Pred Vianocami prešla po novej petržalskej trati skúšobne prvá električka. Pre obyvateľov najväčšej mestskej časti sa končí niekoľkoročný pobyt na stavenisku.
V Petržalke sa tento rok udiali aj ďalšie významné veci. V máji na najvyššom pódiu na Slovensku pri Inchebe vystúpil francúzsky hudobník Jean-Michel Jarre, mesto na začiatku leta pri Sade Janka Kráľa otvorilo skatepark pod Mostom SNP a premenilo bývalý erotický salón na bistro.
Bratislava v roku 2024 zažila aj povodne, sporné policajné razie v kluboch či podpaľačský útok na kultúrne centrum Pink Whale. Zatvorenie internátu v Mlynskej doline zas upozornilo na krízu študentského ubytovania.
Pozrite si prehľad najdôležitejších udalostí v Bratislave v roku 2024.
Petržalská električka
S výstavbou električkovej trate v Petržalke sa začalo už v novembri 2021, na jej dokončenie však obyvatelia čakali doteraz.
Prvá skúšobná jazda prebehla 19. decembra, potom, čo zhotoviteľ trať odovzdal. Nasleduje proces skúšok a povoľovania, ktorý potrvá až niekoľko mesiacov.
S plnou prevádzkou električky mesto počíta na jar 2025. Úplne hotová má byť do konca letných prázdnin, dokončovať budú ešte prístrešky, nástupiská, chodníky a cyklochodníky či zábradlia.

Výstavba električky nabrala meškanie, hrozilo dokonca, že zhotoviteľ odíde zo stavby. Odvolával sa na nárast cien stavebných materiálov pre vojnu na Ukrajine.
Pomalé tempo prác kritizovala najmä mestská časť, zrýchlilo sa v posledných mesiacoch. Na jeseň presunuli aj poslednú prekážku - protitankovú stenu, ktorú postavili ešte nemecké vojská.
Záplavy
Stredná Európa v septembri zažila vlnu povodní, ktoré zasiahli aj západné Slovensko. Najhoršia situácia bola v povodí Myjavy a v menších povodiach Malých Karpát. Problémom pre Záhorie boli aj menšie rozvodnené potoky.
Situácia bola kritická aj pri Morave a Dunaji, kde postavili zábrany. Centrum mesta okrem nábrežia zatopené nebolo, popadané stromy však komplikovali dopravu. Odrezaný na pár dní zostal Devín, situácia bola kritická aj v Devínskej Novej Vsi či Stupave.
Dunaj po niekoľkých dňoch dažďov kulminoval na 970 centimetroch, maximum z roku 2013 neprekonal. Škody v meste však boli rozsiahle.
Menšie záplavy zasiahli aj Bratislavu aj v júli. Hladina vtedy dosiahla 734 centimetrov a zatopené boli viaceré záplavové územia v hlavnom meste.
Prepojenie D1 a D4
Obrovské fiasko štátu, ktorému na nepodarilo prepojiť diaľnice D1 a D4, tento rok čiastočne vyriešila mimoúrovňová križovatka. Obyvatelia Bratislavy a okolitých obcí na ňu čakali roky, stála 110 miliónov eur.
Prepojenie by malo odkloniť tranzitnú kamiónovú dopravu z Bratislavy, môže byť pomocou aj pre bežných šoférov.
Križovatku, na ktorú sa „zabudlo“ pri stavbe predraženého obchvatu Bratislavy, nakoniec od jesene 2023 stavia poľská firma Budomex.
Celú stavbu by mala dokončiť v decembri 2025, vtedy by už malo byť funkčné aj spojenie D1/D4 v opačnom smere z Ivanky pri Dunaji na Jarovce.
Razie v podnikoch
Jednou z hlavných tém leta v Bratislave bola okrem protestov za kultúru aj augustová policajná razia v klube Kácečko, pri ktorej polícia nevedela vysvetliť, či hľadala omamné látky alebo sprevádzala kontrolu bločkov.
Jeden z návštevníkov podniku neskôr podal trestné oznámenie na kukláča za to, že ho počas razie trikrát udrel päsťou do tváre a dobil obuškom.
Podobná razia sa v septembri zopakovala v klube WAX2, kde kukláči prerušili vystúpenie štyroch dídžejov z Holandska.
Záťah bol oficiálne akciou finančnej správy na základe podnetov, ktoré však nie sú známe. Políciu si kontrolóri vraj prizvali, lebo bolo podozrenie, že sa v klube predávajú drogy.

Razie, ktoré vyzerali, ako keby sa v kluboch čakali ozbrojených zločincov, kritizovali primátor Matúš Vallo, aj bývalí šéfovia polície Štefan Hamran a Jaroslav Spišiak.
Minister vnútra Martin Šutaj EŠtok z Hlasu sa neskôr vyjadril, že razie v kluboch budú pokračovať, a polícia bude „veľmi tvrdo“ proti drogám postupovať aj v školách.
Zmeny v Sade Janka Kráľa
Pod Mostom SNP tento rok pribudol najväčší skatepark na Slovensku. Stál vyše pol milióna eur, vybetónovali bolo 1350 štvorcových metrov. Farebnú a zastrešenú plochu si skateboardisti rýchlo obľúbili.

Ďalší návštevníci parku od leta môžu využívať neďaleké bistro Ferdinand. Priestory bývalého erotické salónu mesto kúpilo za 1,4 milióna eur a zrekonštruovalo. Nájomcu vybralo v súťaži, jednou z podmienok boli aj lacnejšie služby, napríklad káva za euro.
Na rok 2026 je v mestskom rozpočte plánovaná oprava fontány v parku za 600-tisíc eur.
Zároveň bratislavská župa tento rok otvorila po štvrťstoročí opäť rekonštruovanú budovu Divadla Aréna na Tyršovom nábreží.
Stále sa hľadá ideálny spôsob parkovania
Mestský systém parkovania, ktorý zavádzajú od roku 2022, sa rozširuje a doteraz pokrýva časti Starého Mesta, Ružinova, Nového Mesta, Rače, Petržalky a Karlovej Vsi.
V Karlovej Vsi PAAS zaviedli až tento rok, a to len v zóne Líščie údolie, čo spôsobilo tak ako inde, že autá sa presunuli do vedľajších zón, kde sa problémy s parkovaním zhoršili.
Karlova Ves pripravila zmeny, ktoré majú pomôcť ľuďom, ktorí bývajú na druhej strane Karloveskej ulice. V ďalších zónach už dlhšie funguje parkovací systém mestskej časti, jeho dodržiavanie aspoň občas kontroluje mestská polícia.

Od júna PAAS rozšírili v Ružinove vo štvrti Trávniky, ktorá je súčasťou zóny RU3 spolu so Štrkovcom.
Mesto zároveň spustilo SMS platby parkovného, aj vlastnú aplikáciu PAAS.
V Petržalke stále fungujú dva parkovacie systémy, celomestský a petržalský. Proti petržalskému podala prokurátorka v marci protest a navrhla ho zrušiť.
Prokuratúra si myslí, že petržalský parkovací systém nemá právny základ v nariadení hlavného mesta o dočasnom parkovaní, niektoré pokuty za parkovanie v Petržalke sú teda možno neplatné.
Chýbajú internáty, ceny idú hore
Od leta Univerzita Komenského zatvorila celú budovu Internátu Ľudovíta Štúra v Mlynskej doline a internátne mesto prišlo o ďalších 1300 miest na ubytovanie. Už predtým bol zatvorený celý opravovaný blok A tzv. Šturáku.
Množstvo študentov sa tak ocitlo bez dostupného ubytovania, miesto na internáte mali zaručené iba prváci. Tí, ktorí si nemohlo dovoliť komerčný podnájom, bývajú aj v prerobených kanceláriách či robotníckych ubytovniach.

Nájomné v Bratislave zároveň v posledných troch rokoch prudko narástlo, rovnako ako ceny bytov.
Magistrát začína stavať nájomné byty, prvá stovka sa črtá v Petržalke. Nebudú však pre mladých ani chudobných, ale pre reštituentov a ľudí zo strategických profesií.
Najväčšie koncerty
Drony, lasery, umelá inteligencia a vizuálne efekty. Show názvom Most z budúcnosti priekopníka elektronickej hudby Jeana-Michela Jarra s niekdajším gitaristom skupiny Queen Brianom Mayom v máji prilákala desaťtisíce neplatiacich návštevníkov.
Zároveň odštartovala medzinárodný festival vedy, umenia a hudby Starmus, ktorého spoluorganizátorom bola slovenská forma Eset.

Koncert na parkovisku Incheby si mohol prísť pozrieť ktokoľvek, kto sa do areálu s kapacitou 30-tisíc ľudí zmestil. Sledovať sa dal aj spoza plota, napríklad z nábrežia v úseku medzi River Parkom a Mostom SNP, alebo z vyhliadkovej veže UFO, niektorých balkónov Auparku, z bratislavského hradu či Rázusovho nábrežia.
Ďalší výrazný koncert odohrala v lete v bratislavských Vajnoroch skupina AC/DC. Predali viac ako 90-tisíc lístkov.
Požiar na Pink Whale
V pondelkové ráno v polovici mája niekto vnikol na palubu lode, na ktorej funguje alternatívny klub Pink Whale, a podpálil ho.
Hasičom sa požiar podarilo uhasiť, oheň však poškodil kontajner na palube a spôsobil škodu najmenej za 50-tisíc eur.

Klub Pink Whale bol v minulosti terčom útokom. lebo podporuje LGBT+ menšinu. Neznámy útočník opakovane strhával dúhovú vlajku, ktorú mal klub na nábreží vyvesenú.
Po požiari klub zažil vlnu solidarity a na opravu sa vyzbierali ľudia.
Boj o cyklotrasu
Koaliční poslanci tento rok na niekoľký pokus schválili novelu cestného zákona, ktorá umožňuje ministerstvu dopravy zasahovať do organizácie dopravy, a meniť rozhodnutia samospráv.
Novela prezývaná „lex Vajanského“ bola reakciou na cyklotrasu na bratislavskom nábreží. Mesto pre ňu minulý rok zrušilo dva jazdné pruhy pre autá.
Zmenu podnietili poslanci Ján Mažgút a Erik Kaliňák zo Smeru, ktorí si z boja proti cyklotrase minulý rok urobili predvolebnú kampaň.

Nový zákon minister dopravy za Smer Jozef Ráž využil v októbri, keď mestu vyzval, aby do štyridsiatich dní cyklotrasu upravilo. Nariadil odstrániť betónové obrubníky, a do 90 dní cyklotrasu zúžiť v miestach, kde vozovka nespĺňa technické normy. Cyklotrasu však nezrušil.
Proti návrhu na odstránenie obrubníkov mesto podalo námietku.