SME

Vallo sa chystá meniť v centre Bratislavy dopravu. Na čo všetko sa treba pripraviť?

Tranzit sa presunie na iné ulice.

Problémová križovatka Karadžičovej ulice a Mlynských nív.Problémová križovatka Karadžičovej ulice a Mlynských nív. (Zdroj: Hlavné mesto SR Bratislava)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Päť problémov, jeden projekt – avizuje dopravné zmeny v centre Bratislavy primátor Matúš Vallo.

K najvýraznejšej patrí úplné zjednosmernenie Dunajskej ulice. V súčasnosti je jednosmerná len na úseku od Rajskej po Námestie SNP.

Obyvatelia Cintorínskej a Grösslingovej by sa preto mali pripraviť na zvýšený tranzit. Keď bude Dunajská jednosmerkou, vodiči budú využívať pravdepodobne tieto dve ulice na presun medzi autobusovou stanicou a centrom mesta.

Okrem toho pribudne aj priechod pre chodcov na križovatke Mlynských nív a Karadžičovej a odbočovací pruh. Opatrenia by mali znížiť nehodovosť na úseku.

SkryťVypnúť reklamu

O kúsok ďalej smerom do centra na Ulici 29. augusta znížia počet parkovacích miest, aby mohli vytvoriť odbočovací pruh na Cintorínsku.

Magistrát plánuje začať ohlásené zmeny realizovať v apríli.

„Predpokladané ukončenie je počas leta, ale stanoviť presný termín ukončenia prác je vzhľadom na značný rozsah prác a potrebnú nadväznosť jednotlivých administratívnych a realizačných štádií opráv komplikované stanoviť,“ uvádza hovorca mesta Peter Bubla.

Koľko to bude stáť, neuviedol. Mesto bude poznať presnú sumu až po ukončení projektovej dokumentácie a výbere dodávateľa. Magistrát chce vymeniť aj asfalt na cestách a kamennú dlažbu na chodníkoch.

Menej parkovacích miest a nehôd

Ako prvej sa zmeny dotknú Ulice 29. augusta. Na križovatke s Cintorínskou ulicou, kde vznikajú kolóny, pribudne ľavý odbočovací pruh.

SkryťVypnúť reklamu

Na ulici v súčasnosti na niečo také nie je dosť miesta, pretože na ceste parkujú autá. Magistrát chce parkovanie zredukovať, obyvatelia však neprídu o všetky miesta.

Šikmé parkovacie miesta na západnej strane ulice oproti Gréckokatolíckemu eparchiálneho úradu, ktoré sú vyznačené čiastočne na chodníku aj vozovke, sa zmenia na parkovacie pásy. Parkovať sa tu teda bude pozdĺžne.

Načítavam video...

O obmedzení parkovania na Cintorínskej sa zatiaľ na magistráte neuvažuje. Ulica zostáva bez zmeny.

Po uliciach Dunajská – Rajská – Cintorínska– Ul. 29. augusta jazdia aj trolejbusy. Trasa zostane zachovaná aj po zavedení zmien, povedal hovorca Dopravného podniku Bratislavy Jozef Vozár.

„Po zjednosmernení Dunajskej sa zmení trasa nočnej linky N61, ktorá by mala premávať rovnako ako trolejbusy, cez Cintorínsku,“ dopĺňa Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Nebude treba rozširovanie ani prekládku trolejového vedenia.

„V úseku takzvaných malých Nív a v križovatke Ulice 29. augusta a Dunajskej sa bude vedenie mierne posúvať – iba drobné malé úpravy, bez potreby preložky trolejbusového vedenia alebo stožiarov,“ ohlasuje Bubla.

Vyrieši sa aj problém s prebiehaním chodcov cez cestu na križovatke Karadžičovej a Mlynských nív na strane bližšie k Ondrejskému cintorínu a ulice Malý trh. Na úseku pribudne priechod.

Načítavam video...

Popri priechode je naprojektovaná obojsmerná oddelená cyklotrasa z Dunajskej. Napojí sa na už jestvujúce pri autobusovej stanici, ktoré vedú do centra mesta, Ružinova a Petržalky.

Priamo na križovatke pribudne ľavý odbočovací pruh z Mlynských nív na Karadžičovu. Na mieste dochádzalo často k nehodám.

Bezpečnejšia Dunajská, vyťaženejšia Cintorínska

Cyklisti sa prejdú z autobusovej stanice po oddelenej cyklotrase celou Dunajskou, a to v oboch smeroch. Trasa nahradí jazdný pruh, ktorý zanikne zjednosmernením ulice.

Teraz je Dunajská jednosmerná len na úseku od Rajskej po Námestie SNP. Tento úsek zástava bez zmien. Vodiči sa od Rajskej po Mlynské nivy po realizácii projektu dostanú už len v smere k autobusovej stanici.

Na ulici nezaniknú parkovacie miesta. Pribudnú tu parkovacie pásy, ktoré by mali byť priestorovo efektívnejšie než súčasné šikmé parkovanie.

Vallo si od zjednosmernenia „legendárnej ulice“, ako nazval Dunajskú, sľubuje zvýšenie bezpečnosti a komfortu pre rezidentov. Dunajskou podľa údajov mesta 30 percent áut v smere z Mlynských nív na Ulicu 29. augusta len prechádza.

„Napríklad v rannej špičke v čase 7.45 – 8.45 h prejde v tomto smere 539 áut,“ uvádza Bubla.

Mesto sa takýmto spôsobom vysporiadalo s tranzitnou dopravou aj v prípade Vajanského nábrežia, kde zrušilo jeden jazdný pruh v oboch smeroch a nahradilo ho oddelenými cyklotrasami.

Zjednosmernenie by nemalo podľa magistrátu negatívne ovplyvniť dopravu v lokalite. Na základe prieskumu a mikrosimulácií Bubla tvrdí, že jazdné doby v dopravných špičkách by nemali byť horšie než dnes a cez križovatku Mlynských nív a Ulice 29. augusta za hodinu prejde rovnaký počet áut.

„V zásade by sa mal len zvýšiť počet áut na Grösslingovej a Cintorínskej, vodiči si časom nájdu trasu, ktorá im bude najviac vyhovovať. Pokiaľ však mesto nevyrieši problém dopravy systémovo, tranzit sa presunie z jednej ulice na iný,“ myslí si Martin Šulek pôsobiaci na Dopravnej fakulte pražskej ČVUT.

Problém s tranzitom má napríklad aj Šancová, kde sa problém vyrieši až vnútromestským obchvatom cez Jarošovú a Pražskú ulicu. Dokázal by tak odbremeniť Šancovú, ktorej obyvatelia proti nadmernej doprave spisujú petície. O projekte sa zatiaľ hovorí len v rovine, že naň mesto nemá peniaze.

Mesto chce pokračovať aj v revitalizácii Dunajskej, ktorú začalo v roku 2022.

Na ulici by mali vydláždiť chodník na úseku od Lazaretskej po Ulicu 29. augusta, vznikne vyvýšený priechod pri bábkovom divadle, pribudne mobiliár. Pri základnej škole a gymnáziu mesto doplní nové parkovacie pásy a posunie priechod tak, aby cezeň nevchádzali autá do areálu školy.

Dunajská vyškrtnutá z plánov?

„Zjednosmernenie Dunajskej nie je v súlade s plánom zriadenia novej konečnej zastávky trolejbusov, ktorá mala vzniknúť v tesnej blízkosti električkových zastávok,“ komentuje Šulek s tým, že súčasné umiestnenie konečnej na Rajskej je nevyhovujúce.

Že je umiestnenie konečnej zastávky na Rajskej nevyhovujúce, si myslí aj mesto. V roku 2021 plánovalo presunúť konečnú bližšie do centra električkám. Stať sa tak malo v rámci projektu Živé námestia, o ktorom Vallo hovorí už od svojho prvého zvolenia v roku 2018.

„Znamená to, že plán sa bude musieť revidovať alebo zrušiť,“ pokračuje Šulek.

Podľa pôvodných plánov mala trasa viesť po Rajskej až do centra, kde sú zastávky električiek, a odtiaľ naspäť po Špitálskej a Rajskej. Ľudia prichádzajúci z okrajových častí mesta a autobusovej stanice by tak nemuseli kráčať približne 400 metrov do centra peši.

Projekt mal byť dokončený tento rok. Vlani portál o architektúre ASB informoval, že na mestskom zastupiteľstve došlo k „vytriezveniu“. Projekt by sa mal realizovať počas rokov 2025 až 2035.

Bratislava

Priebeh rekonštrukčných prác na Vajnorskej ulici 8. septembra 2024.

Vodárenská spoločnosť zrekonštruovala viac ako 50 rokov starý kanalizačný zberač.


SITA 3
Znovuotvorené kúpalisko Mičurin.

Zistili aj zdravotne nezávadné nedodržanie limitov chemických látok vo vode.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 17 377
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 15 940
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 079
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 599
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 201
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 067
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 863
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 1 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 237
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 15 560
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 088
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 199
  5. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 359
  6. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 741
  7. Michael Achberger: Preto vyzerajú mladšie: silový tréning ako elixír vitality a dlhovekosti 5 605
  8. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 5 579
  1. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  2. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  3. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  4. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  5. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  6. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  7. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  8. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
SkryťZatvoriť reklamu