SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Prvou lodenicou Slovana bol zelovoc

Nepísaná história jachtárskeho klubu YC Slovan Bratislava má svoje začiatky už okolo roku 1940, ale oficiálne klub vznikol až 15. septembra 1955. O pár dní budú jeho členovia oslavovať päťdesiatku a určite budú spomínať, ako sa to celé začalo.

Toto je horúca súčasnosť. Po Slnečných jazerách sa ráno a večer zvyknú plaviť lode štyroch bratislavských (YC Slovan, TJ Dynamo Energia, YC Slávia STU, JK Tatran) a jedného miestneho klubu TJ Slávia Senec.

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Nepísaná história jachtárskeho klubu YC Slovan Bratislava má svoje začiatky už okolo roku 1940, ale oficiálne klub vznikol až 15. septembra 1955. O pár dní budú jeho členovia oslavovať päťdesiatku a určite budú spomínať, ako sa to celé začalo.

Slovanisti sa "plavili" aj v zime po ľade

V období medzi rokmi 1940 až 1950 vyrastala vtedy v najväčšom slovenskom plaveckom klube v Bratislave generácia úspešných plavcov. Časom sa vrhli aj na vodáctvo a túžili po vlastnom klube. Zhody okolností ich v rokoch 1953 a 1954 priviedli do Senca. V tom čase tam pri jazere už boli lodenice viacerých jachtárskych klubov (Tatran, Dynamo a Baník Hutný projekt), a tak padla voľba na jachting. Ustanovujúca schôdza Jachtárskeho oddielu Slovan ÚNV Bratislava sa uskutočnila 15. septembra 1955 v Novej radnici. Prvým predsedom sa stal Viliam Teplý, kapitánom Drahoslav Jančina a vymenovali aj tajomníka, hospodára, kultúrno-propagačného a masovo-organizačného pracovníka či zdravotníka. Zakladajúcich členov bolo celkom 21.

"Začali sme z ničoho, nijaký rozpočet, nijaké zdroje. Všetko sme museli riešiť svojpomocne. V roku 1956 nám pridelili parcelu a stavebné povolenie na lodenicu a získali sme "zelovoc". Bol to drevený, nazeleno natretý stánok, ktorý sme vlastnoručne na Centrálnom trhovisku rozobrali a previezli do Senca. Búda nám slúžila ako provizórna lodenica a ako sklad," píše vo svojich spomienkach prvý predseda YC Slovan Viliam Teplý.

Prvej murovanej lodenice sa slovanisti dočkali už v roku 1957. Problémy boli len so strechou, ktorú museli robiť na dvakrát. Prvú strhla víchrica. Napriek tomu však stihli zorganizovať úvodnú Veľkú cenu Slovenska, ktorú klub organizuje dodnes, a rozširovať svoj lodný park. "V zime v roku 1960 sme si na kolene vyrobili a hneď aj vyskúšali ľadovú jachtu. Vtedy bola, ba dokonca aj doteraz je jedinou jachtou, ktorá sa pohybovala po vtedy ešte iba jednom zamrznutom Seneckom jazere," spomína Teplý.

Nová generácia vyrástla v drevených chatkách

Prvého predsedu klubu vystriedal v roku 1964 Karol Guniš. Začala sa éra, v ktorej sa pretekári klubu postupne presadzovali aj na súťažiach. Základom napredovania bola účasť na pretekoch, okrem iných miest aj v Senci, kde klub organizoval súťaže takmer každý víkend od konca marca až do konca októbra.

"Vždy sa objavili aj nejaké problémy, ale vyriešili sa. Improvizované rozhodcovské stanovištia na streche či terase lodeníc iných klubov sme nahradili rozhodcovskou vežou a pristávanie lodí sme vyriešili novými mólami. Vyvinuli sme metódu vlastnoručného zarážania nosných stĺpov v zime na zamrznutom jazere. Na ne sa privarili nosníky a v lete sa mohla vybetónovať plošina móla," hovorí Oto Malý. "Problém klubovej súdržnosti sme vyriešili malými chatkami, kde sa mohli ubytovať celé rodiny. Tak sme ku klubovému životu prilákali mnoho detí, novú generáciu jachtárov."

Ešte v celoštátnej súťaži o najlepšiu mládež, ktorá sa vyhodnocovala od roku 1960 do roku 1992, boli nádeje zo Slovana 17-krát na prvom mieste a len raz chýbali medzi prvými tromi v celoštátnom meradle. Doteraz získal klub viac ako sto československých a slovenských titulov aj medaily z majstrovstiev sveta i Európy. (slo)

(Zdroj: Polstoročie pod plachtami - Slovenský jachting 1952 - 2002)

FOTO

Vľavo je prvá lodenica YC Slovan Bratislava a vedľa rozhodcovská veža, vpravo svojpomocne postavené chatky, ktoré slúžili rodinám členov klubu. FOTO - ARCHÍV KLUBU

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 633
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 757
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 859
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 506
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 450
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 434
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 179
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 340
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 750
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 423
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 721
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 642
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 461
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 318
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu