SME

Najväčšia slovenská spaľovňa postúpila v povoľovacom procese

Občania majú na pripomienky tridsať dní.

Spaľovňa vznikne v areáli bratislavskej rafinérie Slovnaft. Spaľovňa vznikne v areáli bratislavskej rafinérie Slovnaft. (Zdroj: SME - Marko Erd)

BRATISLAVA. Ak vznikne, bude to najväčšia a najmodernejšia spaľovňa odpadu na Slovensku. Posudzovanie vplyvov plánovanej spaľovne Slovnaftu na životné prostredia (EIA) postúpilo do ďalšej etapy.

Posledný rok sa čakalo, kedy bratislavská rafinéria vyhotoví správu o hodnotení. Doplnenú verziu zverejnila 18. marca, verejnosť ju môže pripomienkovať do 24. apríla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o zásadný dokument, v ktorom sa opisuje vplyv činnosti spaľovne na životné prostredie, a bude sa od neho odvíjať posudzovanie zámeru. Denník SME má informáciu, že zámer dostal odmietavé stanovisko výstrahu od sekcie vplyvov na kvalitu ovzdušia ministerstva životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

Centrum energického zhodnotenia odpadu s ročnou kapacitou 316 700 ton by Slovnaft stálo 200 miliónov eur. Ak investorovi zámer prejde, v Bratislave sa bude likvidovať odpad z celého Západoslovenského kraja.

Spaľovňa bude od najbližších rodinných domov bratislavskej mestskej časti Podunajské Biskupice vzdialená viac ako dva kilometre. Blízko bude mať aj k panelákom Ružinova.

Súvisiaci článok V Slovnafte má vyrásť najväčšia spaľovňa na Slovensku. Najviac by pomohla Maďarsku Čítajte 

Spomenuté mestské časti aj hlavné mesto sa k zámeru stavajú zatiaľ neutrálne. Čakali na správu o hodnotení, v ktorej sa investor vyjadrí k ich požiadavkám a pripomienkam.

Na správu čakali aj autori petície proti výstavbe spaľovne, teda miestni poslanci Ružinova a neďalekej dediny Rovinka, a tiež klimatickí aktivisti zo združenia Znepokojené matky, Priatelia Zeme-SPZ a Inštitútu cirkulárnej ekonomiky.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže správa o hodnotení je rozsiahla, ešte sa k nej vyjadriť nevedia.

Čo Slovnaft píše v správe

Nová spaľovňa nahradí súčasnú, ktorá stojí v areáli rafinérky a likvidujú v nej ropné kaly, teda len nebezpečný odpad.

Výhodou je, že areál už má priemyselnú kanalizáciu a dopravné napojenia. Slovnaft má zároveň aj hydraulickú clonu, ktorá chráni spodné vody pred znečistením.

Ak spaľovňu vybuduje, v hlavnom meste sa bude okrem likvidovať aj nebezpečný odpad z celého Slovenska. Priemyselným odpadom môžu byť kaly, zvyšky produktov, prach z pecí, trosky a popol.

Prevádzku investor odhaduje na osemtisíc hodín ročne, teda asi 333 dní nepretržitého spaľovania.

Približne polovicu odpadu by mali privážať po železnici, čo by malo znížiť uhlíkovú stopu, a zároveň nezaťažovať dopravu v Bratislave. Predpokladá sa preto aj vybudovanie dvoch koľají do areálu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné mesto od investora požadovalo, aby vlakmi prepravoval najmenej 75 percent odpadu.

Kaly by sa mali prepravovať potrubím z čistiarne a nákladné vozidlá budú jazdiť po Lieskovskej ceste po dobudovaní mestského obchvatu. Pohodlie cestujúcich to vraj nezmení.

Súčasťou spaľovne bude aj zariadenie na dotrieďovanie a úpravu odpadov s ročnou kapacitou 30-tisíc ton.

Slovnaft hovorí, že chce riešiť nepriaznivú situáciu so skládkovaním odpadov v Západoslovenskom kraji.

Ďalšiu spaľovňu vraj netreba

Súdne konania za zlé nakladanie s odpadom vedie proti Slovensku Európska únia. Neriadi sa podľa nej hierarchiou nakladania s odpadmi, ku ktorej sa zaviazalo - spaľovanie a skládkovanie by mali byť na spodku rebríčka.

Žaloba za spaľovne podľa predsedu združenia Priatelia Zeme-SPZ Branislava Moňoka nehrozí. „Ale keď si ich postavíme, štát bude menej motivovaný dbať na recykláciu odpadu, lebo by potom nebolo čím zásobovať spaľovne,“ myslí si.

Súvisiaci článok Slovensko je podľa Tarabu skládková veľmoc. Spraví z neho spaľovaciu, hovoria oponenti Čítajte 

Bratislava už jednu spaľovňu s kapacitou 163 500 ton má. Mestské OLO ju nevie naplno využiť, pričom ju čaká modernizácia, ktorá kapacitu kotlov zvýši o ďalších stotisíc ton.

Strana Demokrati upozornila, že ak zámer prejde, z Bratislavy sa môže stať spaľovňa pre maďarský odpad. Maďarská akciovka Mol, ktorá Slovnaft vlastní, vraj dostala od ministra za SNS Tomáša Tarabu neformálny súhlas na dovážanie odpadu z Maďarska. Investor tvrdenie odmieta.

Spaľovňa Slovnaftu by mohla prispieť k ďalšiemu znečisteniu ovzdušia v tejto časti Bratislavy. Pridala by sa k spaľovni OLO, betonárni, asfaltárni, premávke na diaľnici D4 a rýchlostnej ceste R7 aj vrakunskej skládke chemického odpadu. V roku 2027 by mal pribudnúť aj terminál pre skvapalnený plyn (LNG).

Na pripomienky majú mesiac

Prvú správu o hodnotení doručil Slovnaft ministerstvu 23. decembra 2024. Vrátilo mu ju s tým, že nebola vypracovaná „v súlade s určeným rozsahom hodnotenia". Doplnenú správu doručil 7. marca a 18. marca ju ministerstvo rozoslalo účastníkom konania.

Magistrát zverejnil na svojej úradnej tabuli oznam 25. marca. Pripomienkové konanie bude otvorené mesiac, teda do 24. apríla. Verejnosť môže písomne zasielať svoje pripomienky ministerstvu životného prostredia.

Zámer Slovnaftu musí mesto aj verejne prerokovať za účasti investora a zástupcov ministerstva. „Termín prerokovania zatiaľ nie je stanovený. Budeme o ňom včas informovať," ohlásil hovorca mesta Peter Bubla.

Správa o hodnotení je treťou etapou zo siedmich, ktoré tvoria proces EIA. Nasleduje rokovanie s verejnosťou, vypracovanie odborného posudku a záverečného stanoviska. EIA končí poprojektovou analýzou, v ktorej sa pristupuje k opatreniam, ktoré pomôžu napraviť možný negatívny vplyv zámeru na životné prostredie.

Až potom môže investor postúpiť do staveného konania.

Životné prostredie

Minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Skrátené legislatívne konanie je v prípade zákona o Environmentálnom fonde nezákonné tvrdia.


SITA
Vľavo meranie kvality ovzdušia v Rabči, vpravo "palivo" nachystané na kúrenie.

Žiaci oravských škôl zmerali, čo dýchame


Andrej Švehla 2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 9 825
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 221
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 871
  4. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 532
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 489
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 4 242
  7. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 4 023
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 3 608
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister školstva Tomáš Drucker.

Denník SME zhŕňa, aké zmeny poslanci Smeru, Hlasu a SNS prijali.


29
Šéf rozpočtovej rady Ján Tóth vraví, že keby vláda konsolidoval poriadne už šetriť nemusíme.

Ľuďom a firmám nič nevysvetlili, výsledkom je neistota, tvrdí šéf rozpočtovej rady Ján Tóth.


32
Beata Balogová.

Smer z atentátu na Roberta Fica stále ťaží politicky.


9
Ilustračné foto.

Ryanair stlačil ceny až k 15 eurám.


28
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 776
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 10 859
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 549
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 975
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 5 980
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 196
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 349
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 187
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu