Po plánovanej novej električkovej trati sa Bratislavčania za deväť a pol minúty odvezú zo Šafárikovho námestia po trhovisko Miletičova. Aj keď by išlo asi o tri kilometre trate, najviac sa diskutuje o územiach pred novou budovou SND.
Trať Pribinova-Košická však zmení aj Košickú ulicu, a výrazne zasiahne aj trhovisko Miletičova.
Mesto ráta s novým obratiskom hneď v susedstve trhoviska na mieste súčasného neudržiavaného parčíka. Zároveň trať zaberie juhozápadný okraj trhoviska.
Zámer niektorí vnímajú kriticky. Okrem náročných technických riešení pred SND obyvatelia kritizujú výruby stromov na Košickej, či zrušenie desiatok parkovacích miest.
Nová električka obslúži rýchlo sa rozvíjajúce tzv. nové centrum v okolí Mlynských nív. Električka je v Bratislave nosným systémom dopravy, mesto si teda nevie predstaviť, že by sa zámer neuskutočnil. Zároveň trať zakladá do budúcnosti možnosť predĺženia do Vrakune a Podunajských Biskupíc.
Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2028, dokončená by mohla byť v roku 2030. Mesto na jej výstavbu chce zháňať peniaze z eurofondov. Spolupracovať má so súkromným investorom JTRE, podpísalo s ním memorandum.
Obyvatelia môžu svoje pripomienky zasielať okresnému úradu do 26. mája.
Predbežné názvy zastávok
- Nové SND
- Eurovea
- Prístavná
- Košická
- Dulovo námestie
- Trhovisko Miletičova
Košická príde o stromy
Na viacerých miestach by sa menila organizácia dopravy. Popri trati majú byť cyklochodníky, ak tam dnes chýbajú, a opravené chodníky.
Po ulici Košická bude električka vedená v stredovom páse. Padli by preto desiatky stromov, čo prekáža obyvateľom ulice.
Ochranárka Katarína Šimončičová upozornila, že stromy, ktoré poskytujú dôležitý tieň ulici, sa nedajú nahradiť novými stromami, ktorým potrvá roky, kým dorastú.
Spracovateľka správy EIA Monika Vykupová hovorí, že treba hľadať dohodu. "Niekto chce parkovanie, niekto cyklochodník, niekto stromy. Keď chceme do ulice všetko umiestniť, výrubom sa nevyhneme,“ povedala na verejnom prerokovaní.
Vyrúbané stromy nahradia a alej ginka zo stredného pásu Košickej presadia na neďalekú Páričkovú. Povrch trate na Košickej má byť zatrávnený.

Mestská časť Ružinov si zas vyžiadala úpravy vnútroblokov v okolí Košickej ulice.
Miletička sa zmení
Na starších vizualizáciách vidno, že zmeny po výstavbe trate zasiahnu prvý rad stánkov a bude sa meniť oplotenie trhoviska Miletičova.
Kde bude nová električková zastávka ešte nie je isté, jeden z variantov uvažuje so zastávkou západne od trhoviska, druhý pri severnom vchode.
Mesto dáva prednosť tretiemu variantu s obratiskom pri zastávke Saleziáni a napojením na trať do Ružinova na úkor parčíka vedľa trhoviska.
Spracovatelia tvrdia, že je dlhé roky v neutešenom stave, a je to skôr tranzitný priestor.

Obyvatelia z okolia sa na verejnom prerokovaní pýtali, aký vplyv bude mať električka na život v tesnom okolí, keď prídu o stromy a o parkovacie miesta.
Možnosť, že by sa trať nestavala, považuje mesto za neprípustnú. V mestskej oblasti očakáva nárast obyvateľov, zamestnancov a návštevníkov na vyše 200-tisíc. „Títo ľudia inak zostanú na cestách, čo zhorší zápchy,“ upozorňujú autori správy.
Tretí variant obsahuje aj nové prepojenie na Štúrovú. Na Nivy by teda nechodili električky z Petržalky, ale linka číslo 1 z centra mesta. Prestup by bol možný na Šafárikovom námestí a na trhovisku Miletičova, kde je zastávka Saleziáni. To by uvítal aj dopravný podnik, lebo ak by nastal problém v nejakej časti trate, električka by mohla pokračovať iným smerom.
Určenie liniek dopravy ešte nie je definitívne. Predbežne sa ráta s tým, že autobus do Petržalky zostane. Zrušila by sa linka číslo 50, ktorá kopíruje električkovú trať, je jednou z najviac meškajúcich liniek a nezvláda dopyt. Električka prinesie väčšiu kapacitu aj rýchlosť.
Spor o vplyv na divadlo
Budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici, oznámil primátor Bratislavy Matúš Vallo koncom októbra 2019. Mesto už iné možnosti zavrhlo.
Zámer kritizovali odborníci i laici, vrátane SND či ministerstva kultúry. Dali urobiť viacero štúdií o vplyve hluku a vibrácií na budovu divadla.
Stále nie je doriešený zásah do podzemných priestorov divadla, kde sa spomína čiastočné zasypanie či spevnenie strechy tak, aby uniesla váhu električky. Odborníci i divadlo videli viaceré riziká v oboch prípadoch.

Technický riaditeľ divadla Ľubomír Čarvaga upozornil, že nie je jasné, na ako dlho bude musieť divadlo prerušiť prevádzku.
„Každá fáza má nejakú úroveň detailov, a v každom ďalšom stupni sa to zdetailňuje,“ hovorí spracovateľka Vyskupová.
Otázne je aj to, ako električka zmení priestor pred divadlom, ktoré má ale v skutočnosti vchod z druhej strany. Na jeho podobu sa podľa aktivistu a hudobníka Antona Popoviča robila súťaž.
Hlavný architekt mesta Bratislava Juraj Šujan na základe pozorovaní naopak pripomína, že ľudia sa zdržiavajú bližšie k nábrežiu.
Električka vraj podľa pozorovaní z iných miest pôsobí ako socializačný prvok. „Myslíme si že električka prinesie do územia život."