Christian Rugendas podľa J. L. Haida: Univerzitná téza františkánských frátrov s motívom kajúceho sa sv. Petra, 1738. FOTO - ARCHÍV GALÉRIE |
Termín "univerzitné tézy" dnes reba vysvetliť. V stredoveku sa ním označovali pamätné výtlačky, ktoré ohlasovali verejnú obhajobu tém záverečných prác študentov. Vrcholným obdobím ich vydávania boli tridsiate roky 18. storočia. Z tohto obdobia je aj téza, ktorú zo svojej zbierky vystavuje Slovenská národná galéria. Je výnimočná tým, že ide o tlač na hodvábe, ktorý sa používal len na exempláre určené ako dar protektorom dišputy.
Johann Lorenz Haid a Christian Rugendas, ktorí ju vytvorili, boli poprední augsburskí umelci. Ich dielo je na danú dobu formálne veľmi striedme. Tvár sv. Petra využili tí istí umelci s menšími obmenami znovu o desaťročie neskôr ako predlohu pri výpravnejšej téze Leopolda Macha z Bechyně, ktorá je v zbierke pražského Klementina.
Vystavené dielo v rokoch 1004 - 2005 reštaurovala Jana Krajčovičová. Výstava voľne nadväzuje na prezentáciu iného reštaurovaného diela v roku 2001 - Gustav Andreas Wolfgang: Iluminácia vo Frankfurte, pamätný list na privítanie cisára Karola VII., 1743. V oboch prípadoch ide o tlač na hodvábe, a teda i o obdobné metódy reštaurovania. (mi)