SME

Budovu konskej železnice chce Nové Mesto obnoviť a využívať. Pozrite si, ako vyzerá teraz

V pamiatke má sídliť stavebný úrad.

Budova konskej železnice v Novom Meste Budova konskej železnice v Novom Meste (Zdroj: SME/Marko Erd )

Je symbolom mestskej časti, dostala sa do jej erbu, doteraz sa však budova konskej železnice využívala minimálne. Nové Mesto v nej má sobášnu sieň, príležitostne tam bývajú výstavy.

Teraz mestská časť plánuje budovu tento rok opäť čiastočne opraviť a presunúť do nej svoj stavebný úrad.

Potrebná je vraj najmä oprava strechy, čiastočne podkrovia a výmena okien, mestská časť počíta s nákladmi okolo 350-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V národnej kultúrnej pamiatke sú okrem sobášnej siene prázdne kancelárske priestory, ktoré zostali po banke, a má po nedávnych únikoch vody odstavenú vodovodnú prípojku.

SkryťVypnúť reklamu

Konská železnica je jednou z najstarších budov v celej mestskej časti. Dokončili ju v roku 1840 a prvý úsek konskej železnice viedol do Svätého Jura.

Prvý vlak s lokomotívou na parný pohon prešiel traťou v roku 1873.

Sídlo pre stavebný úrad

Pre nevyhovujúci technický stav svojho sídla na Junáckej ulici presúva mestská časť miestny úrad do iných priestorov.

Starosta a väčšina oddelení sa sťahujú do susednej prenajatej budovy na Vajnorskej, niektoré časti úradu smerujú do iných priestorov patriacich mestskej časti.

Chce preto využiť aj historickú budovu konskej železnice na roku Krížnej a Legionárskej pre stavebný úrad. „Zvažujeme ešte ďalšie využitie budovy,“ povedal pre TASR starosta Matúš Čupka.

„Tento mesiac máme dostať stanovisko pamiatkového úradu, či môžeme prípojku ťahať po stenách. Keď budeme mať kladné stanovisko, závisí od úradu, ako uvoľní financie,“ hovorí správca Tomáš Múčka.

SkryťVypnúť reklamu

Sobášna sála a ďalšie priestory na prízemí sú prevažne prázdne. Na poschodí ostali prázdne kancelárie, druhé podkrovné poschodie, kde boli tiež, je v horšom stave, má nižšie stropy a horšiu svetelnosť.

Vyššie je už len vežička, na vrchu ktorej sú z každej strany hodiny.

Chceli ju aj železnice

Konskú železnicu otvorila mestská časť verejnosti počas nedávnych Bratislavských mestských dní. Návštevníci si mohli prezrieť výstavu historických dopravných rovnošiat zo zbierky občianskeho združenia Dopravná nostalgia.

O budovu majú podľa Hospodárskych novín záujem aj Železnice SR. Zvažujú presun svojho generálneho riaditeľstva z Klemensovej ulice do priestorov na Trnavskom mýte, a podľa hovorkyne Petry Lánikovej má štátny podnik víziu, že súčasťou budúceho sídla by mohla byť aj historická budova.

SkryťVypnúť reklamu

Starosta vylúčil, že by mestská časť uvažovala o jej predaji. Mestská časť by však bola ochotná zdieľať budovu so železnicami na oficiálne podujatia.

Hrozil jej zánik

Klasicistickú budovu postavili v 19. storočí na vtedajšom predmestí Bratislavy. Prvý vlak ťahaný koňmi do Svätého Jura prešiel 27. septembra 1840. Úsek do Pezinka vznikol v roku 1845 a do Trnavy v roku 1846. Posledný vlak ťahaný koňmi prešiel medzi Bratislavou a Trnavou 10. októbra 1872.

V roku 1873 trať prestavali pre potreby parnej železnice. K stavebným úpravám budovy podľa pamiatkového úradu prišlo až po druhej svetovej vojne, odkedy sa viackrát zmenila jej funkcia, čo sa odrazilo aj na nevhodných prestavbách.

Za socializmu budova chátrala a bola pripravená na zbúranie. „Chodili sem voľakedy zo Steinu (bývalá neďaleká krčma - pozn. red.) chlapi čúravať,“ hovorí František Bohunický, ktorý žije v okolí. Urbánna legenda hovorila aj o tom, že tam v tom čase našlo telo mŕtvej prostitútky.

Budovu na prelome 80. a 90. rokov zrekonštruoval podnik Hydrostav do pôvodného stavu.

Neskôr mala viacerých nájomníkov, napríklad cestovnú kanceláriu Hydrotour či banku UniCredit.

Mestská časť budovu odkúpila v roku 2009 od spoločnosti Woodimex za 1,5 milióna eur. Plánovala ju využívať na reprezentačné účely.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 619
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 089
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 660
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 048
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 016
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 287
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 4 957
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 381
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 053
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 229
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 776
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 209
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 178
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 853
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 672
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu