SME

Mesto hromadnú dopravu potrebuje

Za jeden z najvážnejších problémov mesta považujú Bratislavčania dopravu. O práci a problémoch Dopravného podniku Bratislava sme sa rozprávali s ekonomickým riaditeľom Ing. VILIAMOM MAJDOM.


FOTO SME - PAVOL MAJER



Cestujúci sa často sťažujú na preplnené spoje. Niektoré autobusy sú však prázdne. Nedá sa to vyriešiť?

„Vyťaženosť spojov ovplyvňujú najmä nárazové presuny cestujúcich v špičkách. Preto sú napríklad ráno spoje z Devínskej Novej Vsi doslova natrieskané, ale opačným smerom idú takmer prázdne. Vyťaženosť teda klesá na 50 percent. My tam však musíme nejako autobusy naviezť a lepší systém sa doteraz nepodarilo vytvoriť. Za úspech považujeme, keď je linka vyťažená na 70 percent.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa čoho vytvárate cestovný grafikon?

„Podľa potrieb obyvateľov, vstupuje však do toho množstvo faktorov. Pri tvorbe grafikonu musíme zohľadňovať obedňajšie a bezpečnostné prestávky vodičov. Príslušné orgány nás v tom neustále kontrolujú. Výsledok práce počítača musí byť ešte podrobený tzv. zákazníckemu pohľadu. Vytvoriť dobrý grafikon, to sú zložité algoritmy a smerovanie linky je rovnako zložitý problém. Napríklad niekedy chce 25 percent cestujúcich trasu jedným smerom, ďalších 20 iným a ďalších 15 zase iným. Čo nám ostáva? Linku nasmerujeme tam, kde to chce tých 25 percent, hoci v porovnaní so zvyškom cestujúcich sú v menšine.“

Niekedy je preplnený spoj aj preto, lebo sa iný pokazil. Ako vodič hlási poruchu vozidla?

„Vodiči majú v palubnom počítači zabudovanú vysielačku, ktorou upozornia dispečing. V Bratislave však vzhľadom na kopcovitý terén máme niekoľko hluchých miest, kde nie je signál. Dispečer rieši situáciu s nahrádzaním spoja operatívne, môže upozorniť iné linky v blízkosti, alebo zabezpečí náhradný spoj.“

SkryťVypnúť reklamu

Môže dopravný podnik skrachovať?

„V trhových podmienkach áno. Nedokážem si však predstaviť alternatívu MHD, mesto ju potrebuje. Všade na svete je doprava dotovaná - štátom, mestom alebo regiónom a zvyšok nákladov sa kryje cestovným. Angličania otvorili najviac cestu privatizácii, ale súkromní dopravcovia nedokážu ani zlepšovaním podmienok pritiahnuť cestujúcich, hoci napríklad Londýn je jedno z „najzapchatejších“ miest Európy. Všetci jazdia autami. Poznám aj mesto, v ktorom verejnú dopravu financujú výlučne z daní. Je to však ojedinelý príklad veľmi bohatého mesta. Nám by možno pomohla čiastočná privatizácia. Na Slovensku však s úspešnou privatizáciou dopravných firiem nemáme skúsenosti.“

MIRO GRMAN
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 450
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 232
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 130
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 826
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 463
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 160
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 923
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 161
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 069
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 040
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 056
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 606
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 868
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 429
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu