SME

Ráž žiada Valla, aby upravil cyklotrasu na nábreží, primátor namieta

Mestu hrozí pokuta 33-tisíc.

(Zdroj: SITA)

Minister dopravy za Smer Jozef Ráž prišiel v utorok predstaviť výsledky štátneho dohľadu nad Vajanského nábrežím. Tlačovú besedu mu kazila skupina cyklistov, ktorá krúžila po cyklotrase a z reproduktorov púšťala cirkusovú hudbu.

Len ťažko sa dalo pochopiť, v čom je pre ministerstvo situácia na nábreží nebezpečná a prečo žiada primátora Bratislavy Matúša Valla, aby ju prerobil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Štátny odborný dohľad uložil mestu výzvu, aby do štyridsiatich dní túto cyklotrasu upravil,“ oznámil Ráž.

Mesto bude musieť do štyridsiatich dní odstrániť obrubníky zo širokej cyklotrasy a do deväťdesiatich dní ju zúžiť v miestach, kde vozovka nespĺňa technické normy. Inak mestu hrozí pokuta 33-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vallo s opatreniami nesúhlasí. Značenie na nábreží je podľa neho v súlade s predpismi, prípadné konkrétne podnety preveria.

Zároveň trvá na obrubníkoch. "V tomto prípade budeme určite proti výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie a za také ich považoval aj krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko,“ hovorí Vallo.

Novelu zákona o cestnej premávke, ktorou ministerstvo získalo právomoc dohliadať na akékoľvek cesty, schválili poslanci po viacerých zmenách. Platiť začala od 1. augusta.

Súvisiaci článok Cyklotrasa ako na nábreží v Bratislave? Poslanci Smeru chcú zobrať právomoci samospráve Čítajte 

Rušiť obrubník nechcú

Mohlí vodiči by na nábreží opäť radi videli štvorprúdovku, ale výzva ministerstva o rušení cyklotrasy nehovorí. Skúmalo ju niekoľko mesiacov, Ráž tvrdí, že to bolo na podnet krajskej prokuratúry.

SkryťVypnúť reklamu

Vallo ďalej obhajuje masívne biele obrubníky, ktoré vodičom spôsobujú problémy. "Ich zmyslom je zvýšiť bezpečnosť cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu a navyše ani nie je v pôsobnosti ministerstva dopravy posudzovať toto zvolené riešenie,“ hovorí.

Nevylúčil však ani použitie iného typu obrubníkov, ktorý nemusí byť taký masívny, ale zároveň bude dostatočne chrániť cyklistov. Upozorňuje, že cyklotrasu využívajú aj rodiny s deťmi.

Samospráva nech nespravuje

S Rážom prvý zásah podľa "lex Vajanského“ oznamovali aj poslanci Smeru Ján Mažgút a Richard Glück. Mažgút upozornil, že novela zákona sa netýka len Bratislavy.

"Chce to byť aj akýsi apel a výzva ostatným samosprávam, aby ich vrcholoví predstavitelia, či už hovoríme o starostoch, primátoroch, alebo županoch, nekonali svojvoľne tak, ako si to dovolil náš progresívny primátor Matúš Vallo,“ povedal poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínal aj staré stanovisko dopravného inšpektorátu, ktoré cyklotrasu kritizovalo a žiadalo zrušiť. Krajský dopravný inšpektorát však stanovisko medzičasom zmenil a po úpravách cyklotrasy na ňu vydal súhlas.

Proti tomu, aby štát samosprávam určoval, ako si organizovať dopravu, sa pred schvaľovaním zákona ohradili viaceré ich združenia.

"Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, a nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov,“ tvrdí Vallo.

Iné podnety po "lex Vajanského" zatiaľ ministerstvo podľa Ráža nedostalo.

Spolitizovaná cyklotrasa

Ministerstvo po novom môže vykonať štátny odborný dozor nad akoukoľvek komunikáciou, ak starostovia alebo primátori urobia také opatrenie, ktoré ohrozuje bezpečnosť či plynulosť premávky.

"Za posledný rok zomrelo na našich cestách 125 ľudí. Koľkí z nich zomreli na Vajanského? Prečo práve túto cestu považujte za takú nebezpečnú?“ pýtala sa politikov nahnevaná cyklistka.

Odpovedali, že na druhej strane Dunaja je ďalšia cyklotrasa.

Keď Glück hovoril o polhodinových zápchach, poškodenej MHD či ranách pre mesto, cyklisti mu oponovali, že klame.

Absurdnú atmosféru umocňovali ďalší cyklisti, ktorí s reproduktorom s cirkusovou hudbou prechádzali okolo aj v momente, keď Glück hovoril o tom, že keď už primátor presadzuje progresívne hodnoty ako cyklotrasy, môže sem rovno navoziť všetkých migrantov.

Návrh na „lex Vajanského“ podávali poslanci Mažgút a Erik Kaliňák zo Smeru, ktorí si z cyklotrasy pred rokom urobili predvolebnú kampaň.

Vallo hovorí, že poslanci cyklotrasu "naďalej populisticky zneužívajú" ignorujúc fakt, že oproti prvým týždňom ju už dávno upravili.

"Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave,“ tvrdí primátor. "Dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné doby pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu."t

Bratislava

Súvisiace témy: Matúš Vallo
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 101
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 398
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 192
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 448
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 143
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 703
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 265
  8. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 122
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 742
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 610
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 953
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 692
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 389
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 178
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 328
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 711
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu