Mesto popri Devínskej ceste plánuje vybudovať bezpečnú cyklotrasu, oddelenú od vozovky drevo-oceľovým zvodidlom alebo pásom zelene.
Celá trasa na Devín, ktorá prepojí súčasné oddelené cyklotrasy, má 4,5 kilometra, je rozdelená na šesť úsekov a budú ju budovať postupne. Momentálne vybavujú povolenia.
Cyklotrasa sa objavila v pláne cyklodopravy na rok 2025, mesto k nej zorganizovalo aj prezentáciu v Devíne.
Výnimkou je krátky úsek za hranicou Karlovej Vsi, kde stoja rodinné domy a mesto sa musí vyrovnať s majiteľmi pozemkov.
„Aj riešenie tohto úseku už pripravujeme, bude sa riešiť samostatným projektom neskôr,“ tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla.
Zároveň chce mesto čoskoro vyriešiť aj ďalšie dôležité chýbajúce cyklistické prepojenie v Karlovej Vsi - úsek Nábrežia Ľubomíra Kadnára medzi Karlovoveským ramenom a Mostom Lanfranconi, kde cyklisti z populárnej trasy na nábreží musia pokračovať po nespevnenej cestičke.
Oddelená a trojmetrová
Nová cyklotrasa do Devína prepojí karlovoveskú cyklotrasu, ktorá sa končí pri zastávke MHD Sihoť, s cyklotrasou v Devíne, ktorá sa začína pri ulici Pri lesostepi.
Cyklotrasa R51 Devínska radiála je súčasťou Medzinárodnej moravsko-dunajskej cyklotrasy (EuroVelo 13), informuje mesto.
Bude priemerne tri metre široká, teda 1,5 metra pre každý smer. V miestach, kde cyklotrasa križuje vjazdy, bude pre vyššiu bezpečnosť cyklistov lokálne zúžená na dva metre.
Trasa bude viesť za zvodidlami. „V priestore medzi komunikáciou a cyklotrasou je navrhnutý zelený pás, kde bude odvodňovacia drenáž zo štrkodrviny.
V miestach, kde to je nevyhnutné, bude svah zo strany Karlovoveského ramena spevnený gabiónovým oporným múrom,“ spresňuje mesto.
Mesto zároveň ohlásilo sanáciu brala pri Devíne, ráta aj s úpravou nespevnených krajníc, obnovou asfaltu vozovky a jej rozšírením na krátkych úsekoch približne o pol metra.
Všetky potrebné podklady na začatie stavebných prác by podľa hovorcu mali byť hotové do konca roka.
„Konkrétny termín začiatku realizácie závisí predovšetkým od povoľovacieho procesu a od financovania,“ doplnil Bubla. Mesto zároveň plánuje získať peniaze z eurofondov, koľko by mala výstavba stáť, nepovedalo.
Cez Sihoť ísť nemôže
V dokumentácii sa pri riešení úseku s rodinnými domami spomínajú dva varianty. Prvá trasa vedie popri Devínskej ceste, druhá popri Karlovoveskom ramene.

Cyklotrasa nemôže ísť cez ostrov Sihoť, aj keď v minulosti sa o tejto možnosti diskutovalo.
Sihoť ako vodárenský zdroj a jeho ochranné pásma sú chránenými územiami podľa zákona o vodách. Zároveň ide aj o chránené územie podľa zákona o ochrane prírody a krajiny, čo vylučuje akékoľvek zásahy v tejto oblasti.
Riešia aj úsek pri Botanickej záhrade
Karlovej Vsi chýba aj ďalší dôležitý úsek cyklotrasy popri ramene Dunaja, a to hneď za mostom Lanfranconi.
Cyklotrasa je pri Botanickej záhrade prerušená, lebo pozemky vlastní Univerzita Komenského v Bratislave.
Po niekoľkých rokoch rokovaní bratislavskí poslanci odhlasovali zámenu pozemkov s univerzitou, vďaka ktorej bude možné posunúť sa bližšie k výstavbe cyklochodníka.