Hlavné mesto vo štvrtok podpísalo zmluvu so zhotoviteľom novej trolejbusovej trate Patrónka - Riviéra. Práce na niekoľko rokov plánovanej elektrifikácii linky 32 z Dlhých dielov na hlavnú stanicu sa začnú o pár týždňov.
Rozpočet na novú trať je 15,7 milióna eur a celý ho zaplatí Európska únia, povedal primátor Matúš Vallo.
Nová trať prepojí električkovú trať na Dlhé diely s inými trolejbusovými traťami hlavného mesta. Pôjde o dva trojkilometrové úseky cez Botanickú ulicu a Mlynskú dolinu v oboch smeroch.
„To je presne ten úsek, ktorý umožní lepšie využívanie ekologickej dopravy, ktorá odľahčí túto časť mesta od exhalátov,“ povedal Vallo.
Mesto po vybudovaní novej trate sľubuje aj častejší interval spojov linky 32. Na linke 33 z Dlhých dielov na Riviéru chcú nahradiť 12-metrové vozidlá 18-metrovými kĺbovými trolejbusmi, do ktorých sa zmestí o polovicu viac cestujúcich.
Napojenie Dlhých dielov
Na Dlhých dieloch už trolejbus jazdí. „Je to ostrovná trolejbusová trať, ktorá nie je prepojená s ostatnou trolejbusovou sieťou v Bratislave a týmto projektom to bude zabezpečené,“ hovorí viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Cestujúci teda budúci rok majú mať možnosť využiť trolejbusové prepojenie Dlhých dielov s hlavnou stanicou a potom Račianskym a Trnavským mýtom.
Popri trati opravia chodníky, odstránia bariéry na priechodoch, križovatka pri Základnej škole Dubová má byť bezpečnejšia, rozšíria nástupisko zastávky ZOO v smere na Habánsky mlyn, kde pribudne nový prístrešok, a osadia nové informačné tabule na všetkých zastávkach pri trati.
Časť popri električkovej trati je na trolejbusové vedenie už pripravená, stĺpy prispôsobili, keď opravovali trať do Dúbravky. V Mlynskej doline budú stavať nové stožiare.
Mesto sľubuje, že obmedzenia, ktoré stavbu budú sprevádzať, by nemali byť výrazné. Keďže je cesta Mlynská dolina obojsmerná, pri prekládkach sietí či stavbe trakčných vedení dopravu odklonia do jedného pruhu.
Dlho pripravovaná trať
„Projekt bol pripravovaný dávnejšie, to že máme teraz možnosť ho financovať z európskych zdrojov, pomohlo realizáciu urýchliť,“ hovorí Kratochvílová.
V januári 2025 mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa. "Dnes sme podpísali zmluvu, dodávateľ má niekoľko týždňov na prípravu stavby, a priebehu mesiaca by mala začať výstavba, “ hovorí námestníčka. Termín výstavby je deväť, možno osem mesiacov.
Magistrát pripravuje nové trolejbusové trate aj v ďalších častiach mesta. Robí aj súťaž na zhotoviteľa novej trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho. Podľa portálu imhd.sk sa pripravujú aj trate Autobusová stanica – Nové SND a Trenčianska – Hraničná.