SME

Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave boli v minulom roku takmer 7,5 milióna eur

Časť výnosov tvoria pokuty.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Systém regulovaného parkovania PAAS funguje v Bratislave od roku 2022. Za prvý rok prevádzky predstavovali celkové výnosy z neho pre Bratislavu viac ako 3,3 milióna eur.

Z toho viac ako 621-tisíc eur tvorili pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti, viac ako 1,5 milióna eur platby za krátkodobé parkovacie lístky a takmer 1,2 milióna dlhodobé rezidentské a abonentské parkovacie lístky, uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie len s oprávnením

V roku 2023 boli celkové výnosy z PAAS pre Bratislavu viac ako 7,47 milióna eur, z čoho pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti predstavovali takmer 2,77 milióna eur, krátkodobé parkovacie lístky viac ako 3,9 milióna eur a dlhodobé rezidentské a abonentské karty takmer 792-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na zavádzanie a prevádzku regulácie zón parkovania pre výpočet do fondu mobility za rok 2023 predstavovali viac ako 5,26 milióna eur. V roku 2022 boli tieto náklady vo výške viac ako 5 miliónov eur.

Magistrát upozorňuje, že v rámci systému PAAS je možné v stanovenom čase v regulovanej zóne parkovať len s príslušným oprávnením – rezidenti s rezidentskou kartou, návštevníci po zaplatení hodinovej sadzby, resp. s bonusovou alebo návštevníckou kartou.

V opačnom prípade hrozí držiteľovi vozidla pokuta v zmysle cestného zákona. Pokuta za nesprávne parkovanie je podľa zákona 78 eur, pokiaľ však priestupca uhradí pokutu do 15 dní, zaplatí iba dve tretiny z tejto sumy, teda 52 eur.

Súvisiaci článok Pracovníci Prezídia parkujú na výnimky, aj keď nemusia, od marca sa situácia veľmi nezmenila Čítajte 

„Priestupok je vždy overovaný dvojstupňovo, to znamená, že správny orgán ešte raz overuje priestupok zaznamenaný v teréne kontrolórmi," vysvetlil Bubla s tým, že až keď sa aj pri druhej kontrole potvrdí spáchanie priestupku, pristúpi sa k odoslaniu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sa držiteľ vozidla domnieva, že k priestupku nedošlo, má možnosť do 15 dní od doručenia rozkazu podať odpor," dodal hovorca.

Pokuty

Podľa Bublu existujú pochybenia, pre ktoré je možné pokutu nakoniec neudeliť. Najčastejšie ide o chybne zadaný kód úseku parkovania, chybne zadané EČV, prípadne preklep, či úhrada parkovného v parkomate tesne po vykonaní kontroly, keď bol parkujúci na ceste k najbližšiemu parkomatu.

„V ojedinelých prípadoch môže nastať chyba ľudského faktora – kontrolóra, alebo systému," doplnil.

„V prípade, že sa v rámci kontroly príde na takéto pochybenie, pokuty nie sú udeľované," skonštatoval hovorca. Zároveň však platí, že ak má držiteľ pokutovaného vozidla preukázateľné dôkazy, že neporušil zákon, môže voči doručenému rozkazu o uložení pokuty v zákonnej lehote podať odpor. Vec tak bude správnym orgánom opätovne preskúmaná. Postup pri podaní odporu je podrobne uvedený v poučení na doručenom rozkaze, vrátane všetkých náležitostí.

SkryťVypnúť reklamu

Pre porovnanie, mestská polícia môže za dopravný priestupok uložiť priestupcovi v blokovom konaní pokutu do výšky 50 eur.

„V prípade, ak ide o závažný dopravný priestupok, napríklad neoprávnené parkovanie na boxe vyhradenom pre osoby so zdravotným znevýhodnením (ZŤP), hrozí priestupcovi v blokovom konaní pokuta až do výšky 150 eur," upozornil hovorca magistrátu.

Cena za odťah vozidla je 155 eur plus pokuta za priestupok. „Odtiahnutie vozidla hrozí v prípade, ak auto parkuje na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky," vysvetlil Bubla.

Dôvodom na odťah môže byť napríklad aj neoprávnené státie na parkovisku vyhradenom pre konkrétne EČV, pre osoby ZŤP, ako aj pre konkrétny parkovací preukaz. „Ak vozidlo prekážku netvorí, ale vodič sa dopúšťa priestupku na úseku dopravy, tak je naň založené blokovacie zariadenie (papuča)," doplnil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 874
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 669
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 548
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 334
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 043
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 715
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 562
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 391
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 906
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 669
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 085
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 824
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 573
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 154
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu