SME

Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave boli v minulom roku takmer 7,5 milióna eur

Časť výnosov tvoria pokuty.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Systém regulovaného parkovania PAAS funguje v Bratislave od roku 2022. Za prvý rok prevádzky predstavovali celkové výnosy z neho pre Bratislavu viac ako 3,3 milióna eur.

Z toho viac ako 621-tisíc eur tvorili pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti, viac ako 1,5 milióna eur platby za krátkodobé parkovacie lístky a takmer 1,2 milióna dlhodobé rezidentské a abonentské parkovacie lístky, uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie len s oprávnením

V roku 2023 boli celkové výnosy z PAAS pre Bratislavu viac ako 7,47 milióna eur, z čoho pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti predstavovali takmer 2,77 milióna eur, krátkodobé parkovacie lístky viac ako 3,9 milióna eur a dlhodobé rezidentské a abonentské karty takmer 792-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na zavádzanie a prevádzku regulácie zón parkovania pre výpočet do fondu mobility za rok 2023 predstavovali viac ako 5,26 milióna eur. V roku 2022 boli tieto náklady vo výške viac ako 5 miliónov eur.

Magistrát upozorňuje, že v rámci systému PAAS je možné v stanovenom čase v regulovanej zóne parkovať len s príslušným oprávnením – rezidenti s rezidentskou kartou, návštevníci po zaplatení hodinovej sadzby, resp. s bonusovou alebo návštevníckou kartou.

V opačnom prípade hrozí držiteľovi vozidla pokuta v zmysle cestného zákona. Pokuta za nesprávne parkovanie je podľa zákona 78 eur, pokiaľ však priestupca uhradí pokutu do 15 dní, zaplatí iba dve tretiny z tejto sumy, teda 52 eur.

Súvisiaci článok Pracovníci Prezídia parkujú na výnimky, aj keď nemusia, od marca sa situácia veľmi nezmenila Čítajte 

„Priestupok je vždy overovaný dvojstupňovo, to znamená, že správny orgán ešte raz overuje priestupok zaznamenaný v teréne kontrolórmi," vysvetlil Bubla s tým, že až keď sa aj pri druhej kontrole potvrdí spáchanie priestupku, pristúpi sa k odoslaniu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sa držiteľ vozidla domnieva, že k priestupku nedošlo, má možnosť do 15 dní od doručenia rozkazu podať odpor," dodal hovorca.

Pokuty

Podľa Bublu existujú pochybenia, pre ktoré je možné pokutu nakoniec neudeliť. Najčastejšie ide o chybne zadaný kód úseku parkovania, chybne zadané EČV, prípadne preklep, či úhrada parkovného v parkomate tesne po vykonaní kontroly, keď bol parkujúci na ceste k najbližšiemu parkomatu.

„V ojedinelých prípadoch môže nastať chyba ľudského faktora – kontrolóra, alebo systému," doplnil.

„V prípade, že sa v rámci kontroly príde na takéto pochybenie, pokuty nie sú udeľované," skonštatoval hovorca. Zároveň však platí, že ak má držiteľ pokutovaného vozidla preukázateľné dôkazy, že neporušil zákon, môže voči doručenému rozkazu o uložení pokuty v zákonnej lehote podať odpor. Vec tak bude správnym orgánom opätovne preskúmaná. Postup pri podaní odporu je podrobne uvedený v poučení na doručenom rozkaze, vrátane všetkých náležitostí.

SkryťVypnúť reklamu

Pre porovnanie, mestská polícia môže za dopravný priestupok uložiť priestupcovi v blokovom konaní pokutu do výšky 50 eur.

„V prípade, ak ide o závažný dopravný priestupok, napríklad neoprávnené parkovanie na boxe vyhradenom pre osoby so zdravotným znevýhodnením (ZŤP), hrozí priestupcovi v blokovom konaní pokuta až do výšky 150 eur," upozornil hovorca magistrátu.

Cena za odťah vozidla je 155 eur plus pokuta za priestupok. „Odtiahnutie vozidla hrozí v prípade, ak auto parkuje na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky," vysvetlil Bubla.

Dôvodom na odťah môže byť napríklad aj neoprávnené státie na parkovisku vyhradenom pre konkrétne EČV, pre osoby ZŤP, ako aj pre konkrétny parkovací preukaz. „Ak vozidlo prekážku netvorí, ale vodič sa dopúšťa priestupku na úseku dopravy, tak je naň založené blokovacie zariadenie (papuča)," doplnil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 132
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 014
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 531
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 513
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 069
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 629
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 842
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 668
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 688
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 23 768
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 22 451
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 8 237
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 124
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 671
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 584
  8. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre 5 400
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu