Päť problémov, jeden projekt – avizuje dopravné zmeny v centre Bratislavy primátor Matúš Vallo.
K najvýraznejšej patrí úplné zjednosmernenie Dunajskej ulice. V súčasnosti je jednosmerná len na úseku od Rajskej po Námestie SNP.
Obyvatelia Cintorínskej a Grösslingovej by sa preto mali pripraviť na zvýšený tranzit. Keď bude Dunajská jednosmerkou, vodiči budú využívať pravdepodobne tieto dve ulice na presun medzi autobusovou stanicou a centrom mesta.
Okrem toho pribudne aj priechod pre chodcov na križovatke Mlynských nív a Karadžičovej a odbočovací pruh. Opatrenia by mali znížiť nehodovosť na úseku.
V článku sa dočítate:
- ako ovplyvnia dopravné zmeny MHD,
- na aké ulice sa môže presunúť tranzit po zjednosmernení Dunajskej,
- či nejde zjednosmernenie Dunajskej proti plánom trolejbusovej zastávky v centre.
O kúsok ďalej smerom do centra na Ulici 29. augusta znížia počet parkovacích miest, aby mohli vytvoriť odbočovací pruh na Cintorínsku.
Magistrát plánuje začať ohlásené zmeny realizovať v apríli.
„Predpokladané ukončenie je počas leta, ale stanoviť presný termín ukončenia prác je vzhľadom na značný rozsah prác a potrebnú nadväznosť jednotlivých administratívnych a realizačných štádií opráv komplikované stanoviť,“ uvádza hovorca mesta Peter Bubla.
Koľko to bude stáť, neuviedol. Mesto bude poznať presnú sumu až po ukončení projektovej dokumentácie a výbere dodávateľa. Magistrát chce vymeniť aj asfalt na cestách a kamennú dlažbu na chodníkoch.
Menej parkovacích miest a nehôd
Ako prvej sa zmeny dotknú Ulice 29. augusta. Na križovatke s Cintorínskou ulicou, kde vznikajú kolóny, pribudne ľavý odbočovací pruh.
Na ulici v súčasnosti na niečo také nie je dosť miesta, pretože na ceste parkujú autá. Magistrát chce parkovanie zredukovať, obyvatelia však neprídu o všetky miesta.
Šikmé parkovacie miesta na západnej strane ulice oproti Gréckokatolíckemu eparchiálneho úradu, ktoré sú vyznačené čiastočne na chodníku aj vozovke, sa zmenia na parkovacie pásy. Parkovať sa tu teda bude pozdĺžne.
O obmedzení parkovania na Cintorínskej sa zatiaľ na magistráte neuvažuje. Ulica zostáva bez zmeny.
Po uliciach Dunajská – Rajská – Cintorínska– Ul. 29. augusta jazdia aj trolejbusy. Trasa zostane zachovaná aj po zavedení zmien, povedal hovorca Dopravného podniku Bratislavy Jozef Vozár.
„Po zjednosmernení Dunajskej sa zmení trasa nočnej linky N61, ktorá by mala premávať rovnako ako trolejbusy, cez Cintorínsku,“ dopĺňa Bubla.
Nebude treba rozširovanie ani prekládku trolejového vedenia.
„V úseku takzvaných malých Nív a v križovatke Ulice 29. augusta a Dunajskej sa bude vedenie mierne posúvať – iba drobné malé úpravy, bez potreby preložky trolejbusového vedenia alebo stožiarov,“ ohlasuje Bubla.
Vyrieši sa aj problém s prebiehaním chodcov cez cestu na križovatke Karadžičovej a Mlynských nív na strane bližšie k Ondrejskému cintorínu a ulice Malý trh. Na úseku pribudne priechod.
Popri priechode je naprojektovaná obojsmerná oddelená cyklotrasa z Dunajskej. Napojí sa na už jestvujúce pri autobusovej stanici, ktoré vedú do centra mesta, Ružinova a Petržalky.
Priamo na križovatke pribudne ľavý odbočovací pruh z Mlynských nív na Karadžičovu. Na mieste dochádzalo často k nehodám.
Bezpečnejšia Dunajská, vyťaženejšia Cintorínska
Cyklisti sa prejdú z autobusovej stanice po oddelenej cyklotrase celou Dunajskou, a to v oboch smeroch. Trasa nahradí jazdný pruh, ktorý zanikne zjednosmernením ulice.
Teraz je Dunajská jednosmerná len na úseku od Rajskej po Námestie SNP. Tento úsek zástava bez zmien. Vodiči sa od Rajskej po Mlynské nivy po realizácii projektu dostanú už len v smere k autobusovej stanici.
Na ulici nezaniknú parkovacie miesta. Pribudnú tu parkovacie pásy, ktoré by mali byť priestorovo efektívnejšie než súčasné šikmé parkovanie.
Vallo si od zjednosmernenia „legendárnej ulice“, ako nazval Dunajskú, sľubuje zvýšenie bezpečnosti a komfortu pre rezidentov. Dunajskou podľa údajov mesta 30 percent áut v smere z Mlynských nív na Ulicu 29. augusta len prechádza.
„Napríklad v rannej špičke v čase 7.45 – 8.45 h prejde v tomto smere 539 áut,“ uvádza Bubla.
Mesto sa takýmto spôsobom vysporiadalo s tranzitnou dopravou aj v prípade Vajanského nábrežia, kde zrušilo jeden jazdný pruh v oboch smeroch a nahradilo ho oddelenými cyklotrasami.
Zjednosmernenie by nemalo podľa magistrátu negatívne ovplyvniť dopravu v lokalite. Na základe prieskumu a mikrosimulácií Bubla tvrdí, že jazdné doby v dopravných špičkách by nemali byť horšie než dnes a cez križovatku Mlynských nív a Ulice 29. augusta za hodinu prejde rovnaký počet áut.
„V zásade by sa mal len zvýšiť počet áut na Grösslingovej a Cintorínskej, vodiči si časom nájdu trasu, ktorá im bude najviac vyhovovať. Pokiaľ však mesto nevyrieši problém dopravy systémovo, tranzit sa presunie z jednej ulice na iný,“ myslí si Martin Šulek pôsobiaci na Dopravnej fakulte pražskej ČVUT.
Problém s tranzitom má napríklad aj Šancová, kde sa problém vyrieši až vnútromestským obchvatom cez Jarošovú a Pražskú ulicu. Dokázal by tak odbremeniť Šancovú, ktorej obyvatelia proti nadmernej doprave spisujú petície. O projekte sa zatiaľ hovorí len v rovine, že naň mesto nemá peniaze.
Mesto chce pokračovať aj v revitalizácii Dunajskej, ktorú začalo v roku 2022.
Na ulici by mali vydláždiť chodník na úseku od Lazaretskej po Ulicu 29. augusta, vznikne vyvýšený priechod pri bábkovom divadle, pribudne mobiliár. Pri základnej škole a gymnáziu mesto doplní nové parkovacie pásy a posunie priechod tak, aby cezeň nevchádzali autá do areálu školy.

Dunajská vyškrtnutá z plánov?
„Zjednosmernenie Dunajskej nie je v súlade s plánom zriadenia novej konečnej zastávky trolejbusov, ktorá mala vzniknúť v tesnej blízkosti električkových zastávok,“ komentuje Šulek s tým, že súčasné umiestnenie konečnej na Rajskej je nevyhovujúce.
Že je umiestnenie konečnej zastávky na Rajskej nevyhovujúce, si myslí aj mesto. V roku 2021 plánovalo presunúť konečnú bližšie do centra električkám. Stať sa tak malo v rámci projektu Živé námestia, o ktorom Vallo hovorí už od svojho prvého zvolenia v roku 2018.
„Znamená to, že plán sa bude musieť revidovať alebo zrušiť,“ pokračuje Šulek.
Podľa pôvodných plánov mala trasa viesť po Rajskej až do centra, kde sú zastávky električiek, a odtiaľ naspäť po Špitálskej a Rajskej. Ľudia prichádzajúci z okrajových častí mesta a autobusovej stanice by tak nemuseli kráčať približne 400 metrov do centra peši.
Projekt mal byť dokončený tento rok. Vlani portál o architektúre ASB informoval, že na mestskom zastupiteľstve došlo k „vytriezveniu“. Projekt by sa mal realizovať počas rokov 2025 až 2035.