SME

Električka pôjde čoskoro, na lávky ponad Chorvátske rameno si však Petržalčania ešte počkajú

Aj súčasné lávky sú na tom zle.

Vizualizácie prvej lávky cez Chorvátske ramenoVizualizácie prvej lávky cez Chorvátske rameno (Zdroj: MIB, M2AU + AXXI)

Bratislava v posledných rokoch okrem predĺženia električkovej trasy v Petržalke sĺubovala aj štyri nové lávky cez Chorvátske rameno.

Návrhy vyšli z architektonickej súťaže a mali by prepojiť územie so zastávkami budúcej električkovej trate na Janíkov dvor a zlepšiť využívanie územia ako rekreačnej zóny.

Kým električková trať je hotová a prevádzku majú spustiť čoskoro, pripravované lávky sa v Petržalke ešte ani nestavajú.

Vicestarosta mestskej časti Ján Karman hovorí, že na miestnych poslancov sa v poslednom čase čoraz viac obracajú obyvatelia s otázkami o lávkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Magistrát hovorí, že výstavba lávok nesúvisí priamo s výstavbou trate a žiadna lávka nie je prepojená so zastávkami MHD. „Lávky majú slúžiť najmä na zlepšenie dostupnosti a prepojenia územia ako takého,“ tvrdí hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Práce na lávkach podľa neho pokračujú. K všetkým sú vydané územné rozhodnutia a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Pracuje sa však na vyrovnaní pozemkov, čo bude závisieť od finančných možností mesta.

Petržalčania podľa Karmana komunikáciu mesta doteraz chápali tak, že lávky sú súčasťou infraštruktúry okolo električky.

„Ak nám doteraz dávalo zmysel čakať dlhé roky na ich realizáciu, aby vznikli v súlade s projektom električky, tak určite nedáva zmysel znižovať ich prioritu v rámci rozpočtu hlavného mesta,“ hovorí vicestarosta.

SkryťVypnúť reklamu

Lávky plánujú od roku 2021

O lávkach mesto hovorí od roku 2021, keď na ne robilo architektonickú súťaž.

Lávky majú byť betónové, čo má zjednodušiť ich údržbu a predĺžiť životnosť. „Ich umiestnenie je navrhované tak, aby správne prepojili existujúce a predpokladané chodníky a trasy s budúcou električkovou traťou a súčasnou aj plánovanou okolitou zástavbou,“ informovalo mesto v roku 2021.

Prvá lávka je plánovaná v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou. Z lávky sa bude dať napojiť na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynarovičovu ulicu na pravom brehu. Druhá lávka má byť pri Petržalka City/Soho, tretia pri Hálovej a Gessayovej, obe napojené na chodníky pozdĺž ramena. Štvrtá nahradí pontónovú lávku na Tematínskej ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady v čase ohlásenia odhadovali na 2,5 milióna eur.

Petržalka sa podľa vicestarostu Karmana plne stotožňuje s analýzou stavu a významu lávok cez Chorvátske rameno. „Jednoznačne prispejú k lepšej dostupnosti zastávok MHD a zlepšia možnosti pešieho pohybu aj križovaním Chorvátskeho ramena.“ Preto by podľa neho mali byť dobudované čo najskôr.

Mesto rokuje s developerom v území, ktorý by mohol postaviť jednu z lávok. V rozpočte na rok 2025, ani vo výhľadoch na roky 2026 a 2027, žiadne peniaze na lávky nevyčlenilo.

Poslanci z tímu PRE Petržalku tému otvorili na zasadnutí petržalskej Komisie územného plánu, výstavby a rozvoja a prijali uznesenie, aby starosta Ján Hrčka urgoval hlavné mesto, že má výstavbu urýchliť.

Pre dostupnosť električkovej trate mesto považuje za dôležité prebudovať aj križovatku Rusovská - Námestie Hraničiarov, ktorej súčasťou sú široké chodníky, a nové bezpečné premostenie Chorvátskeho ramena pod novým mostom pri kostole Svätej rodiny, teda prepojenie Markovej - Rovniankovej.

„Mesto pripravuje alebo realizuje ďalšie chodníky a opravuje Jantárovú ulicu z rozpočtu mesta, ktoré sú tiež dôležité pre cestujúcich, ktorí budú využívať električku,“ hovorí Bubla.

Súčasné lávky sú v zlom stave

Cez Chorvátske rameno dnes vedú dve lávky - na Lachovej a Tematínskej ulici.

Lávku na Lachovej má v správe Petržalka a plánuje jej kompletnú obnovu.

„Vedenie mestskej časti rokuje so zástupcami Slovenského vodohospodárskeho podniku, ktorý je správcom vodného toku ramena,“ informuje hovorkyňa Mária Halašková. Mestská časť zatiaľ priebežne vymieňa poškodené latky.

Vlastník lávky na Tematínskej nie je známy. V roku 2011 bola obnovená po množstve podnetov od obyvateľov poslancom.

„Uvedomujeme si nevyhovujúci technický stav týchto peších lávok a reagujeme na podnety obyvateľov, ktorých na to upozorňujeme prostredníctvom informačných tabúľ,“ hovorí Halašková.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 493
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 236
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 000
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 090
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 256
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 078
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 021
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 811
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 24 050
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 16 998
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 533
  5. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 488
  6. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 447
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 849
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 470
  1. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  3. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  4. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  5. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  6. Tupou Ceruzou: Pápež František
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
SkryťZatvoriť reklamu