SME

Je symbolom mestskej časti, kedysi jej hrozil zánik. Nové Mesto chce viac využívať budovu konskej železnice

V pamiatke má sídliť stavebný úrad.

Budova konskej železnice v Novom Meste Budova konskej železnice v Novom Meste (Zdroj: SME/Marko Erd )

Je symbolom mestskej časti, dostala sa do jej erbu, doteraz sa však budova konskej železnice využívala minimálne. Nové Mesto v nej má sobášnu sieň, príležitostne tam bývajú výstavy.

Teraz mestská časť plánuje budovu tento rok opäť čiastočne opraviť a presunúť do nej svoj stavebný úrad.

Potrebná je vraj najmä oprava strechy, čiastočne podkrovia a výmena okien, mestská časť počíta s nákladmi okolo 350-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V národnej kultúrnej pamiatke sú okrem sobášnej siene prázdne kancelárske priestory, ktoré zostali po banke, a má po nedávnych únikoch vody odstavenú vodovodnú prípojku.

SkryťVypnúť reklamu

Konská železnica je jednou z najstarších budov v celej mestskej časti. Dokončili ju v roku 1840 a prvý úsek konskej železnice viedol do Svätého Jura.

Prvý vlak s lokomotívou na parný pohon prešiel traťou v roku 1873.

Sídlo pre stavebný úrad

Pre nevyhovujúci technický stav svojho sídla na Junáckej ulici presúva mestská časť miestny úrad do iných priestorov.

Starosta a väčšina oddelení sa sťahujú do susednej prenajatej budovy na Vajnorskej, niektoré časti úradu smerujú do iných priestorov patriacich mestskej časti.

Chce preto využiť aj historickú budovu konskej železnice na roku Krížnej a Legionárskej pre stavebný úrad. „Zvažujeme ešte ďalšie využitie budovy,“ povedal pre TASR starosta Matúš Čupka.

„Tento mesiac máme dostať stanovisko pamiatkového úradu, či môžeme prípojku ťahať po stenách. Keď budeme mať kladné stanovisko, závisí od úradu, ako uvoľní financie,“ hovorí správca Tomáš Múčka.

SkryťVypnúť reklamu

Sobášna sála a ďalšie priestory na prízemí sú prevažne prázdne. Na poschodí ostali prázdne kancelárie, druhé podkrovné poschodie, kde boli tiež, je v horšom stave, má nižšie stropy a horšiu svetelnosť.

Vyššie je už len vežička, na vrchu ktorej sú z každej strany hodiny.

Chceli ju aj železnice

Konskú železnicu otvorila mestská časť verejnosti počas nedávnych Bratislavských mestských dní. Návštevníci si mohli prezrieť výstavu historických dopravných rovnošiat zo zbierky občianskeho združenia Dopravná nostalgia.

O budovu majú podľa Hospodárskych novín záujem aj Železnice SR. Zvažujú presun svojho generálneho riaditeľstva z Klemensovej ulice do priestorov na Trnavskom mýte, a podľa hovorkyne Petry Lánikovej má štátny podnik víziu, že súčasťou budúceho sídla by mohla byť aj historická budova.

SkryťVypnúť reklamu

Starosta vylúčil, že by mestská časť uvažovala o jej predaji. Mestská časť by však bola ochotná zdieľať budovu so železnicami na oficiálne podujatia.

Hrozil jej zánik

Klasicistickú budovu postavili v 19. storočí na vtedajšom predmestí Bratislavy. Prvý vlak ťahaný koňmi do Svätého Jura prešiel 27. septembra 1840. Úsek do Pezinka vznikol v roku 1845 a do Trnavy v roku 1846. Posledný vlak ťahaný koňmi prešiel medzi Bratislavou a Trnavou 10. októbra 1872.

V roku 1873 trať prestavali pre potreby parnej železnice. K stavebným úpravám budovy podľa pamiatkového úradu prišlo až po druhej svetovej vojne, odkedy sa viackrát zmenila jej funkcia, čo sa odrazilo aj na nevhodných prestavbách.

Za socializmu budova chátrala a bola pripravená na zbúranie. „Chodili sem voľakedy zo Steinu (bývalá neďaleká krčma - pozn. red.) chlapi čúravať,“ hovorí František Bohunický, ktorý žije v okolí. Urbánna legenda hovorila aj o tom, že tam v tom čase našlo telo mŕtvej prostitútky.

Budovu na prelome 80. a 90. rokov zrekonštruoval podnik Hydrostav do pôvodného stavu.

Neskôr mala viacerých nájomníkov, napríklad cestovnú kanceláriu Hydrotour či banku UniCredit.

Mestská časť budovu odkúpila v roku 2009 od spoločnosti Woodimex za 1,5 milióna eur. Plánovala ju využívať na reprezentačné účely.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  6. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  1. Zlatý sen vo vzduchu
  2. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  3. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  4. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  6. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 389
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 938
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 862
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 478
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 302
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 769
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 156
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 829
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 762
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 524
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 17 720
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 295
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 919
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 473
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 944
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 876
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťZatvoriť reklamu