Na novej trati v Petržalke sa v nedeľu začne prevádzka električky.
Pár dní pred jej spustením okolie trate stále nie je úplne dokončené, na zastávkach prebiehajú práce do poslednej chvíle.
„Všetky jej zastávky budú v stave, ktorý umožňuje bezpečný nástup, výstup a pohyb cestujúcich,“ tvrdí o novej trati Dopravný podnik Bratislava.
Na poslednej zastávke Južné mesto stále stavajú schody, ktoré zastávku prepoja s Panónskou cestou. Prestupný uzol medzi linkami 3, 91, 191 na tejto zastávke k spusteniu trate ešte nebude sprevádzkovaný.
Posledná zastávka tak zatiaľ pripomína skôr stavenisko než funkčný dopravný priestor. Provizórne je aj prepojenie s neďalekými Slnečnicami.
Stále nie je dokončený ani cestný most na Kutlíkovej, preto budú linky 92, 98, 99 a N95 naďalej premávať po výlukových trasách.
Pokračovanie linky 3 na koniec Petržalky prinesie viaceré zmeny v MHD vrátane rušenia niektorých liniek.
Na linke 3 sa posilní interval a podľa DPB pôjde o jednu z najčastejšie jazdiacich električkových liniek na svete. „Počas pracovných dní školského roka bude na novej trati denne vykonaných 248 spojov každým smerom,“ vraví hovorca Jozef Vozár.
V článku sa dočítate:
- aké električky budú jazdiť po novej trati,
- ktoré linky zrušia a na ktorých nastanú zmeny,
- čo bude s lávkami cez Chorvátske rameno.
Hlavne nové električky
Električky sa po novej trati previezli už niekoľkokrát, prvýkrát na skúšobnej jazde pred Vianocami, potom viackrát v posledných týždňoch kvôli zácviku vodičov.
Na predĺženú linku 3 chce dopravný podnik nasadzovať hlavne moderné nízkopodlažné električky.
V čase najväčšieho dopytu sa však v premávke objavia aj staršie typy vozidiel, hovorí Vozár. „Tieto električky boli donedávna nasadzované na linku 7, ktorá zanikne práve v súvislosti s posilnením intervalu na linke 3 po spustení novej trate na Južné mesto.“
Nové zastávky
- Jungmannova
- Gessayova
- Zrkadlový háj
- Pajštúnska
- Veľký Draždiak
- Lúčanka
- Južné mesto
V minulom roku Dopravný podnik uviedol do prevádzky 30 kusov nových električiek, ďalších desať dostane v budúcom roku.
Dopravný podnik tvrdí, že je na spustenie prevádzky predĺženej električkovej trate v Petržalke pripravený technicky aj personálne.
Postupné dokončovanie
Dátum spustenia električky, ktorá sa stavala od roku 2021, mesto viackrát posúvalo. Viackrát deklarovalo, že robí všetko pre to, aby bola trať do prevádzky spustená na jar 2025, následne sa spomínal prelom mája a júna. Istý čas o presnom termíne magistrát nehovoril.
Na trati v posledných mesiacoch prebiehali opravy chýb stavby. Na jednom úseku sa upravovalo betónové podložie pod koľajnicami. Opravu nosných dosiek si vyžiadalo zlé výškové usporiadanie nosnej konštrukcie a bolo nutné uviesť ju do projektovaného stavu.
Na začiatku júla mesto oznámilo, že električka získala potrebné rozhodnutie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) o predčasnom užívaní trate a môže ísť do plnej prevádzky.
V posledných dňoch pred spustením električky na trati prebiehajú dokončovanie práce. Postupne pribudli konštrukcie zastávok a upravujú okolie - pribudli už chodníky aj dlažba, miestami z nej však stále trčia označené rúry.
Kým väčšina zastávok vyzerá takmer dokončene, na poslednej zastávke Južné mesto ešte len stavajú schody, ktoré ju prepoja s Panónskou cestou. Okolie zastávky pripomína stavenisko.
Nedávno pribudol chodník, ktorý zastávku spája so susednými Slnečnicami, zatiaľ je však v provizórnej podobe.
Práce budú aj po spustení električky naďalej prebiehať aj na križovatke s Kutlíkovou.
Mesto tiež plánovalo v Petržalke vybudovať štyri lávky pre peších cez Chorvátske rameno, ktoré by zlepšili dostupnosť a prepojenia územia ako takého.
Aj keď magistrát tvrdí, že výstavba lávok nesúvisí priamo s výstavbou trate, obyvatelia ich očakávali spolu so spustením električky.
Na lávky bola robená architektonická súťaž a mesto tvrdí, že v projekte sa pokračuje.
Popri trati vedie aj nová cyklotrasa, ktorá je už teraz využívaná.
Čo sa zmení v bratislavskej MHD:
- Na linke 3 sa po spustení nového úseku v Petržalke zmení aj interval, v špičke bude električka chodiť každé 2,5 minúty.
- Zrušené budú linky 7, 59 a 95.
- Linky 68, 96, N80 a N99 nebudú obsluhovať zastávku Romanova, namiesto toho obslúžia novú zastávku Zrkadlový háj pri električkovej zastávke.
- Linky 84, 99, a N99 budú obojsmerne obsluhovať nové nástupištia zastávky Farského pri električkovej zastávke. Linka N80 bude obsluhovať doterajšie nástupištia zastávky Farského.
- Linka 192 bude premávať po skrátenej trase Červený most - Mlynská dolina - Einsteinova - Dvory - Jungmannova (obrat cez Farského).
- Autobusové linky 92, 98, 99 a N95, ktoré v dôsledku stavby premávajú po náhradných trasách, budú naďalej takto premávať až do ukončenie výstavby súvisiacich cestných objektov.