SME

Bratislava dostane 70 miliónov eur na petržalskú električku, Vallo podpísal zmluvu s ministerstvom

Ministerstvo podporí aj modernizáciu vozovne v Krasňanoch.

„S pánom ministrom si nič nedarujeme, čo sa týka cyklotrasy na Vajanského nábreží, ale tu máme zhodu,“ povedal primátor Matúš Vallo na úvod spoločnej tlačovej besedy k výstavbe petržalskej električkovej trate.

S ministrom dopravy Jozefom Rážom zo Smeru prišli oznámiť, že financovanie najdôležitejšieho bratislavského dopravného projektu cez eurofondy je zaistené.

Mesto s ministerstvom pred pár dňami podpísali zmluvu o nenávratnom poskytnutí takmer 67 miliónov eur na druhú fázu trate v Petržalke Bosákova ulica – Janíkov Dvor.

SkryťVypnúť reklamu

Trať bude financovaná z programu Slovensko. „Debatu o tom, že prídeme o eurofondy, považujem za ukončenú,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem toho bola podpísaná aj zmluva o modernizácii vozovne v Krasňanoch. Dopravný podnik získa príspevok 30 miliónov, opäť z programu Slovensko.

Výstavba petržalskej trate sa zároveň pomaly končí. Vallo verí, že sa podarí stihnúť, aby ešte pred Vianocami traťou prešla prvá električka. Očakáva sa, že skolaudovaná a pripravená na využívanie bude trať na jar.

Trať pre dokončením

Tam, kde ešte pred pár dňami nebolo nič, už ležia koľajnice. Tempo výstavby, ktoré posledné dva roky mnohí kritizovali, za zrýchľuje a podľa primátora by mali stihnúť plánované dokončenie do konca roka.

Mesto sa sústredí na to, aby prvá električka po koľajoch prešla čím skôr. „Po tom je jasné, že koľajnice sú namieste, že vedenie je napojené, a začíname vybavovať dôležité dokumenty na to, aby sme trať mohli spustiť,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

V budúcom roku sa mesto bude venovať dokončovaniu všetkých objektov v okolí, ktoré pre samotný chod električky nie sú nevyhnutné.

Nedávno mesto presunulo historickú protitankovú stenu, ktorá bola jedným z najproblematickejších bodov stavby.

Dnes sú koľaje položené už takmer na celej trase, vrátane obratiska. „Máme ešte dva-tri body, ktoré sa technicky používali na prechod materiálu a vozidiel cez koľajisko, ktoré budú doplnené,“ hovorí Vallo.

Ďalší dopravný projekt, ktorý mesto chystá, je trať do Ružinova. „Sme pred spustením verejného obstarávania, tak aby sme za osem rokov mali zo štyroch radiál tri zrekonštruované a jednu novú postavenú,“ povedal primátor.

Peniaze sú zabezpečené

Mesto s ministerstvom podľa Ráža pred pol rokom vyriešilo valorizačné doložky k zmluvám tak, aby sa trať do Petržalky dala ďalej stavať a celá z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento projekt má určité omeškanie, možno dnes sme sa tu mali voziť,“ hovorí Ráž.

Vallo je rád, že výstavba vôbec pokračuje, pretože pre veľkú infláciu a zvýšenie cien stavebných materiálov po začiatku vojny na Ukrajine hrozilo, že dodávateľ odíde zo stavby, podobne ako ten čo pôvodne staval tunel Višňové pri Žiline. Dodávateľa udržali vďaka dodatku o prerátaní cien stavebných materiálov každé tri mesiace.

Stavba petržalskej električky sa oproti pôvodným projektom predražila asi o 10 miliónov, podľa Valla má teraz trať cenovku približne 86 miliónov eur.

Na modernizáciu depa v Krasňanoch, kde dopravný podnik bude vedieť servisovať električky, podpísali zmluvu na 30 miliónov.

„Dnes prinášame pre Bratislavu 100 miliónov eur do projektov verejnej dopravy a ešte 150 prinesieme v tomto programovom období,“ povedal minister Ráž.

Nezhodli sa pri cyklotrase

Primátor sa nedávno dostal do konfliktu s ministerstvom pre spornú cyklotrasu na Vajanského nábreží. Po tom, ako parlament schválil na návrh poslancov Smeru novelu cestného zákona, ktorá umožňuje ministerstvu prevziať správu nad hociktorou komunikáciou, takzvaný Lex Vajanského, požiadalo ministerstvo mesto, aby cyklotrasu upravilo.

Súvisiaci článok Ráž žiada Valla, aby upravil cyklotrasu na nábreží, primátor namieta Čítajte 

„Ministerstvo nám poslalo návrh na odstránenie betónových obrubníkov, my sme proti tomu podali námietku,“ hovorí Vallo.

Priznáva, že na magistráte uvažujú o výmene betónových obrubníkov, a hľadajú kompromis, ktorý by ich dovolil vymeniť za niečo, čo bude vhodnejšie, jemnejšie k autám a zároveň bezpečné pre cyklistov.

„Za nás výzva na odstránenie obrubníkov platí,“ povedal Ráž. Ministerstvo čaká, aké bude riešenie, a podľa toho bude cestný orgán konať svoju povinnosť, povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 758
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 5 904
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 5 143
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 824
  5. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 808
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 688
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 595
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 55 232
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 25 279
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 20 214
  4. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 11 439
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 7 772
  6. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 493
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 093
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 411
  1. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  2. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  3. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  4. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  5. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  7. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  8. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
SkryťZatvoriť reklamu