SME

Pre najstarší vodácky klub môže byť každá záplava posledná

Dunajčík funguje vo vyradenom vojenskom sklade.

Klub Dunajčík sa nachádza oproti novému downtownu. Klub Dunajčík sa nachádza oproti novému downtownu. (Zdroj: Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Na stene vedľa dverí visia medené tabuľky, ktoré ukazujú, ako vysoko siahala voda počas záplav. Každá ďalšia záplava na Dunaji je výraznejšia, posledná tabuľka z roku 2013 je zhruba na úrovni ramien.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšia povodeň už pre lodenicu vodáckeho klubu Dunajčík môže byť posledná. „Lodenica to nemusí vydržať a členovia už nemusia zozbierať financie ani sily, aby to obnovili,“ hovorí bývalý predseda klubu Vladimír Mišík.

Najstarší bratislavský vodácky klub niekoľkokrát musel začínať úplne od nuly. Viackrát menil aj sídlo.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok klub oslavuje storočnicu a do budúcnosti má veľké plány. V bratislavskom Lide chce zostať a namiesto lodenice, ktorú po vojne postavili z vyradeného vojenského skladu ako provizórne riešenie, chcú postaviť novú, odolnú proti vrtochom Dunaja. Aby mohli získať peniaze, potrebujú ju čo najskôr dostať do územného plánu.

Dunajčík okrem športovej činnosti ponúka aj aktivity pre verejnosť.

Skauti začínali skromne

V areáli vodáckeho klubu na petržalskej strane Dunaja oproti novému downtownu je rodinná atmosféra. Stretávajú sa tam mladí športovci, rodiny s deťmi aj seniori, ktorí v klube prežili celý život.

„Ja som sa tu v podstate narodil,“ hovorí Vladimír Mišík a nie je jediný.

Dunajčík je najstarší z bratislavských vodáckych klubov, ktoré stále fungujú. Prežil druhú svetovú vojnu, komunizmus aj prechod do nového milénia.

SkryťVypnúť reklamu

Založila ho v roku 1924 skupina 14- až 17-ročných skautov, ktorých zlákala voda. „Keďže nemali peniaze ani lode, vtedajšia československá armáda im poskytla z dnešného pohľadu už nevyhovujúce ťažké lode určené na posun popri brehu,“ vysvetľuje Mišík.

Pohybovať sa vo vtedajšej spleti ramien však bolo jednoduchšie ako v hlavnom toku, a tak sa im darilo spoznávať Dunaj a okolie Bratislavy.

Vodný šport v tom období už v Bratislave niekoľko desaťročí fungoval, jeho symbolom bol Maďarský veslársky klub a Nemecký veslársky klub, elitné kluby, kam by mladých slovenských chlapcov ani neprijali.

Dunajčíci, vtedy ešte 2. oddiel vodných skautov, si pre svoje lode vybavili sklad v Zimnom prístave, kam neskôr pribudla väčšia loď Jola Alica.

Na nej už vyrážali na väčšie expedičné plavby, jednou z nich bola plavba po Váhu do Kolárova a potom Malým Dunajom proti toku naspäť.

SkryťVypnúť reklamu

„Jeden z veslujúcich v kronike spomína, že dreli ako mulice a s vypätím všetkých síl sa pohybovali rýchlosťou kilometer za hodinu,“ hovorí Mišík.

Neskôr sa klub presunul na druhý breh Dunaja, do časti, kde je dnes most Apollo.

80 rokov vo vyradenom sklade

Po druhej svetovej vojne boli ich budovy na brehu, ktorý patril Nemeckej ríši zlikvidované a dunajčíci sa nemali kam vrátiť. Pri bombardovaní Apolky prišli aj o celý vodný park, ktorý evakuovali do Zimného prístavu.

Okrem lodí a lodenice prišli aj o členov. Veľká časť z nich bola českej národnosti, ľudáci ich počas vojny vypudili.

Začať odznova sa im podarilo cez známosti v Demokratickej strane a na Lido, trochu bližšie k Starému mostu, „dočasne“ presunuli vyradený vojenský sklad zo Železnej studničky. „Sme v zhruba v 80-ročnom provizóriu,“ pripomína Mišík.

Budova je pri povodni priamo v toku Dunaja. „Je v podstate zázrak, že ešte stojí,“ hovorí bývalý predseda. Vysoká voda zasiahne lodenicu každých 12 - 13 rokov. Prvý rok po povodni je činnosť klubu v podstate ochromená, do lodenice sa chodilo len čistiť a opravovať.

Novú budovu treba otočiť tak, aby bola orientovaná v smere toku, nie naopak. Celý obytný priestor, klubovňa, posilňovňa, musia byť nad úrovňou tisícročnej vody. Lode budú v spodnej časti, v prípade povodne sa budú dať uložiť na horné poschodie alebo vyviazať.

„Tým, že je to občasné riešenie, tak je núdzová evakuácia jednoduchá,“ hovorí Mišík.

Veľké plány

Lodenice v súčasnom územnom pláne na Lide nie sú, vodáci čakajú na schválenie zmien a doplnkov, ktoré sa týkajú oblasti na petržalskom brehu.

Súvisiaci článok Nová štvrť v Petržalke počíta s lávkou od Eurovey aj s električkou Čítajte 

Postaviť lodenicu by chceli čiastočne z príspevku z projektu Danube Bike & Boat, na ktorom bratislavská župa spolupracuje s maďarskými partnermi.

"Vznikne tu zaujímavý produkt cestovného ruchu, jedným smerom by sa chodilo na loďkách, naspäť na bicykloch,“ vysvetľuje Mišík.

Lodenica Dunajčíka je na to ideálna. Na rozdiel od väčšiny lodeníc v Karlovoveskej zátoke stojí vedľa medzinárodnej cyklotrasy.

Nová lodenica bude stáť asi 1,2 milióna, z projektu na ňu vedia získať 700-tisíc, na zvyšok si chcú zobrať úver. Aby peniaze stihli získať, potrebujú, aby zmeny a doplnky boli schválené už v novembri. „Inak sme takpovediac pod vodou,“ hovorí Mišík.

Keďže pozemky patria mestu a sú zverené Petržalke, pri príležitosti stých narodenín požiadali o predĺženie nájomnej zmluvy na 99 rokov.

Aj pre verejnosť

Okrem novej budovy má klub plán aj viac sa otvoriť verejnosti. Už niekoľko rokov organizuje večerné hodiny kajakovanie, kde učí základy, cez víkendy organizuje splavy.

Koho šport osloví a zapadne do kolektívu, má možnosť stať sa členom klubu. „Pracujeme na tom, aby tu bol prístup pre tých, ktorí nie sú členmi,“ hovorí tréner Ondrej Michalík. „Musí to však mať nejaký režim.“

Na Dunaj by sa podľa neho zmestilo oveľa viac ľud, ako teraz, otázka je, ako ich tam dostať a pomôcť im prekonať strach. Tých, čo sa boja ísť do hlavného toku, sa snažia zobrať na Draždiak, do Jaroviec alebo do ramien.

Súvisiaci článok Zresetovať si hlavu po práci na vode? Kajakovať sa v centre Bratislavy je jednoduchšie, ako sa zdá Čítajte 

V Dunajčíku sa snažia udržať členstvo v klube ako na začiatku, teda prístupné pre každého. Ročné členské je sto eur plus drobné príplatky, napríklad za uskladnenie lode. Ročne do klubu pribudne desať až pätnásť členov, celkovo ich je okolo stovky, podobne ako v niektorých ďalších bratislavských kluboch. „120 je asi taká psychologická hranica,“ myslí si Michalík.

Kajakovanie v Bratislave dnes vyzerá trochu inak ako pred sto rokmi. Do 60. rokov sa dalo plaviť desiatky kilometrov v dunajských ramenách v slabom prúde, ramená neskôr zasypali lomovým kameňom.

„Ja si ešte pamätám, ako som išiel z Bratislavy do Rusoviec na kajaku po hlavnom toku a naspäť po ramenách až sem po kúpalisko Lido,“ spomína vodák Juraj Tkáč.

Druhá rana pre bratislavských vodákov prišla s vodným dielom Čunovo, ktoré vytvorilo významnú bariéru.

„Veľmi aktívne pracujeme na tom, aby sa v rámci Bratislavského dunajského parku obnovilo niekoľko týchto ramien, napríklad Ovsištské rameno,“ povedal Mišík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 910
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 098
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 672
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 872
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 919
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 583
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 029
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 203
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu