Prvou lodenicou Slovana bol zelovoc

Nepísaná história jachtárskeho klubu YC Slovan Bratislava má svoje začiatky už okolo roku 1940, ale oficiálne klub vznikol až 15. septembra 1955. O pár dní budú jeho členovia oslavovať päťdesiatku a určite budú spomínať, ako sa to celé začalo.

Toto je horúca súčasnosť. Po Slnečných jazerách sa ráno a večer zvyknú plaviť lode štyroch bratislavských (YC Slovan, TJ Dynamo Energia, YC Slávia STU, JK Tatran) a jedného miestneho klubu TJ Slávia Senec.

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Nepísaná história jachtárskeho klubu YC Slovan Bratislava má svoje začiatky už okolo roku 1940, ale oficiálne klub vznikol až 15. septembra 1955. O pár dní budú jeho členovia oslavovať päťdesiatku a určite budú spomínať, ako sa to celé začalo.

Slovanisti sa "plavili" aj v zime po ľade

V období medzi rokmi 1940 až 1950 vyrastala vtedy v najväčšom slovenskom plaveckom klube v Bratislave generácia úspešných plavcov. Časom sa vrhli aj na vodáctvo a túžili po vlastnom klube. Zhody okolností ich v rokoch 1953 a 1954 priviedli do Senca. V tom čase tam pri jazere už boli lodenice viacerých jachtárskych klubov (Tatran, Dynamo a Baník Hutný projekt), a tak padla voľba na jachting. Ustanovujúca schôdza Jachtárskeho oddielu Slovan ÚNV Bratislava sa uskutočnila 15. septembra 1955 v Novej radnici. Prvým predsedom sa stal Viliam Teplý, kapitánom Drahoslav Jančina a vymenovali aj tajomníka, hospodára, kultúrno-propagačného a masovo-organizačného pracovníka či zdravotníka. Zakladajúcich členov bolo celkom 21.

"Začali sme z ničoho, nijaký rozpočet, nijaké zdroje. Všetko sme museli riešiť svojpomocne. V roku 1956 nám pridelili parcelu a stavebné povolenie na lodenicu a získali sme "zelovoc". Bol to drevený, nazeleno natretý stánok, ktorý sme vlastnoručne na Centrálnom trhovisku rozobrali a previezli do Senca. Búda nám slúžila ako provizórna lodenica a ako sklad," píše vo svojich spomienkach prvý predseda YC Slovan Viliam Teplý.

Prvej murovanej lodenice sa slovanisti dočkali už v roku 1957. Problémy boli len so strechou, ktorú museli robiť na dvakrát. Prvú strhla víchrica. Napriek tomu však stihli zorganizovať úvodnú Veľkú cenu Slovenska, ktorú klub organizuje dodnes, a rozširovať svoj lodný park. "V zime v roku 1960 sme si na kolene vyrobili a hneď aj vyskúšali ľadovú jachtu. Vtedy bola, ba dokonca aj doteraz je jedinou jachtou, ktorá sa pohybovala po vtedy ešte iba jednom zamrznutom Seneckom jazere," spomína Teplý.

Nová generácia vyrástla v drevených chatkách

Prvého predsedu klubu vystriedal v roku 1964 Karol Guniš. Začala sa éra, v ktorej sa pretekári klubu postupne presadzovali aj na súťažiach. Základom napredovania bola účasť na pretekoch, okrem iných miest aj v Senci, kde klub organizoval súťaže takmer každý víkend od konca marca až do konca októbra.

"Vždy sa objavili aj nejaké problémy, ale vyriešili sa. Improvizované rozhodcovské stanovištia na streche či terase lodeníc iných klubov sme nahradili rozhodcovskou vežou a pristávanie lodí sme vyriešili novými mólami. Vyvinuli sme metódu vlastnoručného zarážania nosných stĺpov v zime na zamrznutom jazere. Na ne sa privarili nosníky a v lete sa mohla vybetónovať plošina móla," hovorí Oto Malý. "Problém klubovej súdržnosti sme vyriešili malými chatkami, kde sa mohli ubytovať celé rodiny. Tak sme ku klubovému životu prilákali mnoho detí, novú generáciu jachtárov."

Ešte v celoštátnej súťaži o najlepšiu mládež, ktorá sa vyhodnocovala od roku 1960 do roku 1992, boli nádeje zo Slovana 17-krát na prvom mieste a len raz chýbali medzi prvými tromi v celoštátnom meradle. Doteraz získal klub viac ako sto československých a slovenských titulov aj medaily z majstrovstiev sveta i Európy. (slo)

(Zdroj: Polstoročie pod plachtami - Slovenský jachting 1952 - 2002)

FOTO

Vľavo je prvá lodenica YC Slovan Bratislava a vedľa rozhodcovská veža, vpravo svojpomocne postavené chatky, ktoré slúžili rodinám členov klubu. FOTO - ARCHÍV KLUBU

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 097
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 705
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 619
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 495
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 480
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 252
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 826
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 612
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 561
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 336