SME

Za lístok platil kartou, pokutu dostal aj tak. Dopravný podnik tvrdí, že ide o výnimočné prípady

Problém sa týka len niektorých typov kariet.

Označovač Tapni saOznačovač Tapni sa (Zdroj: TASR)
Načítavam... Za lístok platil kartou, pokutu dostal aj tak. Dopravný podnik tvrdí, že ide o výnimočné prípady
Článok je nahovorený syntetickým hlasom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vojdete do autobusu, priložíte kartu a hotovo. Žiadny papierový lístok, váš cestovný doklad existuje elektronicky.

Potom príde revízor, podáte mu svoju kartu a revízorská čítačka porovná číslo karty s evidenciou v systéme. V drvivej väčšine prípadov všetko prebehne v poriadku.

V niekoľkých prípadoch sa však stane, že lístok do systému nebol zapísaný správne a dostanete pokutu.

Bratislavčan James Thomson takto cestoval z centra na letisko v polovici júla. Bankovou kartou zaplatil 30-minútový cestovný lístok, čítačka pípla a na displeji sa zobrazilo, že platba bola akceptovaná.

SkryťVypnúť reklamu

O pätnásť minút ho v autobuse, do ktorého prestúpil, kontroloval revízor a oznámil mu, že nemá platný cestovný lístok.

„Povedal mi, že buď môžem na mieste zaplatiť pokutu 99 eur, alebo mu poskytnem svoje údaje s rizikom, že neskôr zaplatím ešte viac,“ hovorí Thomson.

Pokutu 99 eur zaplatil. Po návrate na Slovensko o týždeň napísal žiadosť o vrátenie peňazí. Ani po viac ako troch týždňoch nedostal odpoveď.

Problémy mali niektoré typy kariet

Dopravný podnik Bratislava tvrdí, že situácie, keď systém správne nezaznamenal cestovný lístok, sa vyskytli v jednotkách prípadov.

James Thomson sa snažil revízorovi ukázať, že lístok si kúpil, tak, že hľadal doklad o platbe v aplikácii svojej banky. Žiadna platba sa nezobrazovala.

Až po čase, keď už bol odcestovaný, sa mu objavila na účte platba 1,09 eura pre DPB.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladám, že išlo o pôvodnú platbu za lístok z prvého autobusa. Banka však ako dátum autorizácie uviedla deň, keď som už nebol na Slovensku, teda tri dni po ceste,“ hovorí Thomson.

Všetky informácie poslal DPB ako doporučený list, ale ani po viac ako troch týždňoch nedostal žiadnu odpoveď.

„Ide o špecifický problém, ktorý sa týka najmä niektorých typov platobných kariet a v súčasnosti ho aktívne riešime v spolupráci s dodávateľom systému,“ tvrdí vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Boris Reichel.

Problematické boli staršie typy bankomatových kariet, ktoré sú ešte v obehu.

Reichel tvrdí, že ľudia by už tento problém nemali mať.

DPB bez bližších detailov informuje, že v niekoľkých prípadoch pristúpili k vráteniu peňazí, teda k zrušeniu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Na to treba poslať e-mail a priložiť blok od revízora v prípade zaplatenia pokuty na mieste, alebo hlásenie o pokute a kód platby z výpisu účtu z dňa, keď si cestujúci cestovný lístok kúpil.

Samotná kontrola podľa Thomsona prebehla v poriadku, kontrolór bol dôrazný, ale slušný. „Napriek tomu celkový dojem z tejto skúsenosti nie je dobrý: aj po viac ako mesiaci som stále prišiel o 99 eur, plus čas a 4,20 eura za odoslanie doporučeného listu,“ dodáva Thomson.

Dopravnému podniku vyčíta, že ľudí na možný problém neupozorňujú a nemajú o ňom zverejnené informácie na svojom webe.

Keďže systém nefunguje stopercentne spoľahlivo, sám by ľuďom po tejto skúsenosti odporúčal, aby si zatiaľ radšej kúpili papierový lístok.

TAPni sa bez papierového lístka

Služba TAPni sa funguje už viac ako mesiac a ľudia ju podľa údajov Dopravného podniku využívajú čoraz viac. Denne takto za cestovné zaplatia stovky cestujúcich.

Dopravný podnik pri zavádzaní systému ani neuvažoval nad tým, že by systém po zaznamenaní platby vydával papierový lístok. Tak to funguje napríklad v Prahe.

„Pri zavádzaní služby TAPni sa nemuseli robiť technické zásahy priamo do označovačov, všetko sme realizovali softvérovo,“ vysvetľuje Reichel.

Ich riešenie je podľa neho praktické, ale aj udržateľné a jeho zavedenie bolo technologicky jednoduchšie.

„Existuje viacero prístupov k moderným formám cestovania – zatiaľ čo Praha využíva model s papierovým lístkom po zaplatení, iné mestá, ako napríklad Brno, fungujú úplne bezpapierovo, podobne ako my,“ dodáva Reichel.

Ako to funguje

Kartu stačí priložiť v prvom spoji, po prestupe to už nie je potrebné. Cez službu TAPni sa si môže cestujúci kúpiť 30-minútový, 60-minútový a jednodňový lístok. Lístky sú lacnejšie ako tie papierové.

Z karty vám systém v jeden deň nestrhne viac ako 4,85 eura. Cez službu je možné kúpiť aj zľavnené lístky.

Na kúpu lístka stačí k označovaču priložiť platobnú kartu, mobil alebo smart hodinky. Platba prebehne automaticky, ak sa platobná karta alebo smart zariadenie priblíži k označovaču na vzdialenosť približne päť centimetrov.

Dopravný podnik upozorňuje, že zaplatiť môže cestujúci aj nechtiac, ak sa kartou priblíži k označovaču napríklad v dave ľudí alebo pri nástupe s veľkou skupinou.

Overiť si, či má kúpený cestovný lístok, si môže prostredníctvom tlačidla „INFO“ priamo v označovači.

Kontrolu jazdy, ako aj daňový doklad si cestujúci môžu pozrieť na stránke ecard.dpb.sk, kde si môžu vytvoriť konto.

Pri prvom použití v danom dni prebieha autorizácia karty v banke. Jej súčasťou je aj rezervácia prostriedkov na karte. Vtedy môže cestujúcemu prísť z bankového systému informácia o stiahnutí jedného eura, prípadne 4,8 eura podľa typu karty. Nejde ešte o platbu, len o viazanie prostriedkov na účte, vysvetľuje Dopravný podnik. Reálna výška platby sa vypočíta v rámci denného zúčtovania.

Komunálne voľby v Bratislave a okolí

LinkedIn konferencia sa bude konať 18. septembra 2025.

Od LinkedIn špičiek sa dozviete ako predávať a budovať svoju značku.


Ilustračné foto

Symbolickým poklepaním základného kameňa spustili výstavbu novej telocvične Holubica.


SITA 1
Ilustračné foto

Cena jednosmerného lístka s miestenkou bude 30,20 eura


SITA 2
Súvisiace témy: Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 337
  2. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 220
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 046
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 713
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 852
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 434
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 837
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 994
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 63 658
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 166
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 317
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 7 775
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 471
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 118
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 981
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 326
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu