„S pánom ministrom si nič nedarujeme, čo sa týka cyklotrasy na Vajanského nábreží, ale tu máme zhodu,“ povedal primátor Matúš Vallo na úvod spoločnej tlačovej besedy k výstavbe petržalskej električkovej trate.
S ministrom dopravy Jozefom Rážom zo Smeru prišli oznámiť, že financovanie najdôležitejšieho bratislavského dopravného projektu cez eurofondy je zaistené.
Mesto s ministerstvom pred pár dňami podpísali zmluvu o nenávratnom poskytnutí takmer 67 miliónov eur na druhú fázu trate v Petržalke Bosákova ulica – Janíkov Dvor.
Trať bude financovaná z programu Slovensko. „Debatu o tom, že prídeme o eurofondy, považujem za ukončenú,“ povedal Vallo.
Okrem toho bola podpísaná aj zmluva o modernizácii vozovne v Krasňanoch. Dopravný podnik získa príspevok 30 miliónov, opäť z programu Slovensko.
Výstavba petržalskej trate sa zároveň pomaly končí. Vallo verí, že sa podarí stihnúť, aby ešte pred Vianocami traťou prešla prvá električka. Očakáva sa, že skolaudovaná a pripravená na využívanie bude trať na jar.
Trať pre dokončením
Tam, kde ešte pred pár dňami nebolo nič, už ležia koľajnice. Tempo výstavby, ktoré posledné dva roky mnohí kritizovali, za zrýchľuje a podľa primátora by mali stihnúť plánované dokončenie do konca roka.
Mesto sa sústredí na to, aby prvá električka po koľajoch prešla čím skôr. „Po tom je jasné, že koľajnice sú namieste, že vedenie je napojené, a začíname vybavovať dôležité dokumenty na to, aby sme trať mohli spustiť,“ povedal Vallo.
V budúcom roku sa mesto bude venovať dokončovaniu všetkých objektov v okolí, ktoré pre samotný chod električky nie sú nevyhnutné.
Nedávno mesto presunulo historickú protitankovú stenu, ktorá bola jedným z najproblematickejších bodov stavby.
Dnes sú koľaje položené už takmer na celej trase, vrátane obratiska. „Máme ešte dva-tri body, ktoré sa technicky používali na prechod materiálu a vozidiel cez koľajisko, ktoré budú doplnené,“ hovorí Vallo.
Ďalší dopravný projekt, ktorý mesto chystá, je trať do Ružinova. „Sme pred spustením verejného obstarávania, tak aby sme za osem rokov mali zo štyroch radiál tri zrekonštruované a jednu novú postavenú,“ povedal primátor.
Peniaze sú zabezpečené
Mesto s ministerstvom podľa Ráža pred pol rokom vyriešilo valorizačné doložky k zmluvám tak, aby sa trať do Petržalky dala ďalej stavať a celá z eurofondov.
Prečo električka podľa mesta mešká:
- vojna na Ukrajine a s ňou spojené zvyšovanie cien stavebných materiálov a energií,
- nevyhovujúce podmienky na stavenisku spojené s počasím,
- neočakávané prekážky v podobe nevybuchnutej munície, mestskej pamätihodnosti, ktorú bolo treba presunúť a nájdenej environmentálnej záťaže v podobe skládky.
„Tento projekt má určité omeškanie, možno dnes sme sa tu mali voziť,“ hovorí Ráž.
Vallo je rád, že výstavba vôbec pokračuje, pretože pre veľkú infláciu a zvýšenie cien stavebných materiálov po začiatku vojny na Ukrajine hrozilo, že dodávateľ odíde zo stavby, podobne ako ten čo pôvodne staval tunel Višňové pri Žiline. Dodávateľa udržali vďaka dodatku o prerátaní cien stavebných materiálov každé tri mesiace.
Stavba petržalskej električky sa oproti pôvodným projektom predražila asi o 10 miliónov, podľa Valla má teraz trať cenovku približne 86 miliónov eur.
Na modernizáciu depa v Krasňanoch, kde dopravný podnik bude vedieť servisovať električky, podpísali zmluvu na 30 miliónov.
„Dnes prinášame pre Bratislavu 100 miliónov eur do projektov verejnej dopravy a ešte 150 prinesieme v tomto programovom období,“ povedal minister Ráž.
Nezhodli sa pri cyklotrase
Primátor sa nedávno dostal do konfliktu s ministerstvom pre spornú cyklotrasu na Vajanského nábreží. Po tom, ako parlament schválil na návrh poslancov Smeru novelu cestného zákona, ktorá umožňuje ministerstvu prevziať správu nad hociktorou komunikáciou, takzvaný Lex Vajanského, požiadalo ministerstvo mesto, aby cyklotrasu upravilo.

„Ministerstvo nám poslalo návrh na odstránenie betónových obrubníkov, my sme proti tomu podali námietku,“ hovorí Vallo.
Priznáva, že na magistráte uvažujú o výmene betónových obrubníkov, a hľadajú kompromis, ktorý by ich dovolil vymeniť za niečo, čo bude vhodnejšie, jemnejšie k autám a zároveň bezpečné pre cyklistov.
„Za nás výzva na odstránenie obrubníkov platí,“ povedal Ráž. Ministerstvo čaká, aké bude riešenie, a podľa toho bude cestný orgán konať svoju povinnosť, povedal.