SME

Do Viedne budú jazdiť aj rýchliky z Košíc. V sobotu otvoria rýchlejšiu trať cez Devínsku

Sľubujú aj opravu hlavnej stanice.

podcast_player_loading_text Do Viedne budú jazdiť aj rýchliky z Košíc. V sobotu otvoria rýchlejšiu trať cez Devínsku
Článok je nahovorený syntetickým hlasom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Do Viedne sa bude dať od soboty 11. októbra znova cestovať aj z hlavnej železničnej stanice v Bratislave. Premávke doteraz bránila oprava a elektrifikácia úseku od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu, preto vlaky jazdili len zo stanice v Petržalke.

Cestujúci sa teraz do Viedne dostanú o 11 minút rýchlejšie, za 56 minút.

V polovici decembra sa bude upravovať grafikon a Železničná spoločnosť Slovensko zvažuje, že by s Viedňou prepojila aj Košice.

„Predpokladáme, že budeme viesť tri páry vlakov bez prestupu,“ hovorí riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.

SkryťVypnúť reklamu

Reportér SME sa pýtal aj na to, či sa uvažuje aj o predĺžení rýchlovlaku z Viedne (S-Bahn) po Marchegg alebo Devínsku Novú Ves. Riaditeľ Železníc SR Ivan Bednárik tvrdí, že by to bolo zložité, na slovenskom území až nemožné.

Jazdiť budú musieť pomalšie ako v Rakúsku

Za štátnymi hranicami sa zrekonštruovaná trať rozširuje na dve koľaje. Zdvojkoľajniť by mali aj slovenský úsek, ktorý má 2,4 kilometra.

„Pokiaľ vláda rozhodne, že to bude strategická investícia, do šiestich-siedmich rokov bude trať zdvojkoľajnená,“ hovorí Bednárik.

Že by sa tak malo stať „čoskoro“, hovoril počas prezentácie obnovenej trate minister dopravy Jozef Ráž zo Smeru. Najväčší dosah by to podľa neho malo na medzinárodné koridory nákladnej železničnej dopravy. Keď bol úsek pri Devínskej Novej Vsi odstavený, problémy to spôsobovalo na tratiach v Petržalke.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenskom úseku budú môcť vlaky po rekonštrukcii jazdiť rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu, na rakúskom až 200 kilometrov za hodinu. Nepomer vraj spôsobuje rozdielny terén, v Rakúsku smeruje trať takmer priamočiaro do Viedne, na bratislavskej strane zatáča.

Na trati bude jazdiť súprava s 380 miestami, ktorú budú ťahať lokomotívy Vectron, ktoré podľa riaditeľa Železničnej spoločnosti Petra Helexu patria k najmodernejším, aké na Slovensku sú.

„Dúfam, že sa nám podarí pokoriť hranicu dvoch miliónov pasažierov ročne,“ hovorí Helexa.

Premávať budú od piatej rána do polnoci

Rakúsky zhotoviteľ Porr, ktorý dostal štátnu zákazku za 14,1 milióna eur, sa omeškal o desať mesiacov.

Dôvodom bol stav železničného mosta – jedného z najstarších na území republiky – aj nález tunelov z čias druhej svetovej vojny pod ním. Napredovanie brzdili aj chránené živočíchy v oblasti.

SkryťVypnúť reklamu

Na obnovu železnice prispela aj Európska únia – až približne 12 miliónmi eur.

Od soboty 11. októbra bude na trati premávať 19 vlakov tam a späť, a to medzi 5. hodinou ráno a polnocou. Prvý vlak bude z Bratislavy odchádzať o 4.49 h a posledný o 23.49, z viedenskej hlavnej stanice pôjde prvý vlak o 5.14 h a posledný o 00.14.

Hlavnú stanicu len okrášlia

Bednárik povedal, že budovu hlavnej stanice chcú skultivovať a zvýšiť štandard pre cestujúcich, zmiznúť by z nej mali napríklad predajne s lacným alkoholom, ktoré nahradia „slušnejšie“ obchody.

„Určite však nič nepôjde preč a nič sa nebude ani pridávať,“ odpovedá Bednárik na otázku, či budú aj nejaké vonkajšie stavebné úpravy. Komunistická prístavba, ktorá zakrýva historickú fasádu stanice, teda zostane. „Bude vyzerať oveľa lepšie ako dnes,“ sľubuje.

Riaditeľ nechcel prezradiť detaily, pretože prebieha súťaž a nechce nikomu „nadbiehať“.

Povedal však, že na väčšie úpravy železnice nemajú peniaze ani čas. Na projektovú časť je vyhradených 2,9 milióna eur, za stavbu zaplatia do 30 miliónov eur, odhaduje Bednárik. Stanica by mala byť opravená do roku 2028.

Stanica v Ružinove bude približne o tri roky

Opravovať budú aj trať 131 do Komárna. Zelektrifikujú ju a zvýšia jej kapacitu, čo pomôže predchádzať častému meškaniu spojov na tomto úseku. Zaistia to buď výhybňami, kde bude môcť vlak počkať, kým prejde druhý, alebo rozšírením koľají na staniciach.

Modernizáciu trate vláda schválila ako strategickú investíciu.

Súbežne sa bude stavať aj terminál integrovanej vlakovej prepravy Ružinov – teda vlaková zastávka, z ktorej sa dá prestúpiť na mestskú dopravu. Konečná ružinovskej električky na Astronomickej je len pár metrov od trate do Komárna.

„Začíname na prelome roku 2026 a 2027 a trvať to bude 14 až 19 mesiacov,“ odhaduje Bednárik. „Takže Bratislavčania sa dočkajú toho, že z vlaku prestúpia na električku v polovici roka 2028.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  8. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  1. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  2. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  4. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  5. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  6. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 490
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 949
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 823
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 484
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 432
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 845
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 470
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 453
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 10 652
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 522
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 5 642
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 676
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 4 302
  8. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 859
  1. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  2. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  3. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  4. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  6. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  7. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  8. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
SkryťZatvoriť reklamu