V Bratislave sa podľa Roba Hubača fotografuje ťažko. Všetci si hneď myslia, že budú skompromitovaní na titulnej strane novín. FOTO - ROBO HUBAČ |
Za objekt svojho záujmu si fotograf Robo Hubač vybral Bratislavčanov. Výstava Ľudia Bratislavy je výsledkom jeho pozorovania obyvateľov mesta a je sprístupnená v T Gallery na Panskej. Dvadsaťsedem vystavených čiernobielych snímok vznikalo za posledný rok.
Téma bola súčasťou Hubačovej diplomovej práce. Ako tvrdí, lákalo ho fotografovať ľudí v Bratislave, len spočiatku netušil, ako to bude vyzerať a čo ho čaká. "Fotografuje sa tu ťažko, každý si hneď myslí, že sa na druhý deň ocitne skompromitovaný na titulnej strane novín. Musíte fotografovať tak, aby o tom ľudia nevedeli. Ani jeden z tých, čo sú na snímkach, priamo nevedel, že ho fotografujem," hovorí o výstave.
Mnohé z obrázkov existujú aj vďaka tomu, že Hubač bol počas svojej práce nútený používať rôzne finty. "Napríklad, keď ľudia videli, že ich fotím, a iritovalo ich to, dal som si aparát preč od oka a zahľadel som sa do diaľky. Tváril som sa, že fotografujem niečo úplne iné."
Vtipné situácie, zachytené objektívom, sa odohrávali napríklad na zastávkach hromadnej dopravy. "Ľudia stoja pri reklame, ktorá je úplne uletená, a oni pri nej vážne čakajú na svoj autobus, tváriac sa, že ten plagát vedľa nich vôbec nie je," smeje sa. Jedna z takýchto fotografií je vystavená aj v galérii. Na zastávke čaká pani obrátená k fotografovi chrbtom, pán čítajúci noviny a extravagantná modelka na plagáte. Zdanlivo obyčajná situácia, ktorá však po zmrazení okamihu môže byť zábavná či paradoxná.
"Pôvodne som chcel, aby snímky boli uvoľnenejšie, všetci sú na nich strnulí. Jednoduchí ľudia z vidieka by pózovali, hrali úžasné veci, ktoré mestskí nedokážu. Nehádžem všetkých do jedného vreca, ale rozhodne sú Bratislavčania iní ako inde na Slovensku." Fotografovanie v Bratislave porovnáva Hubač s Popradom, kde ľudia sami od seba za ním chodili a chceli, aby ich snímal. "Tu keď niekto vidí, že mám foťák, veľkým oblúkom ma obíde."
S rovnakým problémom sa však podľa neho stretávajú viacerí fotografi. "Spolužiak začal fotiť Petržalku štýlom dokumentu a vzdal to. Teraz si postaví aparát na statív a na jednom mieste minie celý film. V počítači to neskôr spája - vyťahuje odtiaľ všetkých ľudí, ktorí sa pred objektívom mihli počas hodiny," opisuje Hubač. "Je to vtipné, lebo tým, že sa nepozerá do hľadáčika a len má ruku na spúšti, ľudia si ho už vôbec nevšímajú."
Výstava v T Gallery potrvá do 28. októbra.
DOROTA KRÁKOVÁ