SME

Dva roky po nehode na Zochovej: Na ceste sa nezmenilo nič, mesto čaká na dopravný inšpektorát

Takmer na výročie prišla o život ďalšia chodkyňa.

Zastávka Zochova po nehode v roku 2022Zastávka Zochova po nehode v roku 2022 (Zdroj: Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Takmer presne dva roky po tragickej nehode na zastávke Zochova, kde opitý šofér autom zabil päť študentov, vo štvrtok popoludní pri zrážke dvoch vozidiel na Pražskej ulici zomrela chodkyňa.

Hoci Pražská aj Staromestská sú v centre mesta, pripomínajú skôr diaľnicu a vyzývajú vodičov na rýchlu jazdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dušan Dědeček 2. októbra 2022 pod vplyvom alkoholu riadenie vo vysokej rýchlosti nezvládol a narazil do frekventovanej zastávky Zochova. Zomreli Broňa Božoňová, Natália Hamráková, Richard Hlavács, Sasha Slovík a Marek Vojtaššák.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto rok po nehode ohlásilo, že na Staromestskej zúži pruhy a doplní vodorovné značenie povolenej rýchlosti. Za dva roky však cesta neprešla žiadnou úpravou a došlo tam k niekoľkým ďalším nehodám,

„Zámer je naďalej aktuálny,“ tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla. „V projekte sme sa však rozhodli urobiť ešte drobnú úpravu vodorovného značenia s cieľom zvýšiť bezpečnosť a predložiť ho opätovne Krajskému dopravnému inšpektorátu.“ Jeho stanovisko očakávajú v najbližších dňoch.

Kedy by sa teda cesta mohla stať aspoň trochu bezpečnejšou, závisí od dopravného inšpektorátu.

Diaľnice v centre

Dědečkovo auto podľa vyšetrovania dosiahlo rýchlosť až 143 kilometrov za hodinu. S prvým človekom sa zrazilo v rýchlosti 107 kilometrov za hodinu.

Na súde zaznelo, že Dědeček miesto nehody dostatočne poznal, čiže vedel, že výjazd z podjazdu nie je možné bezpečne prejsť vo vysokej rýchlosti. Dědeček priznal vinu, odsúdili ho na 15 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Po nehode na Zochovej sa nič nezmenilo. Staromestská ulica stále hovorí vodičovi, že môže pridať Čítajte 

Vodiči na Staromestskej prekračujú povolenú päťdesiatku často. Cyklokoalícia tam skúšala merať rýchlosť vlastným radarom. Priemerná rýchlosť v čase mimo špičky sa podľa nej pohybovala medzi 55 až 65 kilometrov za hodinu, nezvyčajná nebola ani rýchlosť nad osemdesiat.

Urbanistka Ivana Nemethová už pre SME vysvetľovala, že široká cesta bez prekážok podvedome motivuje vodiča, aby zrýchlil. Podľa Nemethovej by úprava cesty mohla znížiť pravdepodobnosť podobných nehôd.

„V urbanizme existuje pojem návrhová rýchlosť. To znamená, že sa navrhne cesta tak, aby sa po nej dalo ísť len takou rýchlosťou, aká je tam určená. Keď mám povolenú päťdesiatku, tak na tej ceste sa nebude dať ísť rýchlejšie,“ tvrdí.

Spomalenie môžu podporiť napríklad užšie pruhy alebo bariéry popri ceste, ktoré podvedome vodičovi signalizujú, že má spomaliť.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny prichádzajú pomaly

Úprava cesty je stále vo fáze projektu. „V projekte bolo upravené vodorovné dopravné značenie v úseku od podjazdu na Staromestskej ulici až po Most SNP,“ hovorí Bubla. „Vzhľadom na rôznorodé šírky jazdných pruhov vo viacerých úsekoch boli upravené a zúžené na jednotnú šírku v celom úseku s cieľom podporiť dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti 50 kilometrov za hodinu.“

Metropolitný inštitút na magistráte ešte pred nehodou začal pripravovať úpravy lokality okolo Zochovej ulice, chystá sa architektonická štúdia.

Jej súčasťou mala byť aj rekonštrukcia podchodu, podľa urbanistky by bolo vhodnejšie vytvoriť úrovňový priechod pre chodcov.

„Priechodom pre chodcov by sa ulica spomalila, pretože vodiči by vedeli, že po východe z tunela ich čaká semafor a nemôžu sa rozbehnúť tak rýchlo,“ tvrdí Nemethová.

Súvisiaci článok Vyhlásili anticeny za architektúru. Brutus roka sú ľudia z SNS na ministerstve kultúry Čítajte 

Staromestská ako cesta 1. triedy však podlieha širším dopravným vzťahom.

Magistrát pripomína, že jeden z najúčinnejších spôsobov, ako výrazne zlepšiť dodržiavanie povolenej rýchlosti je meranie rýchlosti, najmä stacionárnymi radarmi, čo však môže robiť iba polícia.

„Dlhodobo preto s ďalšími samosprávami (Úniou miest Slovenska a Združením K8) apelujeme na vládu, aby bolo priamo obciam umožnené vykonávať meranie povolenej rýchlosti a uplatňovať objektívnu zodpovednosť,“ povedal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 701
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 419
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 168
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 764
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 231
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 088
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 984
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 932
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 754
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 323
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 650
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 449
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu