SME

Úmrtiu cyklistu sa dalo zabrániť, hovorí svedok nehody na bratislavskom moste Apollo

Cyklisti na moste nemali byť.

Nehoda podľa niektorých nemusela skončiť úmrtím cyklistu.Nehoda podľa niektorých nemusela skončiť úmrtím cyklistu. (Zdroj: Polícia SR/Bratislavský kraj)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Jeden mŕtvy cyklista a dvaja zranení, z toho jeden maloletý – tak sa končil Európsky týždeň mobility v Bratislave.

Dve autá a dvaja cyklisti sa zrazili v sobotu 21. septembra pri moste Apollo, príčiny nehody sú zatiaľ neznáme.

Cyklista Ivor Švihran, ktorý sledoval zrážku z bezprostrednej vzdialenosti, si myslí, že sa mohla zaobísť bez úmrtia.

Miestom nehody podľa združenia Cyklokoalícia cyklisti bežne nejazdia, Švihran však upozorňuje, že na ceste v smere z Petržalky do mesta chýba značka zakazujúca vstup cyklistov na most.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ľudí, ktorí Bratislavu dobre nepoznajú alebo jazdia na bicykloch len rekreačne, nemuselo byť zrejmé, ako sa dostať na druhú stranu rieky.

Cyklisti využívajú za bežných okolností lávku pod mostom, v sobotu sa však konal aj ženský maratón, ktorý most na niekoľko hodín zatarasil. Niektorí cyklisti sa v sobotu sťažovali, že im organizátori maratónu nedali informácie o bezpečnej obchádzkovej trase. Organizátor akcie to poprel.

Naposledy zomrel v Bratislave cyklista pri zrážke s nákladiakom koncom júna. Šlo o 40-ročného otca, ktorý na bicykli viezol svoje dieťa, vyviazlo s úrazom hlavy. Týždeň na to sa konala spomienková cyklojazda mestom.

Na úrovni „dopravného praveku“

Švihran ako spoluorganizátor akcie I Bike Bratislava, cyklosprievodu, ktorý mal v sobotu prekľučkovať mestom, šiel podľa pokynov magistrátu skontrolovať vodiace podstavce na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Mal zistiť, či sú mobilné, alebo ich treba odmontovať, keďže časť cyklistickej trasy naplánovali cez Apollo.

Podstavce boli k vozovke pripevnené, Švihran šiel teda späť k svojmu bicyklu, ktorý oprel o pilier mosta. Do štartu cyklojazdy zostávalo desať minút.

Súvisiaci článok Zrazený cyklista: Šokuje ma, že keď vás zrazí auto na cyklopruhu, ide len o priestupok Čítajte 

„Zrazu som počul príšerný kovový zvuk, ako keby sa lámal most, ktorý sa opakoval. Keď som sa obrátil, videl som, ako sa šialenou rýchlosťou blíži k mostu auto, ktoré vyzeralo, ako keby ho nikto neriadil. Usmerňovali ho len zvodidlá, o ktoré sa oškieralo,“ opisuje Švihran.

Stál v pomyselnom trojuholníku medzi Dolnozemskou cestou v smere na Apollo a zjazdom na Einsteinovu vedľa rozvodne a od nehody ho delilo len zopár metrov a zvodidlá.

Na ceste, po ktorej sa rútilo auto, si všimol dvoch cyklistov. Cyklisti si skôr, než ich náraz vymrštil do vzduchu, stihli vymeniť so Švihranom krátky pohľad.

SkryťVypnúť reklamu

„Obaja potom dopadli na zadnú časť auta a skončili v jarku. Vozidlo pokračovalo v priamke ďalej, v mieste nárazu už neboli zvodidlá a tak sa ešte zrazilo s ďalším autom, v ktorom sedel muž s dieťaťom,“ pokračuje v opise.

Cyklista, ktorý zomrel, bol 23-ročný muž, druhého previezli s mnohonásobnými poraneniami na Kramáre. Ľudia v autách vyviazli s poranením hlavy.

„Tí dvaja cyklisti nijak nesúviseli s našou akciou, šli z Petržalky smerom do Ružinova – cyklojazda začínala pri Starom Moste,“ hovorí Švihran.

Súvisiaci článok Cyklisti porušujú dopravné predpisy často vedome, pre bezpečnosť Čítajte 

„Považujem to za zlyhanie celého stavu infraštruktúry. Na ceste chýbal zákaz vjazdu pre cyklistov a v rámci maratónu mali byť jasne vyznačené obchádzkové trasy, ako napríklad vo Viedni. Vždy treba myslieť na to najhoršie a pripraviť sa,“ povedal. Dopravnú situáciu v Bratislave prirovnal k „praveku“.

Odvoláva aj na skúsenosť kamaráta, ktorý nedávno prišiel z Londýna, kde fotografoval tabule zákazov. V meste ich vraj majú všade, napríklad aj na fasádach s výbežkami, kde tabule ľudí upozorňujú, aby po nich neliezli.

Súhra tragických náhod

Informačné tabule o obmedzení osadili organizátori maratónu na hrádzi zo strany Prístavného aj Starého mosta, informuje riaditeľ akcie Bratislava Marathon Jozef Pukalovič.

„Počas celého priebehu podujatia, teda dopoludňajšieho aj popoludňajšieho programu bola vždy jedna strana lávky mosta Apollo, Starého mosta a Prístavného mosta pre verejnosť voľná a pred podujatím sme o tom informovali aj mestské časti, štátnu a mestskú políciu,“ hovorí organizátor.

O obmedzeniach podľa neho hovorili aj s hlavným organizátorom plánovanej popoludňajšej cyklojazdy.

Súvisiaci článok Prípad Joža Ráža, ktorý sa priznal k nehode s cyklistom, polícia odložila Čítajte 

Obmedzenie v určitom úseku hrádze trvalo vždy len istý čas, kým prebehla hlavná skupina bežkýň, čo mohlo zabrať do 15 minút a popoludní do polhodiny. V čase od 13.00 do 15.00 h sa nebežalo vôbec. Na Klokočovej, Kočánkovej a pod Prístavným mostom v smere na Ekonomickú univerzitu hliadkovala aj mestská polícia, ktorá ľudí inštruovala.

„Kolegovia, ktorí prichádzajúcich cyklistov zastavili, im dávali možnosti. Buď aby počkali, alebo prešli na druhú voľnú stranu lávky, či zosadli bicykla a opatrne v smere behu prešli popri bežkyniach, prípadne použili iné obchádzkové trasy, primárne tú vedúcu popri Chorvátskom ramene a Technopole,“ hovorí Pukalovič.

K nehode došlo nešťastnou súhrou okolností, myslí si národný cyklokoordinátor Peter Klučka. Pukaloviča považuje za skúseného organizátora, za problém označil nedodržiavanie rýchlosti.

„Ak by sa vodiči po meste pohybovali povolenou rýchlosťou, neohrozovali by životy ostatných,“ hovorí.

Keďže však nie sú okolnosti nehody objasnené, na základe Švihranovho opisu sa nedá vylúčiť ani nepredvídateľná situácia, ako napríklad infarkt za volantom.

Súvisiaci článok Starosta Vagač: Michalská a Ventúrska boli tiež plné áut, dnes si ich tam nevieme predstaviť Čítajte 

Cyklokoalícia upozornila, že v lokalite chýba aj jasné označenie cyklotrasy pri Dolnozemskej ceste k lávke pod Apollo. Značenie k cyklotrase už mesto podľa jeho hovorcu Petra Bublu rieši a mestskej časti Petržalka plánuje na prelome roku predložiť projekt na vybudovanie novej cyklotrasy medzi Prístavným mostom a Ekonomickou univerzitou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 647
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 108
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 7 694
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 3 919
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 631
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 026
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 742
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 461
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 42 142
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 610
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 074
  4. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 845
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 717
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 658
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 302
  8. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 214
  1. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  2. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  3. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  4. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  5. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  6. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  7. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  8. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
SkryťZatvoriť reklamu