SME

Mesto hromadnú dopravu potrebuje

Za jeden z najvážnejších problémov mesta považujú Bratislavčania dopravu. O práci a problémoch Dopravného podniku Bratislava sme sa rozprávali s ekonomickým riaditeľom Ing. VILIAMOM MAJDOM.


FOTO SME - PAVOL MAJER



Cestujúci sa často sťažujú na preplnené spoje. Niektoré autobusy sú však prázdne. Nedá sa to vyriešiť?

„Vyťaženosť spojov ovplyvňujú najmä nárazové presuny cestujúcich v špičkách. Preto sú napríklad ráno spoje z Devínskej Novej Vsi doslova natrieskané, ale opačným smerom idú takmer prázdne. Vyťaženosť teda klesá na 50 percent. My tam však musíme nejako autobusy naviezť a lepší systém sa doteraz nepodarilo vytvoriť. Za úspech považujeme, keď je linka vyťažená na 70 percent.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa čoho vytvárate cestovný grafikon?

„Podľa potrieb obyvateľov, vstupuje však do toho množstvo faktorov. Pri tvorbe grafikonu musíme zohľadňovať obedňajšie a bezpečnostné prestávky vodičov. Príslušné orgány nás v tom neustále kontrolujú. Výsledok práce počítača musí byť ešte podrobený tzv. zákazníckemu pohľadu. Vytvoriť dobrý grafikon, to sú zložité algoritmy a smerovanie linky je rovnako zložitý problém. Napríklad niekedy chce 25 percent cestujúcich trasu jedným smerom, ďalších 20 iným a ďalších 15 zase iným. Čo nám ostáva? Linku nasmerujeme tam, kde to chce tých 25 percent, hoci v porovnaní so zvyškom cestujúcich sú v menšine.“

Niekedy je preplnený spoj aj preto, lebo sa iný pokazil. Ako vodič hlási poruchu vozidla?

„Vodiči majú v palubnom počítači zabudovanú vysielačku, ktorou upozornia dispečing. V Bratislave však vzhľadom na kopcovitý terén máme niekoľko hluchých miest, kde nie je signál. Dispečer rieši situáciu s nahrádzaním spoja operatívne, môže upozorniť iné linky v blízkosti, alebo zabezpečí náhradný spoj.“

SkryťVypnúť reklamu

Môže dopravný podnik skrachovať?

„V trhových podmienkach áno. Nedokážem si však predstaviť alternatívu MHD, mesto ju potrebuje. Všade na svete je doprava dotovaná - štátom, mestom alebo regiónom a zvyšok nákladov sa kryje cestovným. Angličania otvorili najviac cestu privatizácii, ale súkromní dopravcovia nedokážu ani zlepšovaním podmienok pritiahnuť cestujúcich, hoci napríklad Londýn je jedno z „najzapchatejších“ miest Európy. Všetci jazdia autami. Poznám aj mesto, v ktorom verejnú dopravu financujú výlučne z daní. Je to však ojedinelý príklad veľmi bohatého mesta. Nám by možno pomohla čiastočná privatizácia. Na Slovensku však s úspešnou privatizáciou dopravných firiem nemáme skúsenosti.“

MIRO GRMAN
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 986
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 718
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 638
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 350
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 286
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 814
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 636
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


25
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


16
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


151
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


77
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 674
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 286
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 70 172
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 633
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 155
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 774
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 163
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu