SME

Zimný prístav čaká premena, ministerstvo chce zmeniť územný plán a pozemky výhodne predať

Na novej podobe sa bude podieľať aj mesto.

Podoba bratislavského prístavu sa mení Podoba bratislavského prístavu sa mení (Zdroj: Marko Erd/SME)

Zimný prístav sa stáva súčasťou centra Bratislavy, zhodujú sa primátor Matúš Vallo aj minister dopravy za Smer Jozef Ráž.

Pozemky vlastní štát cez firmu Verejné prístavy, dlhodobým plánom ministerstva je vybudovať nový prístav inde a starý prestavať na novú modernú mestskú štvrť.

V bývalom Zimnom prístave má vzniknúť mix bývania, vybavenosti a kultúry. Na to ministerstvo potrebuje zmenu územného plánu, na ktorej bude spolupracovať s mestom. Peniaze chce zas získať predajom lukratívnych pozemkov.

„Predávať tie pozemky treba za čo najvyššiu cenu a tá bude docielená práve zmenou územného plánu,“ hovorí Ráž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava sa na tom bude podieľať, jej Metropolitnému inštitútu zadalo ministerstvo zákazku na "vytvorenie vízie rozvoja územia" za 375 000 eur. Nasledovať bude štúdia uskutočniteľnosti, po nej medzinárodná urbanistická súťaž a príprava územnoplánovacej dokumentácie.

Potom by plány išli "na schválenie mestskému zastupiteľstvu tak, ako sa má správne územný plán meniť“, hovorí minister.

Vallo pripomína, že podobne prístavy prestavali na mestské štvrte vo viacerých európskych mestách, napríklad v Hamburgu.

„Mesto, obyvatelia aj odborníci budú pri tom, ako tá štvrť bude vyzerať,“ sľubuje Vallo. Vyvarovať sa chce postupu z minulosti, keď mesto predalo pozemky a potom sa s developerom naťahovalo o to, ako bude výstavba vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu

„Mesto dopredu povie, aké sú pravidlá hry, ako to vidia ľudia, ako to vidia odborníci," tvrdí Vallo. "A to bude podklad pre akéhokoľvek ďalšieho aktéra v tomto území.“

Územný plán by chceli zmeniť do piatich rokov.

Nákladnú dopravu posunú

Zimný prístav vznikol na konci 19. storočia v industriálnej časti Bratislavy. Dnes susedí v rozrastajúcim sa novým centrom, v jeho susedstve je nová budova SND a ďalšia výstavba je naplánovaná v neďalekej časti Mlynské nivy.

Primátor okrem bývania a občianskej vybavenosti v novej štvrti sľubuje kvalitný verejný priestor a kultúrne prvky. V areáli prístavu sú viaceré technické pamiatky ako lodný výťah či Dom lodníkov, ktoré zostanú.

Súvisiaci článok Bratislava dostane 70 miliónov eur na petržalskú električku, Vallo podpísal zmluvu s ministerstvom Čítajte 

Prístav bude určený pre osobnú dopravu a nákladná sa posunie do susedných bazénov, tiež vo vlastníctve Verejných prístavov.

SkryťVypnúť reklamu

„Predtým, než budeme mať možnosť vytvárať nové centrum zo Zimného prístavu, musíme vytvoriť úplne nový moderný intermodálny prístav s napojením na železničnú dopravu, a to práve v bazéne Pálenisko,“ hovorí Raž.

V treťom bazéne Lodenica chce ministerstvo formou verejno-súkromného partnerstva PPP vytvoriť novú lodenicu, ktorá by dokázala vymieňať motory.

"Takisto chceme využiť strategickú polohu Bratislavy do budúcna na servis plavidiel, ktoré sa po Dunaji plavia,“ hovorí minister.

Plán na päť rokov

Aký bude podiel bývania a vybavenosti v novej štvrti, zatiaľ jasné nie je.

Vízia rozvoja od magistrátu určí, aký charakter bude nová štvrť mať a aké funkcie v nej budú. „Metropolitný inštitút v Bratislave je presne tá organizácia, ktorá vie takúto službu zabezpečiť, pretože súčasťou tohto procesu musí byť aj veľmi výrazná participácia,“ tvrdí Vallo.

„Budeme robiť aj tzv. nultý variant, teda prvý nástrel, ktorý už bude obsahovať aj regulačné prvky, a na základe toho sa bude robiť štúdia uskutočniteľnosti,“ hovorí hlavný architekt mesta Juraj Šujan.

Štúdia bude okrem technickej skúmať aj ekonomickú uskutočniteľnosť. Po urbanistickej súťaži a územnoplánovacej štúdii by zmeny a doplnky mohli schvaľovať v decembri 2029.

„Časová os je nastavená veľkoryso, dúfajme, že to bude uskutočnené v kratších časových rozmedziach,“ hovorí Ráž.

Po zmenách územného plánu môžu podľa Ráža dať Verejné prístavy pozemky „do pľacu“, či už formou nejakého partnerstva, alebo predaja.

Vallo verí, že o pozemky bude o päť rokov veľký záujem. „Máme skúsenosť iných miest. Takéto transformácie bývalých industriálnych prístavov sú úspešné príbehy,“ povedal. Hlavnou inšpiráciou je štvrť HafenCity v Hamburgu, podobné prestavby zažili aj Kodaň či Amsterdam.

Konkurencia vo Vlčom hrdle

Južnejšie od štátneho prístavu vo Vlčom hrdle zrejme o niekoľko rokov vznikne aj ďalší multimodálny prístav súkromného investora Harbour park, s ktorým si budú Verejné prístavy konkurovať. Modernizácia štátneho prístavu, ktorý vyhlasujú za strategickú investíciu, bude podľa Ráža hotová skôr.

„Tým, že súkromní investori robia investíciu na zelenej lúke, my ťažíme z toho, že predchádzajúca generácia nám zanechala infraštruktúru,“ hovorí šéf Verejných prístavov Matej Danóci. Prístav je tiež napojený na železnicu a diaľnicu.

Súvisiaci článok Sporný prístav vo Vlčom hrdle ohrozí 100-tisíc stromov a možno zmení aj Zimný prístav Čítajte 

Železnica vedie aj do Zimného prístavu a ďalej až k centru Eurovea. „Jedným z cieľov ministerstva dopravy aj Verejných prístavov je to, aby sme osobnú železničnú dopravu doviedli do centra mesta. Vznikne terminál integrovanej osobnej dopravy,“ hovorí Danóci.

Spolupráca koaličného ministra s opozičným primátorom začala po dlhom čase, keď vláda Bratislavu viac-menej ignorovala.

"Žiadne politické strany sa na ničom nezhodli,“ reagoval Ráž. „My spolupracujeme, lebo na niektorých témach sa zhodneme, a spolupráca je prirodzená. Na niektorých témach sa nezhodneme a tam, samozrejme, spolu bojujeme.“

Pripomenul, že s primátorom ich spája to, že sú z Bratislavy a poznali sa aj v minulosti. „Pán primátor hral v úspešnej kapele a ja som mal úspešný podnik, v ktorom to hral,“ hovorí Ráž o skupine Para.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  6. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  7. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  8. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 11 703
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 155
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 352
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 939
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 881
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 725
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 835
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 731
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 171
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 577
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 718
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 976
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 520
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 864
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 4 916
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 4 611
  1. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  2. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  3. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  6. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  7. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  8. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
SkryťZatvoriť reklamu