Denník SME je mediálnym partnerom projektu Jugend-Schule-Wirtchaft, ktorý od roku 1998 vyhlasuje Deutsche Bank a IZOP Institut. Jeho cieľom je orientovať záujem mládeže na ekonomické a sociálne otázky ich regiónu. V ročníku 2004/2005 sa regionálnymi víťazmi okruhu denníka SME stali študentky Gymnázia J. Papánka z Bratislavy s témou: Musia mať slovenské deti strach zo školy?
Nechuť do jedla, poruchy spánku, pocity úzkosti sú bežné prejavy strachu zo školy. Podľa psychologóv majú problémy najmä deti, ktorým ide učenie pomalšie ako ostatným. V bežnej triede býva okolo 25 žiakov, takže učiteľ nemá možnosť venovať sa každému dieťaťu osobitne. Niektoré začnú zaostávať za spolužiakmi, čo môže vyústiť až do frustrácie a pocitov menejcennosti.
Východisko ponúkajú školy s alternatívnym spôsobom vyučovania, napríklad Súkromná základná a materská škola Montessori v Bratislave. Zakladateľka siete škôl Maria Montessori, talianska pedagogička, psychologička a antropologička, prišla s novou koncepciou vyučovania už pred vyše sto rokmi.
Prvá škola tohto typu u nás vznikla v roku 1995. Chodia sem škôlkari a deti od prvého do štvrtého ročníka základnej školy. Základom je individuálny prístup k žiakovi, pričom sa prihliada na jeho tzv. senzitívne obdobia. V praxi to znamená, že sa žiak v danej chvíli venuje predmetu, ktorý si sám vyberie. Dieťa však musí získať vedomosti v plnom rozsahu osnov. Úlohou pedagóga je motivovať deti aj k tým predmetom, o ktoré nemajú veľmi záujem.
Úvod do nového učiva vysvetlia všetkým spolužiakom naraz, ostatné poznatky už získavajú od učiteľa jednotlivo. Každý pracuje podľa vlastného tempa. Žiak sa takto "sám" učí čítať, písať aj počítať - preto nie je prekvapením, že v triede nepotrebujú tabuľu.
Školu navštevujú mimoriadne nadané deti, aj tie menej vyspelé. Najdôležitejšie pravidlo znie, že "žiak môže robiť, čo chce (z danej ponuky konkrétnych činností), ale niečo robiť musí".
Ako nám povedala Lenka Augustínová, jedna z učiteliek: "Deti nemusia poslúchať, ale dodržiavať určité pravidlá. Ak ich nerešpektujú, znášajú následky."
Prváci a druháci, ktorých je v triede spolu 14, majú školu podľa vlastných slov radi a baví ich práca s pomôckami. "V triede nie je ani jedna hračka, všetky predmety sú špeciálne didaktické pomôcky. Mnohé z nich navrhla sama Maria Montessori," vysvetlil nám učiteľ Jordán Jokel.
Tunajšiu "idylu" však kazí finančná stránka - rodičia musia každý mesiac zaplatiť 4900 korún. Výhodou je, že školák si nemusí kupovať vlastné pomôcky - všetko má k dispozícii v triede.
Škola nemá len priaznivcov, proti sú najmä konzervatívni zástancovia zaužívaných metód. Najväčším nepriateľom sa zdá legislatíva, ktorá zavádzaniu alternatívnych metód do vyučovania veľmi nepraje. Aj preto je bratislavská Montessori škola na Slovensku jediná. V rámci pripravovanej reformy školstva sa však už aj u nás počíta so vstupom alternatívnych metód do vyučovania. Napríklad v Českej republike je systém Montessori výučby integrovaný do vyučovania na bežných základných školách.
Simona Jursová, Maria Hlasná
a Andrea Partlová