BRATISLAVA. Do Viedne sa bude dať od soboty 11. októbra znova cestovať aj z hlavnej železničnej stanice v Bratislave. Premávke doteraz bránila oprava a elektrifikácia úseku od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu, preto vlaky jazdili len zo stanice v Petržalke.
Cestujúci sa teraz do Viedne dostanú o 11 minút rýchlejšie, za 56 minút.
V polovici decembra sa bude upravovať grafikon a Železničná spoločnosť Slovensko zvažuje, že by s Viedňou prepojila aj Košice.
„Predpokladáme, že budeme viesť tri páry vlakov bez prestupu,“ hovorí riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.
Reportér SME sa pýtal aj na to, či sa uvažuje aj o predĺžení rýchlovlaku z Viedne (S-Bahn) po Marchegg alebo Devínsku Novú Ves. Riaditeľ Železníc SR Ivan Bednárik tvrdí, že by to bolo zložité, na slovenskom území až nemožné.
Jazdiť budú musieť pomalšie ako v Rakúsku
Za štátnymi hranicami sa zrekonštruovaná trať rozširuje na dve koľaje. Zdvojkoľajniť by mali aj slovenský úsek, ktorý má 2,4 kilometra.
„Pokiaľ vláda rozhodne, že to bude strategická investícia, do šiestich-siedmich rokov bude trať zdvojkoľajnená,“ hovorí Bednárik.
Že by sa tak malo stať „čoskoro“, hovoril počas prezentácie obnovenej trate minister dopravy Jozef Ráž zo Smeru. Najväčší dosah by to podľa neho malo na medzinárodné koridory nákladnej železničnej dopravy. Keď bol úsek pri Devínskej Novej Vsi odstavený, problémy to spôsobovalo na tratiach v Petržalke.
Na slovenskom úseku budú môcť vlaky po rekonštrukcii jazdiť rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu, na rakúskom až 200 kilometrov za hodinu. Nepomer vraj spôsobuje rozdielny terén, v Rakúsku smeruje trať takmer priamočiaro do Viedne, na bratislavskej strane zatáča.
Na trati bude jazdiť súprava s 380 miestami, ktorú budú ťahať lokomotívy Vectron, ktoré podľa riaditeľa Železničnej spoločnosti Petra Helexu patria k najmodernejším, aké na Slovensku sú.
„Dúfam, že sa nám podarí pokoriť hranicu dvoch miliónov pasažierov ročne,“ hovorí Helexa.
Premávať budú od piatej rána do polnoci
Rakúsky zhotoviteľ Porr, ktorý dostal štátnu zákazku za 14,1 milióna eur, sa omeškal o desať mesiacov.
Dôvodom bol stav železničného mosta – jedného z najstarších na území republiky – aj nález tunelov z čias druhej svetovej vojny pod ním. Napredovanie brzdili aj chránené živočíchy v oblasti.
Na obnovu železnice prispela aj Európska únia – až približne 12 miliónmi eur.
Od soboty 11. októbra bude na trati premávať 19 vlakov tam a späť, a to medzi 5. hodinou ráno a polnocou. Prvý vlak bude z Bratislavy odchádzať o 4.49 h a posledný o 23.49, z viedenskej hlavnej stanice pôjde prvý vlak o 5.14 h a posledný o 00.14.
Hlavnú stanicu len okrášlia
Bednárik povedal, že budovu hlavnej stanice chcú skultivovať a zvýšiť štandard pre cestujúcich, zmiznúť by z nej mali napríklad predajne s lacným alkoholom, ktoré nahradia „slušnejšie“ obchody.
„Určite však nič nepôjde preč a nič sa nebude ani pridávať,“ odpovedá Bednárik na otázku, či budú aj nejaké vonkajšie stavebné úpravy. Komunistická prístavba, ktorá zakrýva historickú fasádu stanice, teda zostane. „Bude vyzerať oveľa lepšie ako dnes,“ sľubuje.
Riaditeľ nechcel prezradiť detaily, pretože prebieha súťaž a nechce nikomu „nadbiehať“.
Povedal však, že na väčšie úpravy železnice nemajú peniaze ani čas. Na projektovú časť je vyhradených 2,9 milióna eur, za stavbu zaplatia do 30 miliónov eur, odhaduje Bednárik. Stanica by mala byť opravená do roku 2028.
Stanica v Ružinove bude približne o tri roky
Opravovať budú aj trať 131 do Komárna. Zelektrifikujú ju a zvýšia jej kapacitu, čo pomôže predchádzať častému meškaniu spojov na tomto úseku. Zaistia to buď výhybňami, kde bude môcť vlak počkať, kým prejde druhý, alebo rozšírením koľají na staniciach.
Modernizáciu trate vláda schválila ako strategickú investíciu.
Súbežne sa bude stavať aj terminál integrovanej vlakovej prepravy Ružinov – teda vlaková zastávka, z ktorej sa dá prestúpiť na mestskú dopravu. Konečná ružinovskej električky na Astronomickej je len pár metrov od trate do Komárna.
„Začíname na prelome roku 2026 a 2027 a trvať to bude 14 až 19 mesiacov,“ odhaduje Bednárik. „Takže Bratislavčania sa dočkajú toho, že z vlaku prestúpia na električku v polovici roka 2028.“