Život v bratislavskej Vrakuni už niekoľko mesiacov sťažuje uzavretý most cez Malý Dunaj na Hradskej, cez ktorý cez pracovný deň prešlo asi 20-tisíc áut.
Teraz si našli náhradné trasy a obyvatelia sa sťažujú na zápchy na Gagarinovej. Mestská časť zase na to, že vodiči porušujú predpisy.
Pre nákladné autá nad 7,5 tony bol most neprejazdný už od mája minulého roku.
Prestavbu mosta rieši magistrát, na dočasnom umelom ostrove uprostred Malého Dunaja postupne budujú 39 mikropilót pre základy nového mosta.
Zmluvný termín ukončenia prác je v decembri, práce podľa mesta postupujú podľa harmonogramu.
Ďalej sa pracuje aj na Hradskej ceste smerom do Ružinova.
Mesto tam rozširuje cestu a vytvára spojený chodník pre peších a cyklistov. Výstavba by mala byť hotová do konca júla 2025.
Cyklochodník by mal v budúcnosti pokračovať aj v Ružinove a napojiť sa na súčasné trasy. Zatiaľ nie je známe kedy.
Obchádzky a porušovanie pravidiel
Dočasné premostenie Malého Dunaja o niekoľko desiatok metrov ďalej od opravovaného mosta slúži len pre peších, hromadnú dopravu a záchranné zložky.
Obyvatelia môžu využívať obchádzkovú trasu cez Popradskú ulicu, ľuďom prichádzajúcom z okolitých obcí odporúča hlavné mesto využiť diaľnicu D4/R7.
Napriek zákazovým značkám vie mesto o prípadoch, keď sa most snažia využívať aj osobné autá a skrátiť si tak cestu.
Dodržiavanie zákazu vjazdu na dočasný most kontroluje aj mestská polícia a vodičom, ktorí ho nerešpektovali, len za prvý mesiac udelila aj desiatky pokút, povedal hovorca mesta Peter Bubla.
Na kontrolnom dni vo februári starosta Vrakune Martin Kuruc hovoril, že ľudia si hádam na obchádzky zvykli.
Počet šoférov, ktorí porušujú predpisy podľa polície výrazne klesá, povedal. "Počas trištvrte hodiny, čo som tam bol, prešli len dve vozidlá, ktoré porušili predpisy. Myslím, že aj obyvatelia okolitých častí Bratislavy si uvedomili, že tam vznikajú zápchy a našli si cestu do Bratislavy po obchvate, na čo ten obchvat vlastne bol stavaný.“
Aj vodiči, ktorí prechádzali Malý Dunaj cez iné mosty si niekedy krátili cestu. Napríklad medzi Geologickou a Podunajskou ulicou si urobili skratku cez trávnatú plochu a nový chodník. Mestská časť na mieste dočasne osadila betónové zábrany.
Most bude nový
V januári dodávateľ odstránil zvyšky pôvodného mosta a vytvoril dočasný umelý ostrov, ktorý slúži ako pracovná plošina i ako základňa na razenie pilót pre nový most.
Potom sa začalo s rozširovaním pôvodných mostných opôr na oboch brehoch. Nový most bude oproti pôvodnému o šesť metrov širší, aby sa priamo na jeho konštrukciu zmestili aj chodníky.
Starosta Kuruc očakáva, že práce budú napredovať tak, aby mohli v máji ukladať na betónové piliere oceľovú konštrukciu, ktorá sa bude blížiť finálnemu riešeniu.
Na sociálnych sieťach sa objavilo video kritizujúce rýchlosť výstavby a zobrazujúce dvoch pracovníkov klopkajúcich kladivkami do betónu.
Primátor Vallo reagoval, že tieto pôvodné mostné opory zostávajú, ale bolo ich treba očistiť od zvyškov cementu a cementového mlieka. "Robilo sa to vapkou a kladivkami a bolo treba postupovať opatrne, aby sa samotné opory nepoškodili.“
Most na Hradskej postavený v roku 1962 bol v zlom stave už dlhšie a Vrakuňa žiadala mesto o jeho obnovu. V roku 2022 prešiel prehliadkou a technický stav bol v stupni VI, čo znamená veľmi zlý.
Náklady na prestavbu sú podľa magistrátu približne 2,5 milióna eur, čo sa ešte môže meniť podľa rozsahu prác.
"Komplexná rekonštrukcia mosta je financovaná z úveru Slovak Investment Holding so spolufinancovaním z mestského rozpočtu,“ povedal hovorca Bubla.
Cyklisti spolu s chodcami
Na Hradskej, ktorá prepája Vrakuňu s Ružinovom, doteraz žiadny chodník nebol. Vznikne tam obrubníkom oddelená časť, označená ako cestička pre chodcov s povolenou jazdou cyklistov.
Pribudne aj verejné osvetlenie, pretože úsek bol pre cyklistov a chodcov nebezpečný. Projekt podľa starostu Kuruca pripravovali tri roky a vyjadrili sa k nemu všetci aktéri.
Združenie Cyklokalícia upozornilo, že zmena bola pôvodne plánovaná na rok 2024, čo sa nestihlo. Projekt označuje za mierne zlepšenie. „Kto by ale čakal ukážkovú cyklotrasu, hodnú hlavného mesta, zostane opäť sklamaný."
Mesto argumentuje tým, že v úseku Hradskej ulice aj železnica s ochranným pásmom a na druhej strane výstavba. „Rovnako majetkové pomery vo vzťahu k pozemkom v úseku umožňujú len uvedené riešenie s daným šírkovým usporiadaním,“ tvrdí Bubla.
Riešenie mesto považuje za dostačujúce aj preto, že na úseku nepredpokladá vysoký pohyb chodcov.
Mesto má rozpracovanú štúdiu možných cyklociest aj ďalej v Ružinove, po hlavný cyklistický okruh pri konečnej električiek a na Vrakunskej ceste.
Nasledovať bude spracovanie projektu a povoľovanie stavby. Či sa aj niečo postaví, závisí podľa Bublu od toho, či mesto bude mať peniaze.