SME

Múzeum dopravy otvára výstavu 110 rokov Viedenskej električky

Len za prvý rok prevádzky prepravili tri milióny cestujúcich.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slovenské technické múzeum (STM) - Múzeum dopravy v Bratislave otvára vo štvrtok výstavu 110 rokov Viedenskej električky.

Koná sa pri príležitosti 25. výročia špecializovaného múzea, ktoré komplexne dokumentuje históriu dopravy na území Slovenska, prezentuje a odborne spravuje zbierkové predmety dopravných prostriedkov cestnej, železničnej a vodnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na aktuálnej výstave vráti návštevníkov do roku 1914, keď Bratislavu s Viedňou spojila elektrická lokálna železnica.

Tri milióny cestujúcich v prvom roku

Nové dopravné spojenie dvoch významných miest monarchie sa vtedy tešilo obrovskému záujmu obyvateľstva, bolo i technickou atrakciou.

SkryťVypnúť reklamu

"Len za prvý rok prevádzky boli na celej trase z Viedne do Prešporku prepravené tri milióny cestujúcich. Vo vtedajšom Prešporku sa pre túto dráhu ujalo ľudové pomenovanie Viedenská električka," približuje múzeum.

"Kým Viedenčania ju podľa cieľovej destinácie skrátene nazývali Pressburgerbahn, Prešporáci, naopak, Wiener Elektrische (Bahn), respektíve A Bécsi villámos (vasút)," vysvetľuje kurátor výstavy Michal Jajcaj.

"Pojem 'Elektrische' zdôrazňoval, že išlo o železnicu s elektrickým pohonom, čo v čase jej prevádzky nebolo na tratiach takéhoto rozsahu bežnou záležitosťou, keďže väčšine železníc vládli parné rušne," ozrejmil s tým, že názov Wiener Elektrische sa v slovenskom jazyku voľne interpretoval ako Viedenská električka.

SkryťVypnúť reklamu

"Prispieval k tomu aj fakt, že vozidlá tejto železnice premávali v centre Bratislavy na spoločnej trati s mestskými električkami, pričom vozne miestnej dopravy do Kopčian s nimi boli i konštrukčne zhodné," doplnil Jajcaj.

Spojenie troch metropol

Zaujímavú históriu Viedenskej električky, ktorá v minulosti spájala centrá dvoch dunajských metropol, ukáže výstava prostredníctvom informačných panelov a exponátov v podobe dobových artefaktov, dokumentov i modelov vozidiel, ktoré zabezpečovali prevádzku na tejto trati.

Návštevníci múzea môžu v jeho areáli vidieť aj zreštaurovanú električkovú lokomotívu GANZ s označením P.O.H.É.V. Eg 6 a podvozok nákladného vozňa s pôvodným označením P.O.H.É.V. Gk 202 v nálezovom, predrenovačnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava bude verejnosti prístupná od 11. októbra do 30. septembra 2025.

STM - Múzeum dopravy v Bratislave ju pripravilo v spolupráci s Klubom priateľov hromadnej a regionálnej dopravy. K výstave chystá výchovno-vzdelávacie programy pre rodiny s deťmi, škôlkarov i školákov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 979
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 284
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 409
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 404
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 603
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 3 824
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 660
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 309
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 42 773
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 8 889
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 763
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 133
  5. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 485
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 896
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 673
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 569
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťZatvoriť reklamu