BRATISLAVA. Jeden mŕtvy cyklista a dvaja zranení, z toho jeden maloletý – tak sa končil Európsky týždeň mobility v Bratislave.
Dve autá a dvaja cyklisti sa zrazili v sobotu 21. septembra pri moste Apollo, príčiny nehody sú zatiaľ neznáme.
Cyklista Ivor Švihran, ktorý sledoval zrážku z bezprostrednej vzdialenosti, si myslí, že sa mohla zaobísť bez úmrtia.
Miestom nehody podľa združenia Cyklokoalícia cyklisti bežne nejazdia, Švihran však upozorňuje, že na ceste v smere z Petržalky do mesta chýba značka zakazujúca vstup cyklistov na most.
Pre ľudí, ktorí Bratislavu dobre nepoznajú alebo jazdia na bicykloch len rekreačne, nemuselo byť zrejmé, ako sa dostať na druhú stranu rieky.
V článku sa dočítate:
- ako vyzeral priebeh nehody očami svedka,
- čo by mohlo prispieť k tomu, aby nehoda neskončila úmrtím cyklistu,
- ako sa k udalosti vyjadril organizátor ženského maratónu.
Cyklisti využívajú za bežných okolností lávku pod mostom, v sobotu sa však konal aj ženský maratón, ktorý most na niekoľko hodín zatarasil. Niektorí cyklisti sa v sobotu sťažovali, že im organizátori maratónu nedali informácie o bezpečnej obchádzkovej trase. Organizátor akcie to poprel.
Naposledy zomrel v Bratislave cyklista pri zrážke s nákladiakom koncom júna. Šlo o 40-ročného otca, ktorý na bicykli viezol svoje dieťa, vyviazlo s úrazom hlavy. Týždeň na to sa konala spomienková cyklojazda mestom.
Na úrovni „dopravného praveku“
Švihran ako spoluorganizátor akcie I Bike Bratislava, cyklosprievodu, ktorý mal v sobotu prekľučkovať mestom, šiel podľa pokynov magistrátu skontrolovať vodiace podstavce na ceste.
Mal zistiť, či sú mobilné, alebo ich treba odmontovať, keďže časť cyklistickej trasy naplánovali cez Apollo.
Podstavce boli k vozovke pripevnené, Švihran šiel teda späť k svojmu bicyklu, ktorý oprel o pilier mosta. Do štartu cyklojazdy zostávalo desať minút.

„Zrazu som počul príšerný kovový zvuk, ako keby sa lámal most, ktorý sa opakoval. Keď som sa obrátil, videl som, ako sa šialenou rýchlosťou blíži k mostu auto, ktoré vyzeralo, ako keby ho nikto neriadil. Usmerňovali ho len zvodidlá, o ktoré sa oškieralo,“ opisuje Švihran.
Stál v pomyselnom trojuholníku medzi Dolnozemskou cestou v smere na Apollo a zjazdom na Einsteinovu vedľa rozvodne a od nehody ho delilo len zopár metrov a zvodidlá.
Na ceste, po ktorej sa rútilo auto, si všimol dvoch cyklistov. Cyklisti si skôr, než ich náraz vymrštil do vzduchu, stihli vymeniť so Švihranom krátky pohľad.

„Obaja potom dopadli na zadnú časť auta a skončili v jarku. Vozidlo pokračovalo v priamke ďalej, v mieste nárazu už neboli zvodidlá a tak sa ešte zrazilo s ďalším autom, v ktorom sedel muž s dieťaťom,“ pokračuje v opise.
Cyklista, ktorý zomrel, bol 23-ročný muž, druhého previezli s mnohonásobnými poraneniami na Kramáre. Ľudia v autách vyviazli s poranením hlavy.
„Tí dvaja cyklisti nijak nesúviseli s našou akciou, šli z Petržalky smerom do Ružinova – cyklojazda začínala pri Starom Moste,“ hovorí Švihran.

„Považujem to za zlyhanie celého stavu infraštruktúry. Na ceste chýbal zákaz vjazdu pre cyklistov a v rámci maratónu mali byť jasne vyznačené obchádzkové trasy, ako napríklad vo Viedni. Vždy treba myslieť na to najhoršie a pripraviť sa,“ povedal. Dopravnú situáciu v Bratislave prirovnal k „praveku“.
Odvoláva aj na skúsenosť kamaráta, ktorý nedávno prišiel z Londýna, kde fotografoval tabule zákazov. V meste ich vraj majú všade, napríklad aj na fasádach s výbežkami, kde tabule ľudí upozorňujú, aby po nich neliezli.
Súhra tragických náhod
Informačné tabule o obmedzení osadili organizátori maratónu na hrádzi zo strany Prístavného aj Starého mosta, informuje riaditeľ akcie Bratislava Marathon Jozef Pukalovič.
„Počas celého priebehu podujatia, teda dopoludňajšieho aj popoludňajšieho programu bola vždy jedna strana lávky mosta Apollo, Starého mosta a Prístavného mosta pre verejnosť voľná a pred podujatím sme o tom informovali aj mestské časti, štátnu a mestskú políciu,“ hovorí organizátor.
O obmedzeniach podľa neho hovorili aj s hlavným organizátorom plánovanej popoludňajšej cyklojazdy.

Obmedzenie v určitom úseku hrádze trvalo vždy len istý čas, kým prebehla hlavná skupina bežkýň, čo mohlo zabrať do 15 minút a popoludní do polhodiny. V čase od 13.00 do 15.00 h sa nebežalo vôbec. Na Klokočovej, Kočánkovej a pod Prístavným mostom v smere na Ekonomickú univerzitu hliadkovala aj mestská polícia, ktorá ľudí inštruovala.
„Kolegovia, ktorí prichádzajúcich cyklistov zastavili, im dávali možnosti. Buď aby počkali, alebo prešli na druhú voľnú stranu lávky, či zosadli bicykla a opatrne v smere behu prešli popri bežkyniach, prípadne použili iné obchádzkové trasy, primárne tú vedúcu popri Chorvátskom ramene a Technopole,“ hovorí Pukalovič.
K nehode došlo nešťastnou súhrou okolností, myslí si národný cyklokoordinátor Peter Klučka. Pukaloviča považuje za skúseného organizátora, za problém označil nedodržiavanie rýchlosti.
„Ak by sa vodiči po meste pohybovali povolenou rýchlosťou, neohrozovali by životy ostatných,“ hovorí.
Keďže však nie sú okolnosti nehody objasnené, na základe Švihranovho opisu sa nedá vylúčiť ani nepredvídateľná situácia, ako napríklad infarkt za volantom.

Cyklokoalícia upozornila, že v lokalite chýba aj jasné označenie cyklotrasy pri Dolnozemskej ceste k lávke pod Apollo. Značenie k cyklotrase už mesto podľa jeho hovorcu Petra Bublu rieši a mestskej časti Petržalka plánuje na prelome roku predložiť projekt na vybudovanie novej cyklotrasy medzi Prístavným mostom a Ekonomickou univerzitou.
Zásady pre organizátorov projektov:
- Primerané obmedzenie. Cyklokoalícia vyzýva, aby organizátori pred podujatím zvážili, nakoľko je nutné zasahovať do voľného pohybu chodcov a cyklistov. Organizátori by sa podľa združenia mali vyhnúť znemožňovaniu pohybu na väčšom území a súčasne na viacerých úzkych úsekoch, akými sú napríklad mosty.
- Riadne obchádzky. Nutnosťou je zabezpečenie obchádzkových trás za zatarasené úseky, pokiaľ musia chodci a cyklisti využiť vozovku, je na nej nutné obmedziť rýchlosť aspoň na 30-kilometrov za hodinu, ideálne tento ohradiť koridor mobilnými zábranami. Treba dbať aj na bezbariérovosť obchádzok a k obrubníkom pridať dočasné nájazdy. Organizátori by mali obchádzku v priestore jasne vyznačiť.
- Dôkladné informovanie. Sociálne siete by nemali nahrádzať informovanie v teréne, to by malo byť zaistené prostredníctvom informačných tabúľ aj zaškolených pracovníkov, ktorí ľudí usmerňujú. Webová stránka podujatia by mala obsahovať vždy aktuálne informácie.