SME

Bratislava už neplánuje maľovať po zemi. Vallove úpravy križovatiek pokračujú

Stavebné úpravy už budú robiť naostro.

Bratislava pokračuje v projekte Mesto pre deti: Zdroj: SME/Dávid Zimmermann

Vyše 7700 žiakov v 12 mestských častiach má získať v najbližších dvoch rokoch bezpečnejší prístup do školy. Mesto plánuje upraviť okolie škôl podobne ako na Vazovovej a Mudroňovej.

Školy, ktoré sa prihlásili, majú hľadať riešenia s Metropolitným inštitútom Bratislavy, teda úradníkmi na magistráte.

„Pôvodný návrh sa môže pripomienkovaním zmeniť a opraviť,“ povedal primátor Matúš Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najbližšie k úpravám cesty má škola na Jeséniovej ulice na Kolibe, kde primátor pokračovanie projektu Mesto pre deti predstavil.

SkryťVypnúť reklamu

„Máme zozbierané dáta a vytvorené zadanie pre dopravného inžiniera,“ povedala koordinátorka Sandra Štasselová.

„Veľmi pravdepodobne pôjdeme rovno do stavebného riešenia. Veríme, že máme dosť dobré pochopenie toho, čo sa tu deje,“ odpovedala na otázku, či budú úpravám predchádzať dočasné zásahy ako na Vazovovej a Mudroňovej.

Keďže úpravy budú rôzne, magistrát nevie odhadnúť, koľko budú mesto stáť. Cena sa môže pohybovať od pár tisíc po pár stotisíc eur.

Vraj takmer ako v triedach

S primátorom, starostom mestskej časti a riaditeľkou školy plán predstavila aj bývalá komisárka pre dopravu v New Yorku Janette Sadik-Khan zo spoločnosti Bloomberg Associates, ktorá Bratislave poskytuje bezplatné poradenstvo.

„Cesty pri školách by mali byť rovnako bezpečné ako triedy, ale často nie sú,“ tvrdí Janette Sadik-Khan. „Naopak, sú tak nebezpečné, že niektorí rodičia sa rozhodujú voziť svoje deti do školy autom, namiesto toho, aby išli pešo. A tak by to nemalo byť.“

SkryťVypnúť reklamu

Niekde budú potrebné napríklad len vyvýšenia prechodov pre chodcov, inde môžu úpravy zahŕňať výmenu asfaltu či úpravu premávky.

Pri zbere dát magistrát využíva dotazníky, dronové zábery a priamy zber v teréne.

Úpravy na Jeséniovej

Problémy s dopravou pri základnej a materskej škole Jeséniova na Kolibe sú zrejmé: hustá premávka, autobusové obratisko, kde načas zastavujú či stoja autá, chýbajúce bezpečné priechody v okolí, chýbajúce miesto na krátkodobé zastavenie.

„Projekt má nielen potenciál zlepšiť bezpečnosť pre žiakov, rodičov a zamestnancov, ale celkom určite pozitívne zmení aj každodenný život všetkých Kolibčanov,“ hovorí riaditeľka školy Zuzana Salíniová.

Pri úpravách je podľa Sandry Štasselovej dôležité si uvedomiť, že cez deň zóna vyzerá úplne inak. „Kým ráno šoféri prichádzajú a potrebujú rýchlo vyhodiť dieťa, ktoré odchádza do školy, tak popoludní tam zastavujú autá na 15 až 20 minút, pretože čakajú, kým dieťa doobeduje alebo sa mu skončí škola či krúžok.“

SkryťVypnúť reklamu

Zmenia aj obratisko trolejbusov. Mesto podľa primátora dlhodobo dostáva podnety, že súčasná zastávka Koliba pod Kamzíkom nie je na dobrom mieste.

„Rozmýšľame, že budeme posúvať niektoré zastávky, aby sme ich spravili príjemnejšími pre cestujúcich,“ hovorí Štasselová. Dôraz dajú aj na to, aby boli bezbariérové.

Už teraz sú pri škole spomaľovacie vankúše ako dočasné riešenie, niektoré autá cez ne však aj tak prejdú veľkou rýchlosťou. Efektívnejšie podľa Štasselovej bude vyvýšiť priechod pre chodcov.

Vazovova a Mudroňova boli nepochopené

Keď minulý rok mesto zmenilo geometriu križovatiek pri základných školách Vazovova a Mudroňova, stretlo sa to s nepochopením. Pomaľované časti cesty okoloidúci vnímali ako priestory na hranie a obávali sa o bezpečnosť detí.

„Taktický urbanizmus“, teda maľba na asfalte, bola len dočasným riešením, ktoré malo novú geometriu križovatky otestovať. Mesto hovorilo, že sa poučilo. Dnes svoje plány vysvetľuje jasnejšie.

Neskôr sa namiesto malieb sa v daných úsekoch objavila dlažba a zelené pásy. Na Vazovovej zostala geometria križovatky podobná ako pri dočasnom riešení, na Mudroňovej po teste urobili väčšie zmeny.

Trvalú podobu ocenili obe základné školy.

Matúš Vallo

Cena 30-minútového lístka sa zvýši o 10 percent, ročná električenka o sedem.


SITA 9
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Plátené tašky a opakované použitie
  2. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  3. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  4. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  5. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  6. Takto chutí zlato
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 788
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 175
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 874
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 778
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 701
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 657
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 439
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 428
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 626
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 541
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 11 958
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 163
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 415
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 811
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 739
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 561
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťZatvoriť reklamu