BRATISLAVA. Takmer presne dva roky po tragickej nehode na zastávke Zochova, kde opitý šofér autom zabil päť študentov, vo štvrtok popoludní pri zrážke dvoch vozidiel na Pražskej ulici zomrela chodkyňa.
Hoci Pražská aj Staromestská sú v centre mesta, pripomínajú skôr diaľnicu a vyzývajú vodičov na rýchlu jazdu.
Dušan Dědeček 2. októbra 2022 pod vplyvom alkoholu riadenie vo vysokej rýchlosti nezvládol a narazil do frekventovanej zastávky Zochova. Zomreli Broňa Božoňová, Natália Hamráková, Richard Hlavács, Sasha Slovík a Marek Vojtaššák.
Mesto rok po nehode ohlásilo, že na Staromestskej zúži pruhy a doplní vodorovné značenie povolenej rýchlosti. Za dva roky však cesta neprešla žiadnou úpravou a došlo tam k niekoľkým ďalším nehodám,
„Zámer je naďalej aktuálny,“ tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla. „V projekte sme sa však rozhodli urobiť ešte drobnú úpravu vodorovného značenia s cieľom zvýšiť bezpečnosť a predložiť ho opätovne Krajskému dopravnému inšpektorátu.“ Jeho stanovisko očakávajú v najbližších dňoch.
Kedy by sa teda cesta mohla stať aspoň trochu bezpečnejšou, závisí od dopravného inšpektorátu.
Diaľnice v centre
Dědečkovo auto podľa vyšetrovania dosiahlo rýchlosť až 143 kilometrov za hodinu. S prvým človekom sa zrazilo v rýchlosti 107 kilometrov za hodinu.
Na súde zaznelo, že Dědeček miesto nehody dostatočne poznal, čiže vedel, že výjazd z podjazdu nie je možné bezpečne prejsť vo vysokej rýchlosti. Dědeček priznal vinu, odsúdili ho na 15 rokov.

Vodiči na Staromestskej prekračujú povolenú päťdesiatku často. Cyklokoalícia tam skúšala merať rýchlosť vlastným radarom. Priemerná rýchlosť v čase mimo špičky sa podľa nej pohybovala medzi 55 až 65 kilometrov za hodinu, nezvyčajná nebola ani rýchlosť nad osemdesiat.
Urbanistka Ivana Nemethová už pre SME vysvetľovala, že široká cesta bez prekážok podvedome motivuje vodiča, aby zrýchlil. Podľa Nemethovej by úprava cesty mohla znížiť pravdepodobnosť podobných nehôd.
„V urbanizme existuje pojem návrhová rýchlosť. To znamená, že sa navrhne cesta tak, aby sa po nej dalo ísť len takou rýchlosťou, aká je tam určená. Keď mám povolenú päťdesiatku, tak na tej ceste sa nebude dať ísť rýchlejšie,“ tvrdí.
Spomalenie môžu podporiť napríklad užšie pruhy alebo bariéry popri ceste, ktoré podvedome vodičovi signalizujú, že má spomaliť.
Zmeny prichádzajú pomaly
Úprava cesty je stále vo fáze projektu. „V projekte bolo upravené vodorovné dopravné značenie v úseku od podjazdu na Staromestskej ulici až po Most SNP,“ hovorí Bubla. „Vzhľadom na rôznorodé šírky jazdných pruhov vo viacerých úsekoch boli upravené a zúžené na jednotnú šírku v celom úseku s cieľom podporiť dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti 50 kilometrov za hodinu.“
Metropolitný inštitút na magistráte ešte pred nehodou začal pripravovať úpravy lokality okolo Zochovej ulice, chystá sa architektonická štúdia.
Jej súčasťou mala byť aj rekonštrukcia podchodu, podľa urbanistky by bolo vhodnejšie vytvoriť úrovňový priechod pre chodcov.
„Priechodom pre chodcov by sa ulica spomalila, pretože vodiči by vedeli, že po východe z tunela ich čaká semafor a nemôžu sa rozbehnúť tak rýchlo,“ tvrdí Nemethová.

Staromestská ako cesta 1. triedy však podlieha širším dopravným vzťahom.
Magistrát pripomína, že jeden z najúčinnejších spôsobov, ako výrazne zlepšiť dodržiavanie povolenej rýchlosti je meranie rýchlosti, najmä stacionárnymi radarmi, čo však môže robiť iba polícia.
„Dlhodobo preto s ďalšími samosprávami (Úniou miest Slovenska a Združením K8) apelujeme na vládu, aby bolo priamo obciam umožnené vykonávať meranie povolenej rýchlosti a uplatňovať objektívnu zodpovednosť,“ povedal hovorca.