
FOTO SME - PAVOL MAJER
Cestujúci sa často sťažujú na preplnené spoje. Niektoré autobusy sú však prázdne. Nedá sa to vyriešiť?
„Vyťaženosť spojov ovplyvňujú najmä nárazové presuny cestujúcich v špičkách. Preto sú napríklad ráno spoje z Devínskej Novej Vsi doslova natrieskané, ale opačným smerom idú takmer prázdne. Vyťaženosť teda klesá na 50 percent. My tam však musíme nejako autobusy naviezť a lepší systém sa doteraz nepodarilo vytvoriť. Za úspech považujeme, keď je linka vyťažená na 70 percent.“
Podľa čoho vytvárate cestovný grafikon?
„Podľa potrieb obyvateľov, vstupuje však do toho množstvo faktorov. Pri tvorbe grafikonu musíme zohľadňovať obedňajšie a bezpečnostné prestávky vodičov. Príslušné orgány nás v tom neustále kontrolujú. Výsledok práce počítača musí byť ešte podrobený tzv. zákazníckemu pohľadu. Vytvoriť dobrý grafikon, to sú zložité algoritmy a smerovanie linky je rovnako zložitý problém. Napríklad niekedy chce 25 percent cestujúcich trasu jedným smerom, ďalších 20 iným a ďalších 15 zase iným. Čo nám ostáva? Linku nasmerujeme tam, kde to chce tých 25 percent, hoci v porovnaní so zvyškom cestujúcich sú v menšine.“
Niekedy je preplnený spoj aj preto, lebo sa iný pokazil. Ako vodič hlási poruchu vozidla?
„Vodiči majú v palubnom počítači zabudovanú vysielačku, ktorou upozornia dispečing. V Bratislave však vzhľadom na kopcovitý terén máme niekoľko hluchých miest, kde nie je signál. Dispečer rieši situáciu s nahrádzaním spoja operatívne, môže upozorniť iné linky v blízkosti, alebo zabezpečí náhradný spoj.“
Môže dopravný podnik skrachovať?
„V trhových podmienkach áno. Nedokážem si však predstaviť alternatívu MHD, mesto ju potrebuje. Všade na svete je doprava dotovaná - štátom, mestom alebo regiónom a zvyšok nákladov sa kryje cestovným. Angličania otvorili najviac cestu privatizácii, ale súkromní dopravcovia nedokážu ani zlepšovaním podmienok pritiahnuť cestujúcich, hoci napríklad Londýn je jedno z „najzapchatejších“ miest Európy. Všetci jazdia autami. Poznám aj mesto, v ktorom verejnú dopravu financujú výlučne z daní. Je to však ojedinelý príklad veľmi bohatého mesta. Nám by možno pomohla čiastočná privatizácia. Na Slovensku však s úspešnou privatizáciou dopravných firiem nemáme skúsenosti.“
MIRO GRMAN