SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Brno - menej ľudí a lepšia doprava

Porovnali sme Bratislavu s Brnom. To má na na rozlohe 232,8 kilometra štvorcového menej ako 400-tisíc obyvateľov. Bratislavčanov žije na 367,9 km štvorcového takmer pol milióna. V obidvoch je však veľa cezpoľných, ktorí zvyšujú počet ľudí pohybujúcich .

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Porovnali sme Bratislavu s Brnom. To má na na rozlohe 232,8 kilometra štvorcového menej ako 400-tisíc obyvateľov. Bratislavčanov žije na 367,9 km štvorcového takmer pol milióna. V obidvoch je však veľa cezpoľných, ktorí zvyšujú počet ľudí pohybujúcich sa v meste, teda aj využívajúcich hromadnú dopravu.

Brno sa delí na 29 samostatných mestských častí od 5000 do 100-tisíc ľudí. Bratislava má 17 mestských častí od necelých 900 do 112-tisíc obyvateľov, ktorých má Petržalka.

Počet liniek

Donedávna premávalo v bratislavských uliciach 65 autobusových, 11 trolejbusových, 13 električkových liniek a 18 nočných autobusových liniek. Po 5. septembri ostalo z ťažiskovej skupiny autobusov 59 liniek, z toho päť nových. Dvanásť liniek bolo skrátených alebo zaznamenalo inú zmenu trasy, 11 bolo celkom zrušených. Dohromady je to 83 liniek.

Celkovo je v Brne 71 liniek hromadnej dopravy. "Ďalšie spoje využívajú obyvatelia Brna v rámci integrovanej dopravy," povedal Květoslav Havlík zo spoločnosti Kordis JMK, ktorú zriadila brnianska radnica s krajským úradom na koordináciu dopravy.

Za koľko cestuje Brno a za koľko Bratislava

Štyridsaťminútový prestupný lístok stojí 13 českých korún, základný mesačný predplatný lístok stojí 380 českých korún. V Bratislave stojí polhodinový lístok 14 korún, mesačný celosieťový predplatný 720 korún.

Sieť brnianskej mestskej hromadnej dopravy zažila najväčšiu zmenu pred 10 rokmi, keď bola zavedená prestupná tarifa. U nás nastala táto zmena pred piatimi rokmi. V Brne sa zároveň výrazne znížil počet liniek, najmä autobusov, ktoré dochádzajú až do centra mesta - tam teraz väčšinu cestujúcich prepravujú električky a trolejbusy.

Integrovaná doprava

V Bratislave je stále problémom integrovaná doprava. Podľa Koladu viazne pre nedostatky v legislatíve a nedôveru medzi mestom, Železničnou spoločnosťou Slovensko a Slovenskou autobusovou dopravou. "Nevieme sa dohodnúť na spôsobe integrácie, na tom, čím začať a kto bude lídrom tohto procesu," povedal v pondelok Kolada. V Brne sú do systému integrovanej dopravy zahrnuté desiatky obcí v okolí mesta - s jediným lístkom či električenkou môžu ľudia cestovať vlakom aj vybranými autobusmi. Tento systém sa zároveň stále rozširuje - najbližšie to má byť už tento mesiac.

Výraznou zmenou v Brne bolo pred piatimi rokmi zrušenie nočnej premávky všetkých liniek a zavedenie nočných autobusov, ktoré obsluhujú celé územie mesta. Rovnako ako v Bratislave fungujú hviezdicovito z hlavnej stanice.

Čo môže nasledovať

Nové bratislavské linkovanie nemusí ostať v dnešnej podobe. Na emailovú adresu zmenymhd@dpb.sk môžu cestujúci posielať pripomienky.

Existuje aj nepretržitá telefónna linka 59 50 59 50. Námestník primátora pre dopravu Karol Kolada pripomienky vyhodnotí a navrhne prípadné zmeny. Prvé hodnotenie bude na rokovaní zastupiteľstva 22. septembra.

Počty liniek v Brne v Bratislave

(bez integrovanej dopravy)

Električky 13 13
Trolejbusy 11 11
Autobusy 47 59

Počet obyvateľov

Brno takmer 400-tisíc
Bratislava takmer 500-tisíc

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 975
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 976
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 868
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 209
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 183
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 614
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 939
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 676
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 630
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 601
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu