Bratislava v posledných rokoch okrem predĺženia električkovej trasy v Petržalke sĺubovala aj štyri nové lávky cez Chorvátske rameno.
Návrhy vyšli z architektonickej súťaže a mali by prepojiť územie so zastávkami budúcej električkovej trate na Janíkov dvor a zlepšiť využívanie územia ako rekreačnej zóny.
Kým električková trať je hotová a prevádzku majú spustiť čoskoro, pripravované lávky sa v Petržalke ešte ani nestavajú.
Vicestarosta mestskej časti Ján Karman hovorí, že na miestnych poslancov sa v poslednom čase čoraz viac obracajú obyvatelia s otázkami o lávkach.
Magistrát hovorí, že výstavba lávok nesúvisí priamo s výstavbou trate a žiadna lávka nie je prepojená so zastávkami MHD. „Lávky majú slúžiť najmä na zlepšenie dostupnosti a prepojenia územia ako takého,“ tvrdí hovorca Bratislavy Peter Bubla.
Práce na lávkach podľa neho pokračujú. K všetkým sú vydané územné rozhodnutia a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Pracuje sa však na vyrovnaní pozemkov, čo bude závisieť od finančných možností mesta.
Petržalčania podľa Karmana komunikáciu mesta doteraz chápali tak, že lávky sú súčasťou infraštruktúry okolo električky.
„Ak nám doteraz dávalo zmysel čakať dlhé roky na ich realizáciu, aby vznikli v súlade s projektom električky, tak určite nedáva zmysel znižovať ich prioritu v rámci rozpočtu hlavného mesta,“ hovorí vicestarosta.
Lávky plánujú od roku 2021
O lávkach mesto hovorí od roku 2021, keď na ne robilo architektonickú súťaž.
Lávky majú byť betónové, čo má zjednodušiť ich údržbu a predĺžiť životnosť. „Ich umiestnenie je navrhované tak, aby správne prepojili existujúce a predpokladané chodníky a trasy s budúcou električkovou traťou a súčasnou aj plánovanou okolitou zástavbou,“ informovalo mesto v roku 2021.
Prvá lávka je plánovaná v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou. Z lávky sa bude dať napojiť na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynarovičovu ulicu na pravom brehu. Druhá lávka má byť pri Petržalka City/Soho, tretia pri Hálovej a Gessayovej, obe napojené na chodníky pozdĺž ramena. Štvrtá nahradí pontónovú lávku na Tematínskej ulici.
Náklady v čase ohlásenia odhadovali na 2,5 milióna eur.
Petržalka sa podľa vicestarostu Karmana plne stotožňuje s analýzou stavu a významu lávok cez Chorvátske rameno. „Jednoznačne prispejú k lepšej dostupnosti zastávok MHD a zlepšia možnosti pešieho pohybu aj križovaním Chorvátskeho ramena.“ Preto by podľa neho mali byť dobudované čo najskôr.
Mesto rokuje s developerom v území, ktorý by mohol postaviť jednu z lávok. V rozpočte na rok 2025, ani vo výhľadoch na roky 2026 a 2027, žiadne peniaze na lávky nevyčlenilo.
Poslanci z tímu PRE Petržalku tému otvorili na zasadnutí petržalskej Komisie územného plánu, výstavby a rozvoja a prijali uznesenie, aby starosta Ján Hrčka urgoval hlavné mesto, že má výstavbu urýchliť.
Pre dostupnosť električkovej trate mesto považuje za dôležité prebudovať aj križovatku Rusovská - Námestie Hraničiarov, ktorej súčasťou sú široké chodníky, a nové bezpečné premostenie Chorvátskeho ramena pod novým mostom pri kostole Svätej rodiny, teda prepojenie Markovej - Rovniankovej.
„Mesto pripravuje alebo realizuje ďalšie chodníky a opravuje Jantárovú ulicu z rozpočtu mesta, ktoré sú tiež dôležité pre cestujúcich, ktorí budú využívať električku,“ hovorí Bubla.
Súčasné lávky sú v zlom stave
Cez Chorvátske rameno dnes vedú dve lávky - na Lachovej a Tematínskej ulici.
Lávku na Lachovej má v správe Petržalka a plánuje jej kompletnú obnovu.
„Vedenie mestskej časti rokuje so zástupcami Slovenského vodohospodárskeho podniku, ktorý je správcom vodného toku ramena,“ informuje hovorkyňa Mária Halašková. Mestská časť zatiaľ priebežne vymieňa poškodené latky.
Vlastník lávky na Tematínskej nie je známy. V roku 2011 bola obnovená po množstve podnetov od obyvateľov poslancom.
„Uvedomujeme si nevyhovujúci technický stav týchto peších lávok a reagujeme na podnety obyvateľov, ktorých na to upozorňujeme prostredníctvom informačných tabúľ,“ hovorí Halašková.