Minister dopravy za Smer Jozef Ráž prišiel v utorok predstaviť výsledky štátneho dohľadu nad Vajanského nábrežím. Tlačovú besedu mu kazila skupina cyklistov, ktorá krúžila po cyklotrase a z reproduktorov púšťala cirkusovú hudbu.
Len ťažko sa dalo pochopiť, v čom je pre ministerstvo situácia na nábreží nebezpečná a prečo žiada primátora Bratislavy Matúša Valla, aby ju prerobil.
"Štátny odborný dohľad uložil mestu výzvu, aby do štyridsiatich dní túto cyklotrasu upravil,“ oznámil Ráž.
Mesto bude musieť do štyridsiatich dní odstrániť obrubníky zo širokej cyklotrasy a do deväťdesiatich dní ju zúžiť v miestach, kde vozovka nespĺňa technické normy. Inak mestu hrozí pokuta 33-tisíc eur.
Vallo s opatreniami nesúhlasí. Značenie na nábreží je podľa neho v súlade s predpismi, prípadné konkrétne podnety preveria.
Zároveň trvá na obrubníkoch. "V tomto prípade budeme určite proti výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie a za také ich považoval aj krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko,“ hovorí Vallo.
Novelu zákona o cestnej premávke, ktorou ministerstvo získalo právomoc dohliadať na akékoľvek cesty, schválili poslanci po viacerých zmenách. Platiť začala od 1. augusta.

Rušiť obrubník nechcú
Mohlí vodiči by na nábreží opäť radi videli štvorprúdovku, ale výzva ministerstva o rušení cyklotrasy nehovorí. Skúmalo ju niekoľko mesiacov, Ráž tvrdí, že to bolo na podnet krajskej prokuratúry.
Vallo ďalej obhajuje masívne biele obrubníky, ktoré vodičom spôsobujú problémy. "Ich zmyslom je zvýšiť bezpečnosť cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu a navyše ani nie je v pôsobnosti ministerstva dopravy posudzovať toto zvolené riešenie,“ hovorí.
Nevylúčil však ani použitie iného typu obrubníkov, ktorý nemusí byť taký masívny, ale zároveň bude dostatočne chrániť cyklistov. Upozorňuje, že cyklotrasu využívajú aj rodiny s deťmi.
Samospráva nech nespravuje
S Rážom prvý zásah podľa "lex Vajanského“ oznamovali aj poslanci Smeru Ján Mažgút a Richard Glück. Mažgút upozornil, že novela zákona sa netýka len Bratislavy.
"Chce to byť aj akýsi apel a výzva ostatným samosprávam, aby ich vrcholoví predstavitelia, či už hovoríme o starostoch, primátoroch, alebo županoch, nekonali svojvoľne tak, ako si to dovolil náš progresívny primátor Matúš Vallo,“ povedal poslanec.
Spomínal aj staré stanovisko dopravného inšpektorátu, ktoré cyklotrasu kritizovalo a žiadalo zrušiť. Krajský dopravný inšpektorát však stanovisko medzičasom zmenil a po úpravách cyklotrasy na ňu vydal súhlas.
Proti tomu, aby štát samosprávam určoval, ako si organizovať dopravu, sa pred schvaľovaním zákona ohradili viaceré ich združenia.
"Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, a nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov,“ tvrdí Vallo.
Iné podnety po "lex Vajanského" zatiaľ ministerstvo podľa Ráža nedostalo.
Spolitizovaná cyklotrasa
Ministerstvo po novom môže vykonať štátny odborný dozor nad akoukoľvek komunikáciou, ak starostovia alebo primátori urobia také opatrenie, ktoré ohrozuje bezpečnosť či plynulosť premávky.
"Za posledný rok zomrelo na našich cestách 125 ľudí. Koľkí z nich zomreli na Vajanského? Prečo práve túto cestu považujte za takú nebezpečnú?“ pýtala sa politikov nahnevaná cyklistka.
Odpovedali, že na druhej strane Dunaja je ďalšia cyklotrasa.

Keď Glück hovoril o polhodinových zápchach, poškodenej MHD či ranách pre mesto, cyklisti mu oponovali, že klame.
Absurdnú atmosféru umocňovali ďalší cyklisti, ktorí s reproduktorom s cirkusovou hudbou prechádzali okolo aj v momente, keď Glück hovoril o tom, že keď už primátor presadzuje progresívne hodnoty ako cyklotrasy, môže sem rovno navoziť všetkých migrantov.
Návrh na „lex Vajanského“ podávali poslanci Mažgút a Erik Kaliňák zo Smeru, ktorí si z cyklotrasy pred rokom urobili predvolebnú kampaň.
Vallo hovorí, že poslanci cyklotrasu "naďalej populisticky zneužívajú" ignorujúc fakt, že oproti prvým týždňom ju už dávno upravili.
"Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave,“ tvrdí primátor. "Dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné doby pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu."t