Vojdete do autobusu, priložíte kartu a hotovo. Žiadny papierový lístok, váš cestovný doklad existuje elektronicky.
Potom príde revízor, podáte mu svoju kartu a revízorská čítačka porovná číslo karty s evidenciou v systéme. V drvivej väčšine prípadov všetko prebehne v poriadku.
V niekoľkých prípadoch sa však stane, že lístok do systému nebol zapísaný správne a dostanete pokutu.
Bratislavčan James Thomson takto cestoval z centra na letisko v polovici júla. Bankovou kartou zaplatil 30-minútový cestovný lístok, čítačka pípla a na displeji sa zobrazilo, že platba bola akceptovaná.
O pätnásť minút ho v autobuse, do ktorého prestúpil, kontroloval revízor a oznámil mu, že nemá platný cestovný lístok.
„Povedal mi, že buď môžem na mieste zaplatiť pokutu 99 eur, alebo mu poskytnem svoje údaje s rizikom, že neskôr zaplatím ešte viac,“ hovorí Thomson.
Pokutu 99 eur zaplatil. Po návrate na Slovensko o týždeň napísal žiadosť o vrátenie peňazí. Ani po viac ako troch týždňoch nedostal odpoveď.
Dočítate sa:
- aké problémy mali cestujúci s lístkom cez službu TAPni sa,
- ako systém TAPni sa funguje,
- čo robiť v prípade, že ste zaplatili pokutu, ktorú vám dali neoprávnene.
Problémy mali niektoré typy kariet
Dopravný podnik Bratislava tvrdí, že situácie, keď systém správne nezaznamenal cestovný lístok, sa vyskytli v jednotkách prípadov.
James Thomson sa snažil revízorovi ukázať, že lístok si kúpil, tak, že hľadal doklad o platbe v aplikácii svojej banky. Žiadna platba sa nezobrazovala.
Až po čase, keď už bol odcestovaný, sa mu objavila na účte platba 1,09 eura pre DPB.
„Predpokladám, že išlo o pôvodnú platbu za lístok z prvého autobusa. Banka však ako dátum autorizácie uviedla deň, keď som už nebol na Slovensku, teda tri dni po ceste,“ hovorí Thomson.
Všetky informácie poslal DPB ako doporučený list, ale ani po viac ako troch týždňoch nedostal žiadnu odpoveď.
Neoprávnená pokuta
Ak bola cestujúcemu v dôsledku tejto chyby neoprávnene udelená pokuta, treba zaslať e-mail na adresu pk@dpb.sk. V správe treba priložiť:
- blok od revízora v prípade zaplatenia pokuty na mieste alebo hlásenie o pokute,
- kód platby z výpisu účtu z dňa, keď si cestujúci cestovný lístok kúpil.
Po vyhodnotení podkladov bude pokuta stornovaná a prípadná uhradená sankcia vrátená v čo najkratšom možnom termíne.
„Ide o špecifický problém, ktorý sa týka najmä niektorých typov platobných kariet a v súčasnosti ho aktívne riešime v spolupráci s dodávateľom systému,“ tvrdí vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Boris Reichel.
Problematické boli staršie typy bankomatových kariet, ktoré sú ešte v obehu.
Reichel tvrdí, že ľudia by už tento problém nemali mať.
DPB bez bližších detailov informuje, že v niekoľkých prípadoch pristúpili k vráteniu peňazí, teda k zrušeniu pokuty.
Na to treba poslať e-mail a priložiť blok od revízora v prípade zaplatenia pokuty na mieste, alebo hlásenie o pokute a kód platby z výpisu účtu z dňa, keď si cestujúci cestovný lístok kúpil.
Samotná kontrola podľa Thomsona prebehla v poriadku, kontrolór bol dôrazný, ale slušný. „Napriek tomu celkový dojem z tejto skúsenosti nie je dobrý: aj po viac ako mesiaci som stále prišiel o 99 eur, plus čas a 4,20 eura za odoslanie doporučeného listu,“ dodáva Thomson.
Dopravnému podniku vyčíta, že ľudí na možný problém neupozorňujú a nemajú o ňom zverejnené informácie na svojom webe.
Keďže systém nefunguje stopercentne spoľahlivo, sám by ľuďom po tejto skúsenosti odporúčal, aby si zatiaľ radšej kúpili papierový lístok.
TAPni sa bez papierového lístka
Služba TAPni sa funguje už viac ako mesiac a ľudia ju podľa údajov Dopravného podniku využívajú čoraz viac. Denne takto za cestovné zaplatia stovky cestujúcich.
Dopravný podnik pri zavádzaní systému ani neuvažoval nad tým, že by systém po zaznamenaní platby vydával papierový lístok. Tak to funguje napríklad v Prahe.
„Pri zavádzaní služby TAPni sa nemuseli robiť technické zásahy priamo do označovačov, všetko sme realizovali softvérovo,“ vysvetľuje Reichel.
Ich riešenie je podľa neho praktické, ale aj udržateľné a jeho zavedenie bolo technologicky jednoduchšie.
„Existuje viacero prístupov k moderným formám cestovania – zatiaľ čo Praha využíva model s papierovým lístkom po zaplatení, iné mestá, ako napríklad Brno, fungujú úplne bezpapierovo, podobne ako my,“ dodáva Reichel.
Ako to funguje
Kartu stačí priložiť v prvom spoji, po prestupe to už nie je potrebné. Cez službu TAPni sa si môže cestujúci kúpiť 30-minútový, 60-minútový a jednodňový lístok. Lístky sú lacnejšie ako tie papierové.
Z karty vám systém v jeden deň nestrhne viac ako 4,85 eura. Cez službu je možné kúpiť aj zľavnené lístky.
Na kúpu lístka stačí k označovaču priložiť platobnú kartu, mobil alebo smart hodinky. Platba prebehne automaticky, ak sa platobná karta alebo smart zariadenie priblíži k označovaču na vzdialenosť približne päť centimetrov.
Dopravný podnik upozorňuje, že zaplatiť môže cestujúci aj nechtiac, ak sa kartou priblíži k označovaču napríklad v dave ľudí alebo pri nástupe s veľkou skupinou.
Overiť si, či má kúpený cestovný lístok, si môže prostredníctvom tlačidla „INFO“ priamo v označovači.
Kontrolu jazdy, ako aj daňový doklad si cestujúci môžu pozrieť na stránke ecard.dpb.sk, kde si môžu vytvoriť konto.
Pri prvom použití v danom dni prebieha autorizácia karty v banke. Jej súčasťou je aj rezervácia prostriedkov na karte. Vtedy môže cestujúcemu prísť z bankového systému informácia o stiahnutí jedného eura, prípadne 4,8 eura podľa typu karty. Nejde ešte o platbu, len o viazanie prostriedkov na účte, vysvetľuje Dopravný podnik. Reálna výška platby sa vypočíta v rámci denného zúčtovania.