V zóne Líščie údolie v bratislavskej Karlovej Vsi mesiac po zavedení mestského parkovania PAAS už ľudia bez parkovacích kariet dostávajú prvé pokuty. Ich autá však nemiznú, a presúvajú sa do susedných zón.
Kým v zóne okolo Silvánskej ulice už dlhšie funguje rezidenčné parkovanie mestskej časti, ktoré aspoň občas kontroluje mestská polícia, v južnej časti nárazníkovej zóny je situácia s parkovaním kritická.
Karlova Ves pre PAAS pripravila zmeny, ktoré majú pomôcť rezidentom na druhej strane Karlovoveskej ulice v lokalite Nábělkova a Novackého.
„V najbližších dňoch sa osadí dopravné značenie, ľudia si prevezmú nálepky a potom je už na mestskej polícii, aby tam kontrolovala poriadok,“ tvrdí hovorca Karlovej Vsi Branislav Heldes.
Mestská polícia už teraz kontroluje parkovanie okrem okolia Silvánskej ulice aj v zóne Hlaváčikova/Veternicová. V októbri sa v oboch zónach výrazne zvýšil počet porušení, ktoré mestská polícia riešila.
Mestská polícia však nedokáže kontrolovať parkovanie tak často, ako sa to deje v zónach PAAS. "Aktuálne personálne počty mestskej polície nie sú ideálne,“ tvrdí jej hovorkyňa Barbora Krajčovičová.
Pokuty podľa zákona však nemusí dávať len polícia.
Priestupkov výrazne pribudlo
Mesto zónu KV2 Líščie údolie plánovalo mesto spustiť už na jar, nakoniec sa tak stalo 2. októbra. Je ohraničená ulicami Karlovoveská, Líščie údolie, Botanická a Svrčia. Parkovanie je pre nerezidentov spoplatnené počas pracovných dní v čase od 14.00 do 24.00 hod. eurom za hodinu.
Dlhodobý problém s nočným parkovaním už mestská časť skúšala riešiť samostatne už v roku 2016, zaviedla parkovanie pre domácich v dvoch zónach. Zrušila vyhradené parkovacie miesta, okrem tých pre ťažko postihnutých, a zvýhodnila obyvateľov daných ulíc.
"Napriek spomenutým výhodám sme zaznamenali nedostatočnú vymožiteľnosť dodržiavania pravidiel. Ak by v zónach neparkovali automobily bez oprávnenia, problém s nočným parkovaním by sme mali vo veľkej miere vyriešený,“ tvrdil Branislav Heldes v čase, keď sa len pripravovalo rozšírenie PAAS do Karlovej Vsi. Od celomestskej regulácie Karlova Ves očakávala práve lepšiu kontrolu.
Vlastné rezidentské zóny Karlovej Vsi kontrolujú hliadky mestskej polície. „Naša požiadavka je, aby to bolo čo najčastejšie. Mestská polícia by sa mala sústrediť v prvom rade na nerezidentov,“ tvrdí Heldes.
"Pravidelnosť kontrol sa odvíja najmä od aktuálnej situácie v štvrtom bratislavskom okrese – to znamená od riešenia nahlásených priestupkov a priestupkov zistených vlastnou činnosťou,“ hovorí Krajčovičová. Hliadky mestskej polície reagujú aj na volania na linku 159 a preverujú každý oznam.
Priemerne za mesiac v rezidentskej zóne Silvánska riešia 44 priestupkov a v zóne Hlaváčikova/Veternicová 32.
Od 1. do 29. októbra, teda po spustení PAAS-u v Líščom údolí, počet riešených dopravných porušení v susednej zóne Silvánska stúpol na 120. V zóne Hlaváčikova/Veternicová stúpol na 57.
"Zóny PAAS majú prioritne pod dozorom práve parkovací asistenti, vďaka čomu je mestská polícia čiastočne odbremenená a môže sa sústrediť na ďalšie lokality a úlohy,“ hovorí Krajčovičová.
Karlova Ves vlastných parkovacích asistentov nemá. „Mestská časť priebežne upozorňuje obyvateľov na nesprávny spôsob parkovania a tam sa jej právomoci končia,“ tvrdí Heldes.
Pokutu za nesprávne parkovanie ukladá obec alebo polícia, obec o nej môže rozhodnúť aj prostredníctvom obecnej polície. „Zákon teda pripúšťa rôzne možnosti, záleží na rozhodnutí obce, kto v rámci jej organizačnej štruktúry reálne ukladá pokuty,“ tvrdí hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.
PAAS na druhej strane Karlovoveskej len chystajú
Mesto sa chystá PAAS rozšíriť aj na zóny KV1 Dlhé diely + Kútiky. Podľa informácií mestskej časti ich bude zrejme zavádzať postupne a malo by ísť najmä o nárazníkové zóny v blízkosti zóny KV2.
„Mesto je zatiaľ stále v rokovaní s pani starostkou Karlovej Vsi o možných hraniciach," tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla.
Organizáciu dopravy mesto ešte preberie s obyvateľmi a návrh potom predloží krajskému dopravnému inšpektorátu. "O spustení zóny budeme informovať v dostatočnom predstihu,“ hovorí Bubla bez konkrétneho dátumu.
„Boli by sme veľmi radi, aby procesy boli rýchlejšie, ale je už verejným tajomstvom, že proces zavádzania nových zón sa v celom meste spomaľuje,“ hovorí Heldes.
V Karlovej Vsi zároveň finišujú s hrubou stavbou parkovacieho domu na Ulici Ľudovíta Fullu. Práce začali v januári 2024, dvojpodlažný parkovací dom vzniká v spolupráci s hlavným mestom.
Práve montujú rozvody vnútornej elektroinštalácie a svietidiel a rozvody pre kamerový systém. „Na hornom podlaží je kompletne hotová spádovaná betónová vrstva s odvodnením do žľabov, osadené sú aj lampy vonkajšieho osvetlenia. Prebiehajú práce na osadení obrubníkov pre obslužnú komunikáciu ku škôlke,“ informuje Heldes.
Kolaudácia a sprístupnenie parkovacieho domu sa očakáva začiatkom budúceho roka.
Nočnému parkovaniu v Karlovej Vsi má čiastočne pomôcť aj sprístupnenie parkoviska Billy na Segnerovej za euro za noc a potom podľa hodinovej tarify.
"Pre zavedenie tejto služby musí Billa upraviť svoje závory z lístkového na bezlístkový systém, čo má podľa predbežných informácií prebehnúť do konca roka,“ hovorí Bubla.