SME

Petržalskej električke ustúpila z cesty posledná prekážka. Stálo to viac ako stotisíc

Vallo verí, že trať dokončí načas.

ZDROJ: SME/DÁVID ZIMMERMANN

BRATISLAVA. Desiatky ton betónu a ocele boli poslednou prekážkou pre petržalskú električku. Po strede by už takmer štvorkilometrovej trati nemalo nič stáť v ceste.

Protitanková stena, ktorú postavili ešte nacisti, keď okupovali Bratislavu, si našla nové miesto o dvadsať metrov ďalej. Okrem nej práce brzdila aj zakopaná čierna skládka, ktorú muselo mesto na svoje náklady zlikvidovať, ale aj množstvo roztrúsenej munície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Primátor Matúš Vallo stále trvá na poslednom avizovanom dátume sprevádzkovania trate, teda začiatkom budúceho roka. Vyhlásil to pred novinármi, ktorých mesto pozvalo pozrieť sa na premiestňovanie protitankovej steny.

SkryťVypnúť reklamu

Mestská pamätihodnosť sa dosiaľ nachádzala hneď vedľa zastávky Šintavská, teraz je posunutá do vykopanej jamy bližšie pri poliklinike.

Na prekládku sa prišlo pozrieť viacero divákov, žeriav sa páčil deťom aj dôchodcom, ktorí si ho nakrúcali v akcii.

Proces z okien sledovali aj zdravotníci z nemocnice a susedia z okolitých panelákov. Na konci všetci tlieskali. Niektorí hádali, koľko to muselo stáť a či sa vôbec mestu oplatilo zachraňovať „starý betón“.

Magistrát za presun zaplatil 130-tisíc eur, investíciu podľa Vallových slov neľutuje.

Súvisiaci článok Mesto rastie a zabúda, že bolo kedysi bojiskom. Prečo je dôležité zachovávať vojnové pamiatky? Čítajte 

„Z celkového počtu 40 objektov, ktoré tu boli vybudované, sa ich zachovalo desať. Najbližšie sú potom až v Olomouci a potom sa už nevyskytujú nikde inde na svete,“ hovorí architekt a nadšenec vojnovej histórie Pavel Škorvánek. Pre stenu navrhol aj riešenia, ktoré by ju lepšie sprístupnili návštevníkom.

SkryťVypnúť reklamu

Scenár Višňové nenastal

Cez združený most na Rusovskej ceste budú prechádzať autá aj električky, vznikla tu aj nová križovatka. „Trasy začínajú byť prirodzené tak, ako to bolo naplánované pri výstavbe Petržalky,“ vysvetľuje Vallo.

Široký zelený pás vyhradený pre električku bol doposiaľ koridorom a od výstavby sídliska v sedemdesiatych rokoch sa čakalo, čo s ním bude.

„Tempo sa zrýchľuje každým dňom, budeme však potrebovať trpezlivosť Petržalčanov a Petržalčaniek, aby to dobre dopadlo,“ pokračuje primátor. V tom čase sa na stavenisku nachádzalo viac ako 300 robotníkov.

Výstavbu zdržalo viacero nepredvídaných udalostí, medzi nimi aj vojna na Ukrajine, pandémia, a následná inflácia a predražovanie stavebných materiálov. K tomu sa pridružili prekážky priamo na stavenisku – medzi nimi aj protitanková stena.

SkryťVypnúť reklamu

Projektu vlani hrozil scenár tunela Višňové, teda že by stavebník odišiel od načatej práce. Mesto na jar preto rokovalo so zástupcami španielskej spoločnosti, ako aj s čínskou stranou, ktorá kúpila väčšinu jej akcií. Scenár Višňové nakoniec nenastal a došlo k podpísaniu zmluvy so zvýšeným rozpočtom.

Trať sa pôvodne stavala za vyše 89 miliónov eur vrátane DPH, teraz sa suma vyšplhala na takmer 102 miliónov eur.

Súvisiaci článok Račianska je hotová, Šancová stále bez priechodu. Ako sú na tom veľké dopravné projekty v Bratislave? Čítajte 

„To, že sa stavba deje a zhotoviteľ nám neodišiel, je veľké víťazstvo,“ hovorí Vallo.„Vidíme veľké úsilie zo strany zhotoviteľa a verím, že nenatrafíme na niečo nepredvídateľné,“ dodáva.

Ak sa mestu stavebníkovi nepodarí naplniť míľnik 15. decembra, keď by už po trati mali jazdiť električky, aby vykonali skúšky, bude musieť platiť pokutu.

Cestujúcich by električka mala začať voziť začiatkom roka 2025, úplné skončenie všetkých prác sa však odhaduje v prvých ôsmich mesiacoch roka. „Uvidíme, aká bude zima, jeseň máme zatiaľ dobrú,“ komentuje primátor.

Bude zelená a napojí sa na ňu aj Ružinov

Nová trať v najväčšom slovenskom sídlisku bude rovnako zelená ako v Karlovej Vsi. Medzi koľajnicami je skalkový sukulent rozchodník, ktorý zvláda väčšie výkyvy teplôt a má aj dobré vodozádržné vlastnosti. Okrem toho prispieva k tlmeniu hluku a neprehrieva sa tak ako betón. Bonusom je, že počas roka mení farbu.

Pribudne tu dokopy vyše 22-tisíc štvorcových metrov rastlín a zelené budú aj strechy všetkých siedmich zastávok. Rastliny si nevyžadujú údržbu.

Popri trati bude viesť aj nová šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa, na ktorú časom nadviažu aj ďalšie, ktoré ju prepoja aj so vzdialenejšími kútmi Petržalky.

Dopravný uzol na Farského sa premení na združenú zastávku, tak ako na Riviére v Karlovej Vsi alebo v Dúbravke pri Harmincovej, kde je MHD zastávka od tej električkovej na pár krokov.

„Je to riešenie, ktoré evidentne funguje a opláca sa nám, pre ľudí je to aj omnoho bezpečnejšie a rýchlejšie,“ hovorí Vallo.

Na trať do Petržalky, kde žije najviac ľudí, nadviaže aj Ružinov, kde pracuje najviac ľudí. Mesto chce obe mestské časti prepojiť traťou pred budovou SND, ktorá by mala viesť cez rozostavenú zónu Mlynské nivy, kde rastie štvrť pre približne 25-tisíc ľudí.

Súvisiaci článok Termín výstavby električkovej trate pred SND je známy, mesto možno príde o príspevok Čítajte 

Proti návrhu sa ohradila skupina aktivistov, ktorí sa obávajú, že riešenie naruší divadelné predstavenia. Mestu v minulosti navrhli náhradné riešenie.

„Máme za sebou všetky zvukové skúšky, pozreli sa na to aj stavební fyzici a rokujeme aj s SND o tom, akým spôsobom a v akých časoch môže prebehnúť výstavba tak, aby nenarušila priebeh divadelnej sezóny,“ hovorí Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 594
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 095
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 047
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 620
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 298
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 321
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 163
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 776
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 329
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 582
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 064
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 149
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 434
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 661
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 510
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 323
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu