SME

Bratislava dostane 70 miliónov eur na petržalskú električku, Vallo podpísal zmluvu s ministerstvom

Ministerstvo podporí aj modernizáciu vozovne v Krasňanoch.

„S pánom ministrom si nič nedarujeme, čo sa týka cyklotrasy na Vajanského nábreží, ale tu máme zhodu,“ povedal primátor Matúš Vallo na úvod spoločnej tlačovej besedy k výstavbe petržalskej električkovej trate.

S ministrom dopravy Jozefom Rážom zo Smeru prišli oznámiť, že financovanie najdôležitejšieho bratislavského dopravného projektu cez eurofondy je zaistené.

Mesto s ministerstvom pred pár dňami podpísali zmluvu o nenávratnom poskytnutí takmer 67 miliónov eur na druhú fázu trate v Petržalke Bosákova ulica – Janíkov Dvor.

SkryťVypnúť reklamu

Trať bude financovaná z programu Slovensko. „Debatu o tom, že prídeme o eurofondy, považujem za ukončenú,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem toho bola podpísaná aj zmluva o modernizácii vozovne v Krasňanoch. Dopravný podnik získa príspevok 30 miliónov, opäť z programu Slovensko.

Výstavba petržalskej trate sa zároveň pomaly končí. Vallo verí, že sa podarí stihnúť, aby ešte pred Vianocami traťou prešla prvá električka. Očakáva sa, že skolaudovaná a pripravená na využívanie bude trať na jar.

Trať pre dokončením

Tam, kde ešte pred pár dňami nebolo nič, už ležia koľajnice. Tempo výstavby, ktoré posledné dva roky mnohí kritizovali, za zrýchľuje a podľa primátora by mali stihnúť plánované dokončenie do konca roka.

Mesto sa sústredí na to, aby prvá električka po koľajoch prešla čím skôr. „Po tom je jasné, že koľajnice sú namieste, že vedenie je napojené, a začíname vybavovať dôležité dokumenty na to, aby sme trať mohli spustiť,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

V budúcom roku sa mesto bude venovať dokončovaniu všetkých objektov v okolí, ktoré pre samotný chod električky nie sú nevyhnutné.

Nedávno mesto presunulo historickú protitankovú stenu, ktorá bola jedným z najproblematickejších bodov stavby.

Dnes sú koľaje položené už takmer na celej trase, vrátane obratiska. „Máme ešte dva-tri body, ktoré sa technicky používali na prechod materiálu a vozidiel cez koľajisko, ktoré budú doplnené,“ hovorí Vallo.

Ďalší dopravný projekt, ktorý mesto chystá, je trať do Ružinova. „Sme pred spustením verejného obstarávania, tak aby sme za osem rokov mali zo štyroch radiál tri zrekonštruované a jednu novú postavenú,“ povedal primátor.

Peniaze sú zabezpečené

Mesto s ministerstvom podľa Ráža pred pol rokom vyriešilo valorizačné doložky k zmluvám tak, aby sa trať do Petržalky dala ďalej stavať a celá z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento projekt má určité omeškanie, možno dnes sme sa tu mali voziť,“ hovorí Ráž.

Vallo je rád, že výstavba vôbec pokračuje, pretože pre veľkú infláciu a zvýšenie cien stavebných materiálov po začiatku vojny na Ukrajine hrozilo, že dodávateľ odíde zo stavby, podobne ako ten čo pôvodne staval tunel Višňové pri Žiline. Dodávateľa udržali vďaka dodatku o prerátaní cien stavebných materiálov každé tri mesiace.

Stavba petržalskej električky sa oproti pôvodným projektom predražila asi o 10 miliónov, podľa Valla má teraz trať cenovku približne 86 miliónov eur.

Na modernizáciu depa v Krasňanoch, kde dopravný podnik bude vedieť servisovať električky, podpísali zmluvu na 30 miliónov.

„Dnes prinášame pre Bratislavu 100 miliónov eur do projektov verejnej dopravy a ešte 150 prinesieme v tomto programovom období,“ povedal minister Ráž.

Nezhodli sa pri cyklotrase

Primátor sa nedávno dostal do konfliktu s ministerstvom pre spornú cyklotrasu na Vajanského nábreží. Po tom, ako parlament schválil na návrh poslancov Smeru novelu cestného zákona, ktorá umožňuje ministerstvu prevziať správu nad hociktorou komunikáciou, takzvaný Lex Vajanského, požiadalo ministerstvo mesto, aby cyklotrasu upravilo.

Súvisiaci článok Ráž žiada Valla, aby upravil cyklotrasu na nábreží, primátor namieta Čítajte 

„Ministerstvo nám poslalo návrh na odstránenie betónových obrubníkov, my sme proti tomu podali námietku,“ hovorí Vallo.

Priznáva, že na magistráte uvažujú o výmene betónových obrubníkov, a hľadajú kompromis, ktorý by ich dovolil vymeniť za niečo, čo bude vhodnejšie, jemnejšie k autám a zároveň bezpečné pre cyklistov.

„Za nás výzva na odstránenie obrubníkov platí,“ povedal Ráž. Ministerstvo čaká, aké bude riešenie, a podľa toho bude cestný orgán konať svoju povinnosť, povedal.

Matúš Vallo

Cena 30-minútového lístka sa zvýši o 10 percent, ročná električenka o sedem.


SITA 9
Vyhradené parkovanie pre rezidentov PAAS v zóne Tehelné pole

V pláne je obmedziť parkovanie v širšom strede mesta.


SITA 5
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Cieľom rozvoja alternatívnych foriem dopravy nie sú príkazy, ale možnosti, tvrdí primátor.


SITA 5
Súvisiace témy: Bratislava, Jozef Ráž ml.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 404
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 9 296
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 896
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 289
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 177
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 617
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 530
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 299
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 33 469
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 966
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 543
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 040
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 916
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 154
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 753
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 463
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu