingová, mal by to podložiť faktmi. O tom, že naša ponuka dumpingová nebola, svedčí skutočnosť, že je v súlade so štátnou expertízou, ktorá prebehla v roku 2000. Objednala si ju spoločnosť Metro a urobili ju na ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja. Bola podkladom na uznesenie vlády číslo 241 z 15. marca 2001, na základe ktorého sa most postavil. Ak mal konkurent vyššiu cenu, bola v rozpore so zákonom o štátnej expertíze. Investor nesmie prijať vyššiu cenu, ako určila expertíza. To, že sa komisia snažila presadiť ponuku v rozpore so zákonom, je najlepším dôkazom o netransparentnom konaní komisie."

Je však známe, že vaša pôvodná cena sa napokon musela zvýšiť.

SkryťVypnúť reklamu

"Tento most mal stáť 3,6 miliardy korún vrátane výkupov pozemkov a projektovej prípravy, prípravných prác a inžinierskych činností. Táto cena však platila iba v prípade, že most sa postaví od júna 2001 do júna 2003. Toto vyplývalo z expertízy a na tom sa aj uzniesla vláda. Most bol postavený od februára 2003 do júla tohto roka."

Robili ste už takúto prácu a v čom bola unikátna?

"S manipuláciou ťažkých oceľových dielov na Dunaji máme skúsenosti z bývalého mosta SNP. Asi 80-metrové časti oceľového mosta boli vtedy skompletované nad Starým mostom a potom boli pomocou súlodí naplavované na miesto montáže. Po uložení na dočasný pomocný pilier boli tieto diely prirovnané k už existujúcej časti mosta a lanami zavesené na závesy, prechádzajúce cez široký pylón. Otáčanie pri rozmere 231 metrov a váhe 5500 ton je však svetovým unikátom a zároveň prispelo k finančnej úspore voči ostatným uchádzačom."

Aká bola práca na Moste Apollo v porovnaní s minulosťou?

"Toto bol štvrtý most cez Dunaj, ktorý sme stavali, a na každom je podpísaná doba a tiež vyspelosť a dostupnosť technológie. Staršie mosty sa stavali v období plánovaného hospodárstva, keď raz nebol štrk, raz cement, potom zase oceľ. Materiály, ktoré sa museli dovážať za devízy, sa museli nahrádzať menej kvalitnými materiálmi. Dnes je dostupné čokoľvek, čo je na trhu vo svete. Použili sme aj technológie, napríklad lanové závesy, seizmické tlmiče, monitorovanie stavu vozovky a poveternostných podmienok a iné, ktoré hovoria o tom, že sme v 21. storočí."

Prečo ide most do oblúka?

"Most je obmedzený existujúcimi komunikáciami - musí zabezpečiť spojenie Košickej ulice na ľavom brehu s Dolnozemskou na pravom brehu. Musia sa súčasne zachovať minimálne polomery na oblúkoch, ktoré predpisujú normy. Idúc z centra, most sa najprv točí miernym oblúkom doľava a potom sa oblúkom doprava napája na Dolnozemskú."

Bral sa do úvahy aj tok rieky?

"Snaha je vždy ísť čo najkolmejšie. Rozpätie pri mohutných riekach je veľké a spotreba materiálu rastie kvadraticky."

Hovorí sa už o šiestom moste. Máte už o ňom nejakú predstavu?

"Keby sme čakali na šiesty most a mysleli si, že budeme žiť z jeho realizácie, asi by sme ako firma zanikli. K mostu musia byť z obidvoch strán natiahnuté komunikácie. Skôr ako po roku 2010 to ako reálne nevidím. Pri otvorení Mosta Apollo som povedal, že nie je univerzálnou spásou pre dopravné problémy v Bratislave. Mesto potrebuje urýchlene doriešiť mimoúrovňové križovanie Bajkalskej s Trnavskou, Vajnorskou, Račianskou či Račianske mýto. Doprave výrazne pomôže napojenie diaľnice od Brna cez tunel Sitiny na petržalskú stranu. Je potrebné uzatvoriť reálnu alternatívu severnej tangenty, ktorá by výrazne odľahčila tranzitnú dopravu zo severu na východ. Mimoriadne dôležité je doriešiť nosný systém hromadnej dopravy. Systém koľajovej dopravy je vhodným riešením a treba ho čím skôr realizovať. My ako stavebné združenie môžeme za tieto stavby iba lobovať a potom sa snažiť byť úspešní vo verejných medzinárodných súťažiach."

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 19 280
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 407
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 8 591
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 408
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 628
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 777
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 595
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 349
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 058
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 129
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 062
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 355
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 104
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 5 719
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 4 464
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
SkryťZatvoriť reklamu