SME

Bratislava už neplánuje maľovať po zemi. Vallove úpravy križovatiek pokračujú

Stavebné úpravy už budú robiť naostro.

Bratislava pokračuje v projekte Mesto pre deti: Zdroj: SME/Dávid Zimmermann

Vyše 7700 žiakov v 12 mestských častiach má získať v najbližších dvoch rokoch bezpečnejší prístup do školy. Mesto plánuje upraviť okolie škôl podobne ako na Vazovovej a Mudroňovej.

Školy, ktoré sa prihlásili, majú hľadať riešenia s Metropolitným inštitútom Bratislavy, teda úradníkmi na magistráte.

„Pôvodný návrh sa môže pripomienkovaním zmeniť a opraviť,“ povedal primátor Matúš Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najbližšie k úpravám cesty má škola na Jeséniovej ulice na Kolibe, kde primátor pokračovanie projektu Mesto pre deti predstavil.

SkryťVypnúť reklamu

„Máme zozbierané dáta a vytvorené zadanie pre dopravného inžiniera,“ povedala koordinátorka Sandra Štasselová.

„Veľmi pravdepodobne pôjdeme rovno do stavebného riešenia. Veríme, že máme dosť dobré pochopenie toho, čo sa tu deje,“ odpovedala na otázku, či budú úpravám predchádzať dočasné zásahy ako na Vazovovej a Mudroňovej.

Keďže úpravy budú rôzne, magistrát nevie odhadnúť, koľko budú mesto stáť. Cena sa môže pohybovať od pár tisíc po pár stotisíc eur.

Vraj takmer ako v triedach

S primátorom, starostom mestskej časti a riaditeľkou školy plán predstavila aj bývalá komisárka pre dopravu v New Yorku Janette Sadik-Khan zo spoločnosti Bloomberg Associates, ktorá Bratislave poskytuje bezplatné poradenstvo.

„Cesty pri školách by mali byť rovnako bezpečné ako triedy, ale často nie sú,“ tvrdí Janette Sadik-Khan. „Naopak, sú tak nebezpečné, že niektorí rodičia sa rozhodujú voziť svoje deti do školy autom, namiesto toho, aby išli pešo. A tak by to nemalo byť.“

SkryťVypnúť reklamu

Niekde budú potrebné napríklad len vyvýšenia prechodov pre chodcov, inde môžu úpravy zahŕňať výmenu asfaltu či úpravu premávky.

Pri zbere dát magistrát využíva dotazníky, dronové zábery a priamy zber v teréne.

Úpravy na Jeséniovej

Problémy s dopravou pri základnej a materskej škole Jeséniova na Kolibe sú zrejmé: hustá premávka, autobusové obratisko, kde načas zastavujú či stoja autá, chýbajúce bezpečné priechody v okolí, chýbajúce miesto na krátkodobé zastavenie.

„Projekt má nielen potenciál zlepšiť bezpečnosť pre žiakov, rodičov a zamestnancov, ale celkom určite pozitívne zmení aj každodenný život všetkých Kolibčanov,“ hovorí riaditeľka školy Zuzana Salíniová.

Pri úpravách je podľa Sandry Štasselovej dôležité si uvedomiť, že cez deň zóna vyzerá úplne inak. „Kým ráno šoféri prichádzajú a potrebujú rýchlo vyhodiť dieťa, ktoré odchádza do školy, tak popoludní tam zastavujú autá na 15 až 20 minút, pretože čakajú, kým dieťa doobeduje alebo sa mu skončí škola či krúžok.“

SkryťVypnúť reklamu

Zmenia aj obratisko trolejbusov. Mesto podľa primátora dlhodobo dostáva podnety, že súčasná zastávka Koliba pod Kamzíkom nie je na dobrom mieste.

„Rozmýšľame, že budeme posúvať niektoré zastávky, aby sme ich spravili príjemnejšími pre cestujúcich,“ hovorí Štasselová. Dôraz dajú aj na to, aby boli bezbariérové.

Už teraz sú pri škole spomaľovacie vankúše ako dočasné riešenie, niektoré autá cez ne však aj tak prejdú veľkou rýchlosťou. Efektívnejšie podľa Štasselovej bude vyvýšiť priechod pre chodcov.

Vazovova a Mudroňova boli nepochopené

Keď minulý rok mesto zmenilo geometriu križovatiek pri základných školách Vazovova a Mudroňova, stretlo sa to s nepochopením. Pomaľované časti cesty okoloidúci vnímali ako priestory na hranie a obávali sa o bezpečnosť detí.

„Taktický urbanizmus“, teda maľba na asfalte, bola len dočasným riešením, ktoré malo novú geometriu križovatky otestovať. Mesto hovorilo, že sa poučilo. Dnes svoje plány vysvetľuje jasnejšie.

Neskôr sa namiesto malieb sa v daných úsekoch objavila dlažba a zelené pásy. Na Vazovovej zostala geometria križovatky podobná ako pri dočasnom riešení, na Mudroňovej po teste urobili väčšie zmeny.

Trvalú podobu ocenili obe základné školy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 656
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 292
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 791
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 842
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 516
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 317
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 668
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 266
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 125
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 772
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 142
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 001
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 432
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu