SME

Električka pôjde čoskoro, na lávky ponad Chorvátske rameno si však Petržalčania ešte počkajú

Aj súčasné lávky sú na tom zle.

Vizualizácie prvej lávky cez Chorvátske ramenoVizualizácie prvej lávky cez Chorvátske rameno (Zdroj: MIB, M2AU + AXXI)

Bratislava v posledných rokoch okrem predĺženia električkovej trasy v Petržalke sĺubovala aj štyri nové lávky cez Chorvátske rameno.

Návrhy vyšli z architektonickej súťaže a mali by prepojiť územie so zastávkami budúcej električkovej trate na Janíkov dvor a zlepšiť využívanie územia ako rekreačnej zóny.

Kým električková trať je hotová a prevádzku majú spustiť čoskoro, pripravované lávky sa v Petržalke ešte ani nestavajú.

Vicestarosta mestskej časti Ján Karman hovorí, že na miestnych poslancov sa v poslednom čase čoraz viac obracajú obyvatelia s otázkami o lávkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Magistrát hovorí, že výstavba lávok nesúvisí priamo s výstavbou trate a žiadna lávka nie je prepojená so zastávkami MHD. „Lávky majú slúžiť najmä na zlepšenie dostupnosti a prepojenia územia ako takého,“ tvrdí hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Práce na lávkach podľa neho pokračujú. K všetkým sú vydané územné rozhodnutia a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Pracuje sa však na vyrovnaní pozemkov, čo bude závisieť od finančných možností mesta.

Petržalčania podľa Karmana komunikáciu mesta doteraz chápali tak, že lávky sú súčasťou infraštruktúry okolo električky.

„Ak nám doteraz dávalo zmysel čakať dlhé roky na ich realizáciu, aby vznikli v súlade s projektom električky, tak určite nedáva zmysel znižovať ich prioritu v rámci rozpočtu hlavného mesta,“ hovorí vicestarosta.

SkryťVypnúť reklamu

Lávky plánujú od roku 2021

O lávkach mesto hovorí od roku 2021, keď na ne robilo architektonickú súťaž.

Lávky majú byť betónové, čo má zjednodušiť ich údržbu a predĺžiť životnosť. „Ich umiestnenie je navrhované tak, aby správne prepojili existujúce a predpokladané chodníky a trasy s budúcou električkovou traťou a súčasnou aj plánovanou okolitou zástavbou,“ informovalo mesto v roku 2021.

Prvá lávka je plánovaná v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou. Z lávky sa bude dať napojiť na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynarovičovu ulicu na pravom brehu. Druhá lávka má byť pri Petržalka City/Soho, tretia pri Hálovej a Gessayovej, obe napojené na chodníky pozdĺž ramena. Štvrtá nahradí pontónovú lávku na Tematínskej ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady v čase ohlásenia odhadovali na 2,5 milióna eur.

Petržalka sa podľa vicestarostu Karmana plne stotožňuje s analýzou stavu a významu lávok cez Chorvátske rameno. „Jednoznačne prispejú k lepšej dostupnosti zastávok MHD a zlepšia možnosti pešieho pohybu aj križovaním Chorvátskeho ramena.“ Preto by podľa neho mali byť dobudované čo najskôr.

Mesto rokuje s developerom v území, ktorý by mohol postaviť jednu z lávok. V rozpočte na rok 2025, ani vo výhľadoch na roky 2026 a 2027, žiadne peniaze na lávky nevyčlenilo.

Poslanci z tímu PRE Petržalku tému otvorili na zasadnutí petržalskej Komisie územného plánu, výstavby a rozvoja a prijali uznesenie, aby starosta Ján Hrčka urgoval hlavné mesto, že má výstavbu urýchliť.

Pre dostupnosť električkovej trate mesto považuje za dôležité prebudovať aj križovatku Rusovská - Námestie Hraničiarov, ktorej súčasťou sú široké chodníky, a nové bezpečné premostenie Chorvátskeho ramena pod novým mostom pri kostole Svätej rodiny, teda prepojenie Markovej - Rovniankovej.

„Mesto pripravuje alebo realizuje ďalšie chodníky a opravuje Jantárovú ulicu z rozpočtu mesta, ktoré sú tiež dôležité pre cestujúcich, ktorí budú využívať električku,“ hovorí Bubla.

Súčasné lávky sú v zlom stave

Cez Chorvátske rameno dnes vedú dve lávky - na Lachovej a Tematínskej ulici.

Lávku na Lachovej má v správe Petržalka a plánuje jej kompletnú obnovu.

„Vedenie mestskej časti rokuje so zástupcami Slovenského vodohospodárskeho podniku, ktorý je správcom vodného toku ramena,“ informuje hovorkyňa Mária Halašková. Mestská časť zatiaľ priebežne vymieňa poškodené latky.

Vlastník lávky na Tematínskej nie je známy. V roku 2011 bola obnovená po množstve podnetov od obyvateľov poslancom.

„Uvedomujeme si nevyhovujúci technický stav týchto peších lávok a reagujeme na podnety obyvateľov, ktorých na to upozorňujeme prostredníctvom informačných tabúľ,“ hovorí Halašková.

Bratislava

Parčík s detským ihriskom bol podľa samosprávy zabudnutým priestorom.


SITA 1
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.

Najviac cestujúcich odlietalo v máji do Londýna, Hurgady Alghera, Milána a na Maltu.


TASR
Ilustračné foto.

Novela má zabrániť automatickému zániku inštruktorského oprávnenia.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  4. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  5. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  3. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  4. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  5. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 678
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 10 993
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 921
  4. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 220
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 856
  6. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 174
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 164
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 2 883
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 207
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 674
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 14 153
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 12 915
  5. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 569
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 737
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 606
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 8 275
  1. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  2. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  3. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  4. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  7. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  8. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
SkryťZatvoriť reklamu