SME

Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave boli v minulom roku takmer 7,5 milióna eur

Časť výnosov tvoria pokuty.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Systém regulovaného parkovania PAAS funguje v Bratislave od roku 2022. Za prvý rok prevádzky predstavovali celkové výnosy z neho pre Bratislavu viac ako 3,3 milióna eur.

Z toho viac ako 621-tisíc eur tvorili pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti, viac ako 1,5 milióna eur platby za krátkodobé parkovacie lístky a takmer 1,2 milióna dlhodobé rezidentské a abonentské parkovacie lístky, uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie len s oprávnením

V roku 2023 boli celkové výnosy z PAAS pre Bratislavu viac ako 7,47 milióna eur, z čoho pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti predstavovali takmer 2,77 milióna eur, krátkodobé parkovacie lístky viac ako 3,9 milióna eur a dlhodobé rezidentské a abonentské karty takmer 792-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na zavádzanie a prevádzku regulácie zón parkovania pre výpočet do fondu mobility za rok 2023 predstavovali viac ako 5,26 milióna eur. V roku 2022 boli tieto náklady vo výške viac ako 5 miliónov eur.

Magistrát upozorňuje, že v rámci systému PAAS je možné v stanovenom čase v regulovanej zóne parkovať len s príslušným oprávnením – rezidenti s rezidentskou kartou, návštevníci po zaplatení hodinovej sadzby, resp. s bonusovou alebo návštevníckou kartou.

V opačnom prípade hrozí držiteľovi vozidla pokuta v zmysle cestného zákona. Pokuta za nesprávne parkovanie je podľa zákona 78 eur, pokiaľ však priestupca uhradí pokutu do 15 dní, zaplatí iba dve tretiny z tejto sumy, teda 52 eur.

Súvisiaci článok Pracovníci Prezídia parkujú na výnimky, aj keď nemusia, od marca sa situácia veľmi nezmenila Čítajte 

„Priestupok je vždy overovaný dvojstupňovo, to znamená, že správny orgán ešte raz overuje priestupok zaznamenaný v teréne kontrolórmi," vysvetlil Bubla s tým, že až keď sa aj pri druhej kontrole potvrdí spáchanie priestupku, pristúpi sa k odoslaniu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sa držiteľ vozidla domnieva, že k priestupku nedošlo, má možnosť do 15 dní od doručenia rozkazu podať odpor," dodal hovorca.

Pokuty

Podľa Bublu existujú pochybenia, pre ktoré je možné pokutu nakoniec neudeliť. Najčastejšie ide o chybne zadaný kód úseku parkovania, chybne zadané EČV, prípadne preklep, či úhrada parkovného v parkomate tesne po vykonaní kontroly, keď bol parkujúci na ceste k najbližšiemu parkomatu.

„V ojedinelých prípadoch môže nastať chyba ľudského faktora – kontrolóra, alebo systému," doplnil.

„V prípade, že sa v rámci kontroly príde na takéto pochybenie, pokuty nie sú udeľované," skonštatoval hovorca. Zároveň však platí, že ak má držiteľ pokutovaného vozidla preukázateľné dôkazy, že neporušil zákon, môže voči doručenému rozkazu o uložení pokuty v zákonnej lehote podať odpor. Vec tak bude správnym orgánom opätovne preskúmaná. Postup pri podaní odporu je podrobne uvedený v poučení na doručenom rozkaze, vrátane všetkých náležitostí.

SkryťVypnúť reklamu

Pre porovnanie, mestská polícia môže za dopravný priestupok uložiť priestupcovi v blokovom konaní pokutu do výšky 50 eur.

„V prípade, ak ide o závažný dopravný priestupok, napríklad neoprávnené parkovanie na boxe vyhradenom pre osoby so zdravotným znevýhodnením (ZŤP), hrozí priestupcovi v blokovom konaní pokuta až do výšky 150 eur," upozornil hovorca magistrátu.

Cena za odťah vozidla je 155 eur plus pokuta za priestupok. „Odtiahnutie vozidla hrozí v prípade, ak auto parkuje na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky," vysvetlil Bubla.

Dôvodom na odťah môže byť napríklad aj neoprávnené státie na parkovisku vyhradenom pre konkrétne EČV, pre osoby ZŤP, ako aj pre konkrétny parkovací preukaz. „Ak vozidlo prekážku netvorí, ale vodič sa dopúšťa priestupku na úseku dopravy, tak je naň založené blokovacie zariadenie (papuča)," doplnil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 447
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 313
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 632
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 991
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 974
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 577
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 638
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 484
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 065
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 399
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 909
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 383
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 718
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 089
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu