SME

Zimný prístav čaká premena, ministerstvo chce zmeniť územný plán a pozemky výhodne predať

Na novej podobe sa bude podieľať aj mesto.

Podoba bratislavského prístavu sa mení Podoba bratislavského prístavu sa mení (Zdroj: Marko Erd/SME)

Zimný prístav sa stáva súčasťou centra Bratislavy, zhodujú sa primátor Matúš Vallo aj minister dopravy za Smer Jozef Ráž.

Pozemky vlastní štát cez firmu Verejné prístavy, dlhodobým plánom ministerstva je vybudovať nový prístav inde a starý prestavať na novú modernú mestskú štvrť.

V bývalom Zimnom prístave má vzniknúť mix bývania, vybavenosti a kultúry. Na to ministerstvo potrebuje zmenu územného plánu, na ktorej bude spolupracovať s mestom. Peniaze chce zas získať predajom lukratívnych pozemkov.

„Predávať tie pozemky treba za čo najvyššiu cenu a tá bude docielená práve zmenou územného plánu,“ hovorí Ráž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava sa na tom bude podieľať, jej Metropolitnému inštitútu zadalo ministerstvo zákazku na "vytvorenie vízie rozvoja územia" za 375 000 eur. Nasledovať bude štúdia uskutočniteľnosti, po nej medzinárodná urbanistická súťaž a príprava územnoplánovacej dokumentácie.

Potom by plány išli "na schválenie mestskému zastupiteľstvu tak, ako sa má správne územný plán meniť“, hovorí minister.

Vallo pripomína, že podobne prístavy prestavali na mestské štvrte vo viacerých európskych mestách, napríklad v Hamburgu.

„Mesto, obyvatelia aj odborníci budú pri tom, ako tá štvrť bude vyzerať,“ sľubuje Vallo. Vyvarovať sa chce postupu z minulosti, keď mesto predalo pozemky a potom sa s developerom naťahovalo o to, ako bude výstavba vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu

„Mesto dopredu povie, aké sú pravidlá hry, ako to vidia ľudia, ako to vidia odborníci," tvrdí Vallo. "A to bude podklad pre akéhokoľvek ďalšieho aktéra v tomto území.“

Územný plán by chceli zmeniť do piatich rokov.

Nákladnú dopravu posunú

Zimný prístav vznikol na konci 19. storočia v industriálnej časti Bratislavy. Dnes susedí v rozrastajúcim sa novým centrom, v jeho susedstve je nová budova SND a ďalšia výstavba je naplánovaná v neďalekej časti Mlynské nivy.

Primátor okrem bývania a občianskej vybavenosti v novej štvrti sľubuje kvalitný verejný priestor a kultúrne prvky. V areáli prístavu sú viaceré technické pamiatky ako lodný výťah či Dom lodníkov, ktoré zostanú.

Súvisiaci článok Bratislava dostane 70 miliónov eur na petržalskú električku, Vallo podpísal zmluvu s ministerstvom Čítajte 

Prístav bude určený pre osobnú dopravu a nákladná sa posunie do susedných bazénov, tiež vo vlastníctve Verejných prístavov.

SkryťVypnúť reklamu

„Predtým, než budeme mať možnosť vytvárať nové centrum zo Zimného prístavu, musíme vytvoriť úplne nový moderný intermodálny prístav s napojením na železničnú dopravu, a to práve v bazéne Pálenisko,“ hovorí Raž.

V treťom bazéne Lodenica chce ministerstvo formou verejno-súkromného partnerstva PPP vytvoriť novú lodenicu, ktorá by dokázala vymieňať motory.

"Takisto chceme využiť strategickú polohu Bratislavy do budúcna na servis plavidiel, ktoré sa po Dunaji plavia,“ hovorí minister.

Plán na päť rokov

Aký bude podiel bývania a vybavenosti v novej štvrti, zatiaľ jasné nie je.

Vízia rozvoja od magistrátu určí, aký charakter bude nová štvrť mať a aké funkcie v nej budú. „Metropolitný inštitút v Bratislave je presne tá organizácia, ktorá vie takúto službu zabezpečiť, pretože súčasťou tohto procesu musí byť aj veľmi výrazná participácia,“ tvrdí Vallo.

„Budeme robiť aj tzv. nultý variant, teda prvý nástrel, ktorý už bude obsahovať aj regulačné prvky, a na základe toho sa bude robiť štúdia uskutočniteľnosti,“ hovorí hlavný architekt mesta Juraj Šujan.

Štúdia bude okrem technickej skúmať aj ekonomickú uskutočniteľnosť. Po urbanistickej súťaži a územnoplánovacej štúdii by zmeny a doplnky mohli schvaľovať v decembri 2029.

„Časová os je nastavená veľkoryso, dúfajme, že to bude uskutočnené v kratších časových rozmedziach,“ hovorí Ráž.

Po zmenách územného plánu môžu podľa Ráža dať Verejné prístavy pozemky „do pľacu“, či už formou nejakého partnerstva, alebo predaja.

Vallo verí, že o pozemky bude o päť rokov veľký záujem. „Máme skúsenosť iných miest. Takéto transformácie bývalých industriálnych prístavov sú úspešné príbehy,“ povedal. Hlavnou inšpiráciou je štvrť HafenCity v Hamburgu, podobné prestavby zažili aj Kodaň či Amsterdam.

Konkurencia vo Vlčom hrdle

Južnejšie od štátneho prístavu vo Vlčom hrdle zrejme o niekoľko rokov vznikne aj ďalší multimodálny prístav súkromného investora Harbour park, s ktorým si budú Verejné prístavy konkurovať. Modernizácia štátneho prístavu, ktorý vyhlasujú za strategickú investíciu, bude podľa Ráža hotová skôr.

„Tým, že súkromní investori robia investíciu na zelenej lúke, my ťažíme z toho, že predchádzajúca generácia nám zanechala infraštruktúru,“ hovorí šéf Verejných prístavov Matej Danóci. Prístav je tiež napojený na železnicu a diaľnicu.

Súvisiaci článok Sporný prístav vo Vlčom hrdle ohrozí 100-tisíc stromov a možno zmení aj Zimný prístav Čítajte 

Železnica vedie aj do Zimného prístavu a ďalej až k centru Eurovea. „Jedným z cieľov ministerstva dopravy aj Verejných prístavov je to, aby sme osobnú železničnú dopravu doviedli do centra mesta. Vznikne terminál integrovanej osobnej dopravy,“ hovorí Danóci.

Spolupráca koaličného ministra s opozičným primátorom začala po dlhom čase, keď vláda Bratislavu viac-menej ignorovala.

"Žiadne politické strany sa na ničom nezhodli,“ reagoval Ráž. „My spolupracujeme, lebo na niektorých témach sa zhodneme, a spolupráca je prirodzená. Na niektorých témach sa nezhodneme a tam, samozrejme, spolu bojujeme.“

Pripomenul, že s primátorom ich spája to, že sú z Bratislavy a poznali sa aj v minulosti. „Pán primátor hral v úspešnej kapele a ja som mal úspešný podnik, v ktorom to hral,“ hovorí Ráž o skupine Para.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 435
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 940
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 079
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 135
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 041
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 943
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 135
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 562
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 275
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 931
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu