SME

Magistrát prehral spor o zmluvnej pokute počas stavby Dúbravsko-karloveskej radiály

Z rezervného fondu muselo mesto vyčleniť vyše milión eur.

Dúbravsko-karloveská radiálaDúbravsko-karloveská radiála (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hlavné mesto prehralo jeden zo súdnych sporov so zhotoviteľom modernizácie Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály v Bratislave.

Týka sa zmluvnej pokuty, ktorú konzorcium pod vedením spoločnosti TSS Grade považuje za neopodstatnenú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z rezervného fondu muselo mesto vyčleniť 1,02 milióna eur, zmenu rozpočtu schválilo na ostatnom rokovaní mestské zastupiteľstvo.

Spor spustilo omeškanie

Ďalšie súdne spory pokračujú.

„Vo zvyšnej časti nároku približne 800 000 eur spor pokračuje. Hlavné mesto plánuje doložiť ďalší posudok, ktorý reaguje na posudok predložený zo strany zhotoviteľa,“ uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Spor vznikol po tom, ako sa konzorcium dostalo do omeškania pri splnení viacerých etáp projektu. Mesto si vypočítalo, že mu vznikol nárok na uplatnenie zmluvnej pokuty vo výške viac ako 1 627 997 eur.

Keďže mu aj napriek opakovaným žiadostiam zhotoviteľ hodnoverne nepreukázal, že omeškanie malo objektívne príčiny, začiatkom roka 2023 si magistrát nárok uplatnil.

Keďže ju zhotoviteľ nezaplatil, hlavné mesto si ju započítalo voči cene za dielo, čiže suma, ktorú zaplatilo mesto za vykonané práce, bola ponížená o výšku zmluvnej pokuty.

Zhotoviteľ však následne hlavné mesto zažaloval o doplatenie zvyšnej ceny za dielo, odôvodil to neoprávneným započítaním zmluvnej pokuty.

K dôvodom omeškania doložil postupne nové informácie a podklady, ktoré si magistrát interne vyhodnotil, zároveň si u externej firmy objednal odborný posudok. Z neho vyplynulo, že zodpovednosť zhotoviteľa za omeškanie nie je v takom rozsahu, ako uvádzal magistrát. Suma pokuty bola preto znížená na polovicu.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto odmieta pochybenie

Postup schválilo vlani v septembri mestské zastupiteľstvo. Mesto zároveň zdôrazňuje, že nezaplatilo peniaze navyše, zaplatilo len časť sumy, ktorá mala byť zaplatená už v roku 2023.

Keďže bol projekt financovaný z eurofondov, žiadalo mesto podľa hovorcu riadiace orgány o potvrdenie, či je možné takto započítanú pohľadávku vrátiť aj bez rozhodnutia súdu.

„Riadiaci orgán však nevedel poskytnúť vyjadrenie, z ktorého by vyplývalo, že takýto postup je bez rizika,“ poznamenal Bubla s tým, že magistrát trikrát žiadal súd o čo najskoršie vydanie rozsudku, vydaný bol až tento rok.

Magistrát odmieta, že by v tejto veci pochybil, respektíve, že by išlo o manažérske zlyhanie, ako mu vyčítajú niektorí mestskí poslanci.

„Mesto pristupovalo k omeškaniu zhotoviteľa veľmi zodpovedne. Aj preto predbežne zadržalo časť finančných prostriedkov zhotoviteľa, kým sa celá záležitosť detailne nepreverí,“ podotkol Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Skutočnosť, že Združenie DK Radiála muselo pristúpiť k vymáhaniu pohľadávok za realizované práce súdnou cestou, vníma zhotoviteľ dlhodobo negatívne.

„Odovzdáte dielo ako celok v lehote výstavby, zaplatíte subdodávateľom prác a dodávateľom materiálov. Dielo mesto plne funkčne užíva niekoľko rokov, avšak zaplatenia za vykonané práce sa musíte domáhať aj päť rokov po odovzdaní a užívaní,“ uviedol Dušan Chovanec, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti TSS Grade.

Zhotoviteľ trvá na tom, že postupoval správne, inú možnosť podľa neho nemal. Kroky hlavného mesta neakceptuje a považuje ich v celom rozsahu za neoprávnené.

Aj zmena mestského rozpočtu pre prehratý súdny spor je podľa neho dôkazom, že mesto postupovalo neoprávnene. Podotýka, že ide len o časť nároku zhotoviteľa, ktorý trvá na tom, že má nárok na vyplatenie žalovaných súm v celom rozsahu. „Súdne spory s hlavným mestom ďalej pokračujú,“ poznamenal Chovanec.

Prebiehajú kolaudácie

Magistrát zároveň pripravuje podklady ku skolaudovaniu poslednej časti tejto električkovej radiály.

Aktuálne je skolaudovaných 50 stavebných objektov, ďalších 30 je povolených do predčasného užívania. Kedy by mohla byť celá radiála skolaudovaná, povedať nevie.

„Naďalej sa usilujeme, aby bol celý projekt skolaudovaný čo možno najskôr. Keďže však mesto pri zvyšných objektoch nie je orgánom, ktorý ich kolauduje, nevieme definovať presný čas, kedy by sa tak mohlo stať,“ dodal Bubla.

Rekonštrukcia Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály sa začala 22. júna 2019. Dokončili ju v roku 2020, električky začali do Dúbravky opäť premávať 26. októbra 2020. Pracovalo sa na tri etapy. Obnovu zaplatili najmä z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 333
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 379
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 957
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 659
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 137
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 041
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 037
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 1 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 764
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 394
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 639
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 525
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 063
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 7 924
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 136
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 902
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu