SME

Staromestskí poslanci schválili nové pravidlá pre vjazd do historického centra

Cieľom nariadenia je zaviesť efektívny systém.

Starosta bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Matej Vagač.Starosta bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Matej Vagač. (Zdroj: Marko Erd/SME)

BRATISLAVA. Poslanci bratislavského Starého Mesta na novembrovom zastupiteľstve odhlasovali zásadné zmeny ovplyvňujúce vjazdy vozidiel do pešej zóny v historickom centre mesta.

Ako informuje hovorkyňa mestskej časti Veronika Gubková, cieľom nového všeobecne záväzného nariadenia (VZN) je zaviesť efektívny systém a pravidlá pre vjazdy vozidiel do historického centra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyriešenie zásobovania

„Kľúčové bolo nastaviť vhodný balans medzi bezpečím a pohodlím chodcov, atmosférou srdca Starého Mesta a nevyhnutnými vjazdmi vozidiel,” priblížil starosta Matej Vagač. Nové VZN je koncipované podľa jednotlivých prípadov resp. žiadateľov. „Malá zmena čaká napríklad zásobovanie a kuriérske služby – ich čas je pevne stanovený od 6.00 do 9.00 s povinnosťou opustiť zónu do 9.30," dodala hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

„Aby mohli aj počas dňa zásobovať zónu historického centra mesta, vybudovali sme štyri drop-off zóny, kde môžu tovar odovzdať, alebo naložiť napríklad na vozík. Nové pravidlá detailne upravujú aj sadzby na základe kategórie vozidla a účelu vstupu, vrátane rozdelenia na vozidlá do 3,5 tony a nad 3,5 tony,” upresňuje vicestarosta Petr Skalník.

Nový návrh počíta aj so systémom sankcií. Ak fyzická alebo právnická osoba trikrát poruší pravidlá, povolenie na vstup do historického centra jej odoberú. „Pozornosť sa prirodzene venovala aj ŤZP občanom, ktorí síce nebývajú, ale pracujú v historickom centre, nové VZN ráta so zabezpečením si dovozu a odvozu na pracovisko," doplnila Gubková.

Zmeny pravidiel vjazdu do centra čakajú aj diplomatické misie. „Diplomatické misie so sídlom v historickom centre bez vlastného miesta na parkovanie môžu do pešej zóny počas dňa vstúpiť síce viacnásobne ale iba na obmedzený čas maximálne 30 minút," poznamenala hovorkyňa s tým, že nový elektronický systém umožní kontrolovať nielen samotný vjazd, ale aj čas strávený v historickom centre.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina sadzieb ostala nezmenená, napríklad ročná sadzba 1 400 eur pre zásobovanie, a tiež suma za ročný vstup pre obyvateľov pešej zóny, ktorí platia 10 eur ročne.

Zavádzajú však nové kategórie, ako napríklad technický servis. V novom návrhu je stanovená sadzba 5 eur za denný vstup napríklad pre remeselníkov s časovým obmedzením maximálne 3x 60 minút denne. Nový návrh stanovuje tiež sadzbu 20 eur za denný vstup pre sťahovanie s časovým obmedzením od 6.00 do 16.00.

Daň za užívanie verejného priestranstva

Poslanci miestneho zastupiteľstva hlasovali aj o VZN o miestnej dani za užívanie verejného priestranstva na území mestskej časti. „Staré Mesto sa tak zosúlaďuje so sadzbami hlavného mesta. Napríklad daň za umiestnenie ambulantného predajného zariadenia sa dorovná na výšku dane na uliciach v správe hlavného mesta - stúpne z jedného eura na 1,50 eura denne," spresnila hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Daň za exteriérové sedenie v určitých frekventovaných lokalitách ako napríklad Michalská, Ventúrska, Panská, Laurinská, Hviezdoslavovo námestie, či Laurinska ulica sa zvýši na úroveň hlavného mesta - z jedného eura na 1,50 eura za meter štvorcový na deň.

Nová položka sa týka napríklad lešenia. Lešenie bez reklamy a neslúžiace na opravu alebo rekonštrukciu fasády bude spoplatnené jedným eurom denne do 60 dní od umiestnenia, následne 2,50 eura denne.

Daň za trvalé parkovanie pre vozidlá osôb s ŤZP bude upravená na 0,02 eura za meter štvorcový na deň v súlade so sadzbou hlavného mesta.

„Zosúladenie pravidiel a sadzieb prinesie väčšiu prehľadnosť a jasné podmienky pre záber verejného priestranstva kdekoľvek v rámci katastrálneho územia Starého Mesta - bez ohľadu na to, či danú lokalitu spravuje mestská časť alebo mesto Bratislava,” uzatvára starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 011
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 850
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 223
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 437
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 059
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 637
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 217
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 030
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 73 118
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 42 861
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 588
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 044
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 124
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 17 964
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 588
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu