Keď v roku 2016 spustili do prevádzky prvú etapu petržalskej električky po Jungmannovu, ceny nehnuteľností v okolí citeľne narástli, spomínajú realitní makléri a analytici.
Podobný scenár očakávajú aj po spustení druhej etapy, od Jungmannovej po Janíkov dvor. Malo by sa tak stať na jar, po tom, ako dokončená trať získa všetky potrebné povolenia.
„Určite to zatraktívni nehnuteľnosti v okolí a bude to mať vplyv na cenu,“ hovorí realitný analytik Viktor Obtulovič.
Zatiaľ sa nedá presne vyčísliť, aké veľké zvýšenie bude. „Ceny nehnuteľností v bezprostrednej blízkosti trate zaznamenali v posledných týždňoch určitý nárast, no nie je to zatiaľ nič dramatické,“ hovorí realitný expert a majiteľ kancelárie RE/MAX Vista Ján Hámorský.
Efekt sa pravdepodobne výraznejšie prejaví, až keď si ľudia naplno uvedomia výhody električkového spojenia. „Byty v blízkosti električkovej trate budú pravdepodobne predstavovať aj výhodnú možnosť dlhodobej investície, pretože sa očakáva, že ich hodnota porastie,“ hovorí ďalej Hámorský.
Dočítate sa:
- ako sa ceny zmenili s príchodom električky do Petržalky v roku 2016,
- aký je záujem o byty v Petržalke,
- či bude mať električka efekt na majiteľov áut.
Zopakuje sa efekt z 2016?
Pre záujemcov o bývanie v Petržalke bola električková trať už dlhšie magnetom.
„Prelomovým bolo už to, keď sa pred pár rokmi električka dostala prvý raz cez Dunaj. Vlastniť byt hneď za mostom predstavovalo pre každého Petržalčana významný benefit,“ hovorí analytik Realitnej únie SR Vladimír Kubrický.
Spustenie električkovej trate vtedy významne ovplyvnilo ceny bytov v uliciach okolo nových zastávok Farského a Jungmannova, čo potvrdzujú aj dáta.
Rudolf Bruchánik, hlavný analytik Bencont Investment pre SME urobil porovnanie vývoja cien v blízkosti spustenej prvej časti električkovej trate v Petržalke v uliciach Jungmannova, Bosákova, Černyševského, Farského, Muchovo námestie, Lužná a Vavilovova. Tie následne porovnal s priemernou cenou v Petržalke.
Koncom roka 2015 a začiatkom roka 2016 bola cena za štvorcový meter na vybraných uliciach oproti priemeru Petržalky podobná. V júli 2016 začala chodiť cez Starý most električka do Petržalky.
„Za rok od spustenia električky sa cena vo vybraných uliciach zvýšila o približne 25 percent z 1950 na 2500 eur/m2. Priemerná cena v Petržalke sa za rovnaké obdobie zvýšila o 10 percent z 1950 na 2100 eur/m2,“ hovorí Bruchánik.
Teraz sa benefit rýchleho napojenia na centrum presúva aj do ďalších oblastí popri trati. „Najväčší nárast záujmu by mali zažiť oblasti okolo zastávok, ako sú Chorvátske rameno, Zrkadlový háj, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor,“ hovorí Hámorský.
Bruchánik neočakáva, že spustenie druhej etapy električkovej trate bude mať až taký silný efekt na nehnuteľnosti pozdĺž celej trate ako pri tej prvej.