SME

Za lístok platil kartou, pokutu dostal aj tak. Dopravný podnik tvrdí, že ide o výnimočné prípady

Problém sa týka len niektorých typov kariet.

Označovač Tapni saOznačovač Tapni sa (Zdroj: TASR)

Vojdete do autobusu, priložíte kartu a hotovo. Žiadny papierový lístok, váš cestovný doklad existuje elektronicky.

Potom príde revízor, podáte mu svoju kartu a revízorská čítačka porovná číslo karty s evidenciou v systéme. V drvivej väčšine prípadov všetko prebehne v poriadku.

V niekoľkých prípadoch sa však stane, že lístok do systému nebol zapísaný správne a dostanete pokutu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavčan James Thomson takto cestoval z centra na letisko v polovici júla. Bankovou kartou zaplatil 30-minútový cestovný lístok, čítačka pípla a na displeji sa zobrazilo, že platba bola akceptovaná.

SkryťVypnúť reklamu

O pätnásť minút ho v autobuse, do ktorého prestúpil, kontroloval revízor a oznámil mu, že nemá platný cestovný lístok.

„Povedal mi, že buď môžem na mieste zaplatiť pokutu 99 eur, alebo mu poskytnem svoje údaje s rizikom, že neskôr zaplatím ešte viac,“ hovorí Thomson.

Pokutu 99 eur zaplatil. Po návrate na Slovensko o týždeň napísal žiadosť o vrátenie peňazí. Ani po viac ako troch týždňoch nedostal odpoveď.

Problémy mali niektoré typy kariet

Dopravný podnik Bratislava tvrdí, že situácie, keď systém správne nezaznamenal cestovný lístok, sa vyskytli v jednotkách prípadov.

James Thomson sa snažil revízorovi ukázať, že lístok si kúpil, tak, že hľadal doklad o platbe v aplikácii svojej banky. Žiadna platba sa nezobrazovala.

Až po čase, keď už bol odcestovaný, sa mu objavila na účte platba 1,09 eura pre DPB.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladám, že išlo o pôvodnú platbu za lístok z prvého autobusa. Banka však ako dátum autorizácie uviedla deň, keď som už nebol na Slovensku, teda tri dni po ceste,“ hovorí Thomson.

Všetky informácie poslal DPB ako doporučený list, ale ani po viac ako troch týždňoch nedostal žiadnu odpoveď.

„Ide o špecifický problém, ktorý sa týka najmä niektorých typov platobných kariet a v súčasnosti ho aktívne riešime v spolupráci s dodávateľom systému,“ tvrdí vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Boris Reichel.

Problematické boli staršie typy bankomatových kariet, ktoré sú ešte v obehu.

Reichel tvrdí, že ľudia by už tento problém nemali mať.

DPB bez bližších detailov informuje, že v niekoľkých prípadoch pristúpili k vráteniu peňazí, teda k zrušeniu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Na to treba poslať e-mail a priložiť blok od revízora v prípade zaplatenia pokuty na mieste, alebo hlásenie o pokute a kód platby z výpisu účtu z dňa, keď si cestujúci cestovný lístok kúpil.

Samotná kontrola podľa Thomsona prebehla v poriadku, kontrolór bol dôrazný, ale slušný. „Napriek tomu celkový dojem z tejto skúsenosti nie je dobrý: aj po viac ako mesiaci som stále prišiel o 99 eur, plus čas a 4,20 eura za odoslanie doporučeného listu,“ dodáva Thomson.

Dopravnému podniku vyčíta, že ľudí na možný problém neupozorňujú a nemajú o ňom zverejnené informácie na svojom webe.

Keďže systém nefunguje stopercentne spoľahlivo, sám by ľuďom po tejto skúsenosti odporúčal, aby si zatiaľ radšej kúpili papierový lístok.

TAPni sa bez papierového lístka

Služba TAPni sa funguje už viac ako mesiac a ľudia ju podľa údajov Dopravného podniku využívajú čoraz viac. Denne takto za cestovné zaplatia stovky cestujúcich.

Dopravný podnik pri zavádzaní systému ani neuvažoval nad tým, že by systém po zaznamenaní platby vydával papierový lístok. Tak to funguje napríklad v Prahe.

„Pri zavádzaní služby TAPni sa nemuseli robiť technické zásahy priamo do označovačov, všetko sme realizovali softvérovo,“ vysvetľuje Reichel.

Ich riešenie je podľa neho praktické, ale aj udržateľné a jeho zavedenie bolo technologicky jednoduchšie.

„Existuje viacero prístupov k moderným formám cestovania – zatiaľ čo Praha využíva model s papierovým lístkom po zaplatení, iné mestá, ako napríklad Brno, fungujú úplne bezpapierovo, podobne ako my,“ dodáva Reichel.

Ako to funguje

Kartu stačí priložiť v prvom spoji, po prestupe to už nie je potrebné. Cez službu TAPni sa si môže cestujúci kúpiť 30-minútový, 60-minútový a jednodňový lístok. Lístky sú lacnejšie ako tie papierové.

Z karty vám systém v jeden deň nestrhne viac ako 4,85 eura. Cez službu je možné kúpiť aj zľavnené lístky.

Na kúpu lístka stačí k označovaču priložiť platobnú kartu, mobil alebo smart hodinky. Platba prebehne automaticky, ak sa platobná karta alebo smart zariadenie priblíži k označovaču na vzdialenosť približne päť centimetrov.

Dopravný podnik upozorňuje, že zaplatiť môže cestujúci aj nechtiac, ak sa kartou priblíži k označovaču napríklad v dave ľudí alebo pri nástupe s veľkou skupinou.

Overiť si, či má kúpený cestovný lístok, si môže prostredníctvom tlačidla „INFO“ priamo v označovači.

Kontrolu jazdy, ako aj daňový doklad si cestujúci môžu pozrieť na stránke ecard.dpb.sk, kde si môžu vytvoriť konto.

Pri prvom použití v danom dni prebieha autorizácia karty v banke. Jej súčasťou je aj rezervácia prostriedkov na karte. Vtedy môže cestujúcemu prísť z bankového systému informácia o stiahnutí jedného eura, prípadne 4,8 eura podľa typu karty. Nejde ešte o platbu, len o viazanie prostriedkov na účte, vysvetľuje Dopravný podnik. Reálna výška platby sa vypočíta v rámci denného zúčtovania.

Bratislava

Ilustračné foto.

Uvedomuje si, že súdny spor by mohol trvať roky.


TASR 1
Ilustračné foto

Kedysi ľudia odchádzali najmä kvôli cene, dnes sa dôvody aj realita výrazne menia.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  2. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  5. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  6. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  7. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  8. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 10 206
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 7 820
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 5 357
  4. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 4 276
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 3 947
  6. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 885
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 870
  8. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 440
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 35 463
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 12 745
  3. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 9 512
  4. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 8 061
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 832
  6. Juraj Kumičák: Atrapa 6 887
  7. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 6 261
  8. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 5 002
  1. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  2. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  3. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  4. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  5. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  6. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  7. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  8. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
SkryťZatvoriť reklamu