Z desiatok prevádzok je obsadená sotva polovica. Niekoľko kvetinárstiev, vinárne, výčapy, jedáleň, vietnamské bistro, mäsiarstvo či kamenárstvo.
Starší návštevníci sa zastavia na pohár vína, od 40 centov za deci, mladší chodia obdivovať architektúru alebo retro atmosféru. Prostredie sa zlepšilo, odkedy z interiéru tržnice vypratali dočasné stánky a "vizuálny smog".
Nová tržnica na Trnavskom mýte mala pomerne zlú povesť ako dožívajúce miesto v lokalite, kde sa vyskytovali aj neprispôsobiví občania a fungovala tam sivá ekonomika. Nedávno však vo vchode tržnice zatvorila predajňa alkoholu a pred časom sa odsťahovala záložňa.
Teraz sa tržnicu mestská časť Nové Mesto snaží oživiť a vytvoriť v nej priestor, ktorý okrem predaja a služieb bude slúžiť aj na rôzne podujatia.
Prvým krokom je zaplniť ju opäť prevádzkami. Z vyše 80 záujemcov, ktorí na výzvu reagovali, s niektorými zrejme už vo februári či marci bude tržnica podpisovať nové zmluvy.
"Veríme, že zmenou prevádzok sa obmení aj klientela,“ hovorí vedúci tržnice Peter Briatka.
O dva až päť rokov si tam vie predstaviť stabilizovanú tržnicu, ktorá sa večer premení na miesto na stretávanie sa či kultúru. Prilákať chcú gastro prevádzky aj organizácie, ktoré pomôžu "budovať komunitu".
„Ako to bude naozaj fungovať, nám ukážu až nájomcovia, ktorí prídu,“ povedal vedúci tržnice.
Obmena prevádzok
V jedálni Tržnica majú na obed kuracie stehná. „Ktoré vám dám,“ pýta sa predavač. „Polejem vám ho?“
Kuchyňa aj atmosféra je domáca. Okrem kurčaťa za 6,5 eura ponúkajú segedín alebo maďarsky guláš. Naobedovať sa dá aj vo vietnamskom bistre, vedľa je cukráreň, na poschodí majú rybu.
Občasný návštevník Renat Khallo sa v Tržnici zastaví najesť sa a obdivovať funkcionalizmus. Tržnica je pre neho skanzen, zmeniť by sa tam mohlo veľa vecí, treba to však robiť citlivo.
„Je otázne, či by nezanikol ten duch, keby to tu zlepšili,“ zamýšľa sa. „Je to pre mňa nostalgická cesta v čase, kde si dám tresku s kofolou,“ hovorí.
Pri oživení tržnice by sa podľa neho mali sústrediť na atmosféru a urobiť z nej lákadlo na štýl východného Berlína.
"Najviac sa obyvateľom na tržnici páči atmosféra a duch miesta, starší obyvatelia oceňujú blízkosť a dostupnosť,“ hovorí Martina Goffová z miestneho úradu Nového Mesta. Privítali by rozšírenie služieb a obchodov.
V gastro zóne na prízemí chcú doplniť ďalšie prevádzky. Briatka tvrdí, že sa im hlásia zaujímavé mená, nechce ich však menovať, kým nebudú podpísané zmluvy.
"Nechceme z toho spraviť miesto, kde bude hot-dog stáť desať eur a budú sa tu zbiehať samí hipsteri,“ povedal. Tržnica má slúžiť najmä ľuďom z okolia, hoci sa môže stať aj celomestským centrom.