Každý deň na cestách Európskej únie zomrie jedno dieťa a osemnásť ich je zranených. V Európe každoročne 1200 detí zomrie v súvislosti so znečistením ovzdušia.
„To je úplne neprípustné,“ hovorí Barbara Stoll z organizácie Clean Cities Campaign, ktorá prišla s hodnotením, ako sú európske mestá priateľské k deťom.
Bezpečnosť detí v meste je v hodnotení kľúčová. Rebríček, v ktorom Clean Cities Campaign hodnotila 36 miest v rôznych častiach Európy a rôznych veľkostí, zostavili na základe troch ukazovateľov: školské ulice, oddelené cyklotrasy a obmedzenie rýchlosti na tridsiatku.
Bratislava sa umiestnila na 27. mieste.
Aj keď hlavné mesto v posledných rokoch vyskúšalo zaviesť školské ulice pri vybraných školách a postupne buduje sieť oddelených cyklotrás, na dobré hodnotenie v rebríčku je to zatiaľ málo.
Školské ulice majú podľa hodnotenia len dve základné školy zo 131, podiel oddelených cyklotrás je 12,5 percenta a ulice so zníženou rýchlosťou 36 percent, čo v celkovom hodnotení prinieslo Bratislave známku D.
Najlepšie sa umiestnil Paríž, nasleduje Amsterdam a Antverpy. Najviac školských ulíc má Londýn, najväčší podiel ulíc s obmedzením rýchlosti na 30 km/hod má Paríž, ktorý má aj najviac oddelených cyklotrás.
Paríž sa pritom donedávna neradil medzi najbezpečnejšie mestá. Jeho umiestnenie na čele rebríčka podľa hodnotiteľov ukazuje, že zmena môže prísť veľmi rýchlo.
Publikáciu Hodnotenie miest priateľských k deťom uviedli v stredu na konferencii Start with Children organizovanej Metropolitným inštitútom Bratislavy a mestom Bratislava.
Žiadne mesto nezískalo najlepšiu známku
Medzinárodná nezisková organizácia Clean Cities Campaign v hodnotení žiadnemu z miest neudelila najlepšiu známku A. Je to hlavne pre chýbajúce školské ulice.
Bratislava prvú školskú ulicu vytvorila na Nevädzovej v Ružinove. Príjazdovú cestu ku škole uzavreli pre motorové vozidlá v pracovné dni od 7.30 do 8.00 hod, keď deti prichádzajú do školy. V rámci projektu Mesto pre deti Bratislava pristúpila aj k ďalším úpravám v okolí škôl vo viacerých mestských častiach.
V počte školských ulíc vedie Londýn, kde takýchto ulíc s obmedzenou automobilovou dopravou pred základnými školami je viac ako 500. Celkovo sa v hodnotených mestách nachádza vyše tisíc takýchto ulíc.
„Školské ulice sa stávajú normou,“ zhodnotila Barbara Stoll.
Okrem toho, že zamedzenie dopravy zvyšuje bezpečnosť detí, znižuje tiež emisie. Chôdza do školy okrem toho pomáha deťom dohnať nedostatok pohybu.
Zníženie rýchlosti a oddelené cyklotrasy
Paríž, Brusel, Lyon, Amsterdam, Bristol a Madrid majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 30 km/hod na viac ako 80 percentách svojich ciest. V Paríži je to až 89 percent.
Bratislava zóny s obmedzenou rýchlosťou rozširuje po meste spolu so spúšťaním parkovacej politiky, aj v okolí škôl. Slovenské mestá sú v plošnom obmedzovaní rýchlosti celkovo veľmi opatrné.

Pri znížení rýchlosti počet autonehôd a úmrtí výrazné klesá. Je to tým, že vodiči majú pri pomalšej jazde viac času zareagovať, pri náraze v rýchlosti 30 km/h je pravdepodobnosť úmrtia niekoľkonásobne nižšia ako pri jazde päťdesiatkou.
Paríž je lídrom aj v podiele oddelených cyklotrás, ktoré tvoria takmer polovicu dĺžky ich cestnej siete. Starostka Anne Hidalgo na ich vytvorenie využila obdobie pandémie. Z desiatok pôvodne dočasných pruhov sa stali trvalé a pribudli k nim ďalšie stovky.

V Bratislave tvorí dĺžka oddelených cyklotrás podľa údajov magistrátu 12,5 percenta cestnej siete.
„Pre zdravé a samostatné deti je potrebné v oveľa vyššom tempe vytvárať oddelenú cyklistickú infraštruktúru a upokojovať automobilovú dopravu“, hovorí Dan Kollár, prezident Cyklokoalície, ktorá spolupracuje s Clean Cities Campaing.
Od rečí k činom
Na minuloročnom prvom ročníku konferencie Start with Children od jedného z rečníkov Gila Peñalosu zaznelo, že sa musíme pohnúť od rečí k činom. Tento odkaz si aktivisti z Cyklokoalície pripomenuli vyvesením banneru s citátom počas úvodného príhovoru primátora na tohtoročnej konferencii.

Výzvu primátorovi na konanie adresovali aj Znepokojené matky. Počas úvodného príhovoru sa členka občianskeho združenia postavila s veľkým nápisom v tvare srdca „Start with children here“.
Znepokojené matky upozorňujú na viaceré problematické miesta v Bratislave, ktoré ohrozujú zdravie detí a mesto s nimi nič nerobí.

„Primátor Vallo rozbehol veľa dobrých projektov a reforiem, ktoré oceňujeme, avšak v napĺňaní niektorých akčných plánov a strategických dokumentov mesto zaostáva,“ hovorí Ivana Nemethová.
Pripomína, že z Akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy sa každoročne naplní len približne štvrtina opatrení.
„Pre zdravie našich detí preto žiadame vedenie mesta, aby zintenzívnilo svoje úsilie,“ dodáva.
Znepokojené matky upozorňujú na znečistenie ovzdušia v centre mesta na Mickiewiczovej, Šancovej či Štefánikovej, na situáciu na Staromestskej, ktorá sa výrazne nezmenila ani po úmrtí piatich ľudí po náraze auta do autobusovej zastávky.